شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر آلمان نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت

خبر

آلمان نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت

«یوآخیم گاوک» رییس جمهور آلمان روز پنجشنبه ضمن اذعان به نسل کشی ارامنه بر مسؤولیت جزئی کشورش در قبال آنچه روی داده است تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از برلین ، گاوک در مراسم کلیسای پروتستان که به مناسبت صدمین سالگرد قتل عام ارامنه به دست ترک ها در 1915 گفت : با توجه به نسل کشی ارامنه ما باید در قبال مسؤولیت مشترک مان و احتمال تقسیم این گناه با یکدیگر مصالحه کنیم.

انتظار می رود که سخنانش خشم آنکارا را برانگیزد و بر روابط دفاعی و تجاری دو کشور تاثیر بگذارد.

وی افزود : نظامی های آلمان در برنامه ریزی و اجرای بخشی از برنامه کوچاندن ارامنه مشارکت داشته اند.

ارامنه ای که بین سال های 1915 تا 1917 یعنی در سال های پایان دولت عثمانی که به شکل برنامه ریزی شده به قتل رسیدند یک میلیون و 500 هزار نفر پیش بینی شده اند و 20 کشور از جمله فرانسه و روسیا این رویداد را یک نسل کشی دانسته اند.

ترکیه این تعبیر را رد کرده و به جنگ داخلی در آناتولی که هم زمان با قحطی روی داده اشاره کرد که بر اثر آن 300 تا 500 هزار ارمنی و همین تعداد از ترک ها در آن کشته شده اند.

از سوی دیگر روز چهارشنبه پارلمان اتریش به احترام سالگرد نسل کشی ارامنه یک دقیقه سکوت اعلام کرد.
این اقدام در این کشور که هم پیمان عثمانی بوده بی سابقه است زیرا هیچ گاه این امر بطور رسمی انجام نشده بود.

این اقدام اتریش خشم ترکیه را برانگیخت و از اهانت به ملت ترکیه که با واقعیت در تعارض است انتقاد کرد.

ترکیه با فراخواندن سفیر خود در اتریش اعتراض خود را به این اقدام پارلمان این کشور اعلام کرد.

در روزهای اخیر اظهارات پاپ فرانسیس که برای اولین بار از واژه نسل کشی ارامنه استفاده کرد و پارلمان اروپا که از آنکارا خواست به این نسل کشی اعتراف کند موجبات خشم ترکیه را که وارث دولت عثمانی است فراهم کرد.

*****

تجمع ارامنه مقابل سفارت ترکیه

ارامنه تهران با راهپیمایی از مقابل کلیسای شورای خلیفه گری به سوی سفارت ترکیه، مقابل نمایندگی این کشور تجمع کردند.

ارامنه تهران با راهپیمایی از مقابل کلیسای شورای خلیفه گری به سوی سفارت ترکیه، مقابل نمایندگی این کشور تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ارامنه تهران طبق هر عادت هر سال با راهپیمایی از مقابل کلیسای شورای خلیفه گری به سوی سفارت ترکیه، مقابل نمایندگی این کشور تجمع کردند.

سوم و چهارم اردیبهشت مراسم یکصدمین سالگرد نسل کشی ارمنیان با حضور نمایندگان و دیپلمات‌های داخلی و خارجی در محل کلیسای شورای خلیفه گری ارامنه تهران برگزار شد.

همزمان امروز جمعه مراسم صدمین سالگرد کشتار ارامنه در ایروان، پایتخت ارمنستان برگزار شد. در این مراسم رهبرانی از کشورهای مختلف شرکت کردند که از آن جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه بودند.

پیش از این مقامات ارشد کشورهایی مانند آلمان نیز نسبت به این واقعه واکنش نشان داده و از واژه "نسل‌کشی" برای توصیف آن استفاده کرده بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید