سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر بیانیهٔ همایش ایران ورجاوند 1

خبر

بیانیهٔ همایش ایران ورجاوند 1

پایگاه اطلاع رسانی برای نجات یادمان‌های باستانی

به نام خداوند جان و خرد


با یاد دکتر ورجاوند - که ایران را گسترهٔ فرهنگی یک‌پارچه‌ای می‌دید با تاریخ بلندی پیوسته - و با عنایت به سخنان استادان گران‌قدر، بیانیهٔ همایش «ایران ورجاوند» تقدیم می‌شود تا بتوان «سال اتحاد ملی، انسجام اسلامی» را از دایرهٔ سخن به ورطهٔ عمل نزدیک نمود.
1- همایش «ایران ورجاوند»، عصر سه‌شنبه دوم امردادماه 1386 خورشیدی، به منظور بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی استاد فرزانه، شادروان دکتر پرویز ورجاوند و هم‌چنین بحث و بررسی دربارهٔ مسایل و موضوع‌های حوزهٔ فرهنگی کشور و اشاره به نمونه‌هایی از آن‌چه که یادگارهای ما را تهدید می‌کند، در تالار پورسینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
2- «پایگاه اطلاع‌رسانی برای نجات یادمان‌های باستانی»، برگزارکنندهٔ همایش، مراتب سپاس‌گزاری ژرف خود را از مراکز یاریگر، به‌ویژه مدیریت گرامی امور فرهنگی و فرابرنامه‌ای دانشگاه علوم پزشکی تهران و انجمن دانشجویی آریا و هم‌چنین استادان ارجمندِ سخنران و دوستداران فرهنگ ایران ابراز می‌نماید و امید است در اجرای مسؤولیتی که بر دوش گرفته، کامیاب شود.
3- چندی است اشارهٔ روزنامه‌ای ایرانی به تاریخ جداسازی بحرین از خاک ایران، بهانه‌ای گشته است از سوی دولت‌مردان عرب برای ایجاد تیرگی‌هایی در روابط میان ایران و دولت‌های عربی. همایش، ضمن دعوت از همهٔ رسانه‌ها به داشتن نگاهی فراجناحی به مسایل ملی، توجه همگان را به مقایسه میان نحوهٔ برخورد حاکمان عرب با این موضوع و چگونگی واکنش دولت ایران با خاک‌خواهی شیخ‌نشین‌های امارات متحدهٔ عربی جلب نموده و خواهان برخوردی جدی‌تر از سوی دولت‌مردان ایران است با بیانیه‌هایی که علیه حاکمیت ما بر جزیره‌های ایرانی طرح می‌شوند.
4- همایش بر مطالبهٔ خسارت ایران از کشور عراق به خاطر تحمیل جنگ، و لزوم رفع ابهامات مرزی میان دو کشور تأکید دارد. فراموش نشود در سال‌های اخیر شیخ‌نشین کویت توانست خسارت خود را از راه صادرات نفت عراق جبران نماید.
5- همایش، هم‌چون نمایندهٔ مردم تبریز در مجلس هفتم، تأکید دارد که دریای شمال ایران از دیرزمان به نام‌هایی ایرانی • به‌ویژه مازندران - معروف بوده و باید هم‌چنان چنین نامیده شود، در حالی که خزر، نامی که اکنون به پشتوانهٔ بخش‌نامه‌های دولتی بر این دریا گذاشته شده، نام قومی غیر ایرانی، ستیزه‌جو و مهاجم است که در بخش شمالی این دریا ساکن شده‌ بودند و گاه و بیگاه به شهرهای ایران هجوم می‌آوردند.
6- همایش، بر پایهٔ نص صریح معاهدات منعقده میان دولت ایران و اتحاد جماهیر شوروی سابق (قرارداد هشتم اسفند 1299 هجری خورشیدی برابر با 26 فوریهٔ 1921 و قرارداد 1940)، که در آن‌ها، دو دولت، به‌طور «متساوی» و با «حقوق مُشاعی مشترک» از آب‌های دریای مازندران (جز ده مایل ساحلی سهم اختصاصی هر یک از طرفین) ‌بهره‌مند بوده‌اند، و با توجه به اصل «جایگزینی دولت‌ و یا دولت‌ها» به جای دولت قبلی، که دولت و یا دولت‌های جداشده از دولت قبلی ناگزیر از پذیرش تعهدات دولت طرف قراردادها هستند و دولت‌های برخاسته از دولت اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز بر این اصل از حقوق بین‌الملل طبق بیانیهٔ مورخ 21 دسامبر 1991 در شهر آلماتی و سپس در شهر نیسک صحه گذاشتند، تأکید دارد که رژیم حقوقی دریای مازندران مشخص و عبارت است از اصل حقوق متساوی و مالکیت مشاع میان ایران و اتحاد جماهیر شوروی سابق، و دولت‌های چهارگانه‌ در کنارهٔ دریای مازندران، باید رژیم جدید حقوقی را در میان خود تعیین کنند که آن عبارت است از تقسیم سهم پنجاه درصدی اتحاد جماهیر شوروی سابق. از این‌رو هر گونه تخلف و توجیه، و قبول طرح و نظریه‌ای که بر حق مزبور خدشه وارد آورد، تجاوزی آشکار بر حقوق ملت ایران و در حکم تجزیه ی ایران است.
7- همان‌طور که دکتر کوروش نیکنام، نمایندهٔ زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود به اهمیت نشان شیر و خورشید پرداخت و لزوم بازگرداندن نشان «شیر و خورشید سرخ» را یادآور شد، همایش تأکید می‌کند که این نشان بی‌تردید نه از آنِ شاهان و حاکمان ایران، بلکه از آنِ ملت ایران است و نشان از باورهای کهن این مرز و بوم دارد. از این‌رو خواهان آن است، پیکرِ زیبای شیرِ بالای ستون‌های ورودی مجلس قدیم در میدان بهارستان - که نماد پیروزی و شجاعت و افتخار است - دوباره به جای خود بازگردانده شود و هم‌چنین نشانِ ملی و مذهبی «شیر و خورشید سرخ» که هنوز اعتبار جهانی دارد دوباره به‌کار گرفته شود تا مبادا این اعتبار را برای همیشه از دست دهیم.
8- همایش قویاً بر این باور است که میهن‌پرستی آگاهانه، اکتسابی است و از این‌رو بر لزوم آموزش تاریخ راستین ایران پا می‌فشارد و خواهان بازنگری در کتاب‌های درسی تاریخ‌ است. از سوی دیگر از سازمان‌های مربوطه می‌خواهد با زمینه‌سازی و یاریگری در ساخت فیلم‌های سینمایی، مجموعه‌های تلویزیونی و دیگر دستاوردهای فرهنگی، به بازسازی تاریخ باشکوه ایران بپردازند تا راه بر هرگونه وارونه‌نمایی‌ها و دروغ‌سازی‌های ایران‌ستیزان بسته شود.
9- همایش از بازپرس محترم شعبهٔ نهم دادسرای کارکنان دولت با عنایت به حساسیتی که جامعهٔ ایران و ایرانیان خارج از کشور نسبت به حفظ میراث فرهنگی و اعتبار و ارزش‌های هویت تاریخی و سرزمینی این مملکت دارند و با توجه به نگرش جهانی نسبت به میراث کهن و فرهنگ تمدن‌ساز ایران‌زمین، انتظار دارد در این برههٔ تاریخ‌ساز - که دفاع از ارزش‌های کهن، جاودانگی این سرزمین را تأیید و تضمین می‌دارد - با سرعت و شجاعت دستور توقف کامل آبگیری سد سیوند را اعلام کنند تا در فضایی علمی و به‌دور از تنش، دلیل‌ها و استنادهای شاکیان را پی بگیرند.
10- همایش، خواهان توجه جدی قوای سه‌گانهٔ کشور به مسألهٔ «تخریب» و «تحریف» یادگارهای تاریخی، طبیعی و معنوی ایران‌ است. برگزارکنندگان همایش، تشکیل کمیته‌ای از اندیشمندان و فرهیختگان کشور برای نظارت بر عملکرد سازمان‌های میراث فرهنگی و محیط زیست را در راستای عملکرد خود ارزیابی کرده و دست این عزیزان را برای هم‌کاری می‌فشارند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه