پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر انتشار نخستین لوح فشرده معرفی تاریخ و فرهنگ ایران در ایتالیا

خبر

انتشار نخستین لوح فشرده معرفی تاریخ و فرهنگ ایران در ایتالیا

انتشار نخستین لوح فشرده معرفی فرهنگ و تاریخ ایران در ایتالیا با بازتاب گسترده ای در رسانه های این کشور مواجه شد.

خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا) ضمن تاکید بر اینکه این لوح فشرده در چارچوب نزدیکی هر چه بیشتر ایتالیایی ها با فرهنگ و تاریخ ایران و ترغیب آنها برای سفر به این کشور بزرگ و متمدن انتشار یافته است، نوشت: حمید معصومی نژاد، خبرنگار رادیو و تلویزیون و نویسنده معروف ایرانی که بیش از دو دهه در ایتالیا زندگی می کند، لوح فشرده ای را با عنوان « ایران، سرزمین اسطوره ها» منتشر کرده که حاوی برخی از تصاویر بسیار زیبا و دیدنی جاذبه های گردشگری کشورش و توضیح آنها به زبان ایتالیایی است.

آنسا افزود: این مستند که برای نخستین بار در ایتالیا منتشر شده راوی واقعیت های کشوری است که متفاوت از آنچه از سوی رسانه ها و سیاست بین الملل به تصویر کشیده می شود، است.

معصومی نژاد در گفت و گو با آنسا گفت: هدف من از تولید این اثر، نزدیک کردن دو فرهنگ به یکدیگر است. ایران در ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی به طور عمده به صورت کشوری پیچیده و مملو از تضادها ترسیم می شود که اغلب این چیزی بیش از ذهنیت های کلیشه ای نیست.

آنسا در ادامه این گزارش به نقل از مدیر یکی از آژانس های مسافرتی در ایتالیا در این باره می نویسد: ترسیم چنین تصویری از ایران تا حدودی ناشی از عملکرد بخشی از رسانه هاست که ایده آنچه ناامن بودن ایران گفته شده را پذیرفته و منتقل کرده اند. در حالی که برای ایرانی ها، میهمان نوازی مقدس است و نزدیکی فرهنگی و شخصیتی آنها با ایتالیایی ها باورنکردنی است.

آنسا همچنین در این گزارش یادآور می شود: سفر به ایران به معنای سفر به کشوری است که کوهستان و کویر، دریا و صحرا، دریاچه و جنگل را در کنار هم و همراه با جاذبه های تاریخی و باستانی و آشپزی سنتی آمیخته با میهمان نوازی معروف ایرانی، ارائه می کند. بنابراین جای تعجب نیست که در ماههای اخیر سیلی از گردشگران خارجی به این کشور سفر کرده اند.

در این مستند که تصاویر آن توسط فیلمبرداران ایتالیایی در ایران تهیه شده است علاوه بر به تصویر کشیده شدن بخشی از ظرفیت های گردشگری، طبیعی و تاریخی ایران، آداب و رسوم برخی از اقوام ایرانی را نیز به نمایش گذاشته شده است.

خبرگزاری «ا جی چی» ایتالیا هم در گزارش دو صفحه ای خود با تاکید بر این که انتشار این لوح فشرده کمک ارزنده ای به شناخت بیشتر ایتالیایی ها از فرهنگ و تاریخ ایران و سفر به این کشور است، نوشت: تصاویر دیده نشده ای از ایران که در این مستند مشاهده می شود، پرده از واقعیتهای بکر و سحرآمیز این کشور بر می دارد تا آنچه را که کاملأ با تصویر برخاسته از سیاست بین المللی متفاوت است، نشان دهد.

این خبرگزاری افزود: ایران کشوری فوق العاده است که با تکیه بر تاریخ هزاران ساله خود از زمان عبور کرده و در بنای تمدن بشری مشارکت می کند.

تعدادی از نشریات گردشگری در ایتالیا، خبرگزاری «ادی ان کرونوس» و همچنین کانون خبرنگاران آزاد ایتالیا نیز این خبر را منتشر کرده اند.

کانون خبرنگاران آزاد ایتالیا نوشت: در اثر معصومی نژاد، ما با چهره ناشناخته ایران آشنا می شویم که مملو از آثار هنری و تاریخی است و به این ترتیب ذهنیت های کلیشه ای برخاسته از بی اطلاعی را به کنار می گذاریم.

معصومی نژاد پیشتر دو کتاب به زبان ایتالیایی درباره تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران در این کشور منتشر کرده است.

برگرفته از تارنمای دایرة المعارف بزرگ اسلامی به نقل از خبرگزاری ایرنا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه