پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر پخش تبلیغات چیپس و پفک خلاف قانون است - وجود سرب و آرسنیک در نمک‌های یددار غیرمجاز

خبر

پخش تبلیغات چیپس و پفک خلاف قانون است - وجود سرب و آرسنیک در نمک‌های یددار غیرمجاز

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، گفت: علیرغم تأکید قانون برنامه پنجم توسعه بر ممنوعیت تبلیغ کالاهای مضر سلامت همچنان شاهدیم رسانه ملی چیپس و پفک را تبلیغ می‌کند.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | how to tell if jordan 4 red thunder is real Archives - nike air force 1 suede wheat free bread products - IetpShops

به گزارش خبرگزاری فارس، زهرا عبداللهی پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفته ملی بسیج آموزش همگانی تغذیه که در وزارت بهداشت برگزار شد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ارتقای فرهنگ و سواد تغذیه‌ای جامعه یکی از محورهای عمده برنامه امنیت غذا و تغذیه است بنا داریم تا از 14 الی 20 دی ماه طی یک هفته با مشارکت آموزش و پرورش، شهرداری و شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما، فرهنگ تغذیه بسیج را با تأکید بر کاهش مصرف روغن و نمک بین خانواده‌های ایرانی اطلاع‌رسانی کنیم.

وی افزود: اطلاعات و شواهد موجود نشان می‌دهد حدود 39 درصد مردان و 49 درصد زنان 15 تا 64 سال ایرانی دچار اضافه وزن و چاقی هستند که در بعضی از گروه‌های سنی 45 تا 65 سال این رقم بین زنان 70 درصد و در مردان 57 درصد است.

وی با اشاره به اینکه مصرف زیاد نمک زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها است، افزود: نتایج بررسی ملی آگاهی‌های تغذیه‌ای خانوارهای کشور نشان می‌دهد 80 درصد خانوارها به طور دائمی یا گهگاه نمکدان را بر سر سفره آورده و از آن استفاده می‌کنند. در عین حال فست‌فودها که حاوی نمک زیادی هستند که در کنار غذاهای کنسروی، غذاهای آماده، چیپس و انواع تنقلات شور به عنوان یک رفتار تغذیه‌ای غلط سبب شده‌اند تا مصرف نمک در کشور بالا رود.

* صنایع غذایی باید میزان مصرف نمک را 10 درصد در محصولاتشان کاهش دهند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، گفت: برای اصلاح وضعیت تغذیه جامعه کار گروه تخصصی با حضور اداره استاندارد، صنایع غذایی، سازمان غذا و دارو و دفتر رشد تغذیه وزارت بهداشت تصویب شده تا میزان مصرف استاندارد نمک و روغن در صنایع غذایی بازنگری شود و در پی همین صنایع غذایی موظفند نیز 10 درصد میزان نمک را در محصولاتشان کاهش دهند.

عبداللهی با انتقاد از پخش تبلیغات مواد غذایی مضر سلامت انواع چیپس و پفک و نوشابه از برخی رسانه‌ها، خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه تبلیغات برخی محصولات تهدید کننده سلامت محدود شده و برای رسانه‌ای که این محصولات غذایی را تبلیغ کند یک تا صد میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: وزارت بهداشت فهرستی از مواد غذایی مضر سلامت تهیه کرده که انواع چیپس و پفک و نوشابه‌های گازدار جزو آن است و نباید تبلیغ شود اما اکنون شاهدیم که تبلیغاتی که از تلویزیون پخش می‌شود که نشان می‌دهد جوانان یا سالمندان چیپس می‌خورند و مردم را در این راستا تشویق کرده که نتیجه‌ای جز بالا رفتن مصرف نمک و روغن ندارد.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه وزارت بهداشت به عنوان متولی بهبود تغذیه جامعه چه محصولات غذایی سالمی را جایگزین تنقلات و نوشابه‌های گازدار معرفی کرده، گفت: ما تنقلات سنتی مفیدی داریم که به فراموشی سپرده شده مثلاً انواع خشکبار، گندمک، شاهدانه و برنجک که ارزش غذایی بسیار دارد و اگر به صورت بهداشتی بسته‌بندی شوند جایگزین خوبی در بازار خواهند بود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: در عین حال می‌توان عرقیات سنتی کم شیرین، آبمیوه تازه خانگی و دوغ کم نمک و بدون گاز هم جایگزین مناسبی برای نوشابه‌های گازدار است.

* وجود سرب، آرسنیک و کادمیوم در نمک‌های غیراستاندارد

عبداللهی در عین حال در مورد مصرف نمک نیز توصیه‌هایی کرد و گفت: مردم باید مراقب باشند تا از نمک‌های یددار تصفیه شده استفاده کنند چرا که به میزان معین ید در نمک وجود دارد و توانسته‌ایم میزان شیوع گواتر در جامعه را از 70 درصد در سال 68 به کمتر از 5 درصد برسانیم که همه این کارها با ترویج فرهنگ استفاده از نمک یددار استاندارد محقق شده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: اما مردم باید مراقب باشند که نمک‌های فاقد مجوز و غیراستاندارد را به نام نمک یددار تهیه نکنند چرا که این نمک‌ها هم ید کافی ندارند و هم طبق بررسی‌هایی که در آزمایشگاه مرجع غذا و دارو انجام شده برخی از این نمک‌ها حاوی فلزات سنگین مانند سرب، آرسنیک و کادمیوم است.

وی به برنامه‌های وزارت بهداشت در هفته ملی بسیج آموزش همگانی تغذیه اشاره کرد و گفت: در 7 روز هر روز به نقش خانواده، سیاست‌گذاران، دانش‌آموزان، رسانه‌ها و صنایع غذایی در کاهش مصرف نمک و روغن تأکید شده چرا که هر یک نقش مؤثری را ایفا می‌کنند به عنوان مثال دانش‌آموزان در بهترین سن برای آموزش هستند و در عین حال پیام‌آور خانواده خود نیز می‌باشند. همچنین هر چقدر ما مصرف غذای کم روغن و کم نمک را تبلیغ کنیم اما این صنایع غذایی هستند که باید محصولاتی با این کیفیت تولید کنند.

به گزارش فارس، هفته ملی بسیج آموزش همگانی تغذیه با شعار «کاهش مصرف نمک» از 14 تا 20 دی در سراسر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه