پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر با عوارض نابودگر مواد مخدر صنعتی آگاه شوید

خبر

با عوارض نابودگر مواد مخدر صنعتی آگاه شوید

یک جامعه شناس گفت: مصرف موادمخدر بویژه مواد صنعتی می‌تواند فرد را از یک نیروی موثر اجتماعی به بیماری آسیب دیده و ناکارآمد بدل سازد.

LTB - JuzsportsShops | Grailify - air force new mexico basketball - nike and jordans 50 dollars in gold price list Light Smoke Grey

رضا هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره چالش‌هایی که جامعه در زمینه مواد مخدر صنعتی با آن رو به رو است، اظهار کرد: مواد مخدر در هر شکل و نوعی خطرناک و ویرانگر است اما در سال‌های اخیر و شاید یکی دو دهه گذشته مدل‌ها و گونه‌های جدیدتری از مواد افیونی به بازار مصرف عرضه شده که در روند تولید و ساخت آن فرآیندهای شیمیایی هم دخیل بوده است.

این جامعه‌شناس ادامه داد: مواد صنعتی مخدر در مقابل طیف سنتی قرار گرفته است. خطر و آسیب‌های ناشی از این مواد صنعتی به شدت افزون‌تر و آنی‌تر از مواد سنتی است و مصرف کنندگان آن به سرعت و در کوتاه زمانی به قهقرا می‌روند.

هاشمی با تاکید بر اینکه قدرت تخریب و نابودگری مواد مخدرصنعتی مهیب‌تر است، بیان کرد: این‌گونه مواد محصول لابراتوارها و آزمایشگاه‌ها هستند و به دلیل اثرات روانی و روحی، به مراتب آسیب‌رسانی اجتماعی آنها گسترده تر است.

وی عنوان کرد: این مواد توهم و ذهنیت‌زایی و تخیل تراشی پرقوت و پایداری دارند و همین زمینه اعمال و رفتار جنون‌آمیزی را در مصرف کنندگان ایجاد می‌کند. اگر به آمار فجایع و جنایت‌هایی که در این سال‌ها، به علت مصرف و اعتیاد به مواد صنعتی رخ داده توجه کنیم، پی می‌بریم بی‌اختیاری و توهم رکن اساسی در این رخدادها است که بسیار متاثر کننده است. به طور مثال شخص متوهم، بچه خردسال خود را قربانی کرده یا وابستگان نزدیک خود را از پای درآورده است.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: انواع متفاوتی از مواد مخدر صنعتی در بازار پیدا می‌شود که هریک به نوعی وابستگی روانی می‌آفریند و چهار بند فرد مصرف گر را به اسارت می‌گیرد و فرد را در باتلاق خود فرو می‌برد.

هاشمی با تاکید بر اینکه در مقایسه با مواد سنتی مخدر، گونه‌های صنعتی با وسعت بیشتری مورد توجه جوانان و نوجوانان قرارگرفته است، گفت: دلیل اصلی آن تخلیه‌گری احساس و هیجان آفرینی پرشور، شادی‌های انرژیک و از خودبی‌خود شدگی سحرآمیز پس از استفاده است.

وی افزود: این مواد در جمع‌های موسوم به پارتی و دورهمی‌های این گونه بیشتر طالب دارد و از آنجایی که با طبع جوان و پر شر و شور آنها درگیر می‌شود، متاسفانه جاذبه و کشش پردامنه‌ای برای این سنین دارد و سن آلودگی را به سنین نوجوانی کاهش می‌دهد.

هاشمی با بیان اینکه روان‌شناسان و کارشناسان پزشکی از تاثیرات زیانبار و عوارض ناگوار این مواد بر روح و روان مصرف کننده بسیار گفته‌اند، تاکید کرد: مصرف این مواد می‌تواند فرد را پس از ساعتی لذت، تسخیر، شادی کاذب و حتی جنب و‌ جوش از پا بیندازد و یک نیروی موثر اجتماعی را به بیماری آسیب دیده و ناکارآمد بدل سازد. به یقین اینگونه افراد جز هزینه افزایی روحی، روانی و مادی برای خانواده‌ها تاثیری دیگر ندارند و از گردونه تاثیرگذاری اجتماعی نیز خارج می‌شوند.

وی افزود: متاسفانه ساختار ترکیبی اینگونه مواد برای گروه سنی نوجوان و جوان جاذب و جالب است و بیشترین گرایش نیز در بین این گروه اجتماعی مشاهده شده است که به مقتضای سن و سال و حال خود به صف طالبان آن پیوستند و بی اعتنا به تهدیدات، دامنگیر مصرف آن می‌شوند.

هاشمی اظهار کرد: جامعه امروز در حال رنج کشیدن از این اتفاق است و عده‌ایی از فرزندانش، قربانی سودپرستی و منفعت‌خواهی قاچاقچیان و خیره سری و خام اندیشی خود می‌شوند. برای آگاهی نسل نوجوان و جوان از ابعاد وحشتناک فردی و جمعی استفاده از مواد مخدر صنعتی، آگاه سازی، فعالیت گروه‌های مردم نهاد و کمپین‌های هشدار و تحذیر ضروری است.

وی بیان کرد: تنها نباید انتظار داشته باشیم که سازمان انتظامی و امنیتی موضوع مواد مخدر را به طورکلی حل کند بلکه پیش از آن، تلاش برای ارتقای سطح دانش و معرفت مردم و بویژه جوانان در این عرصه کارساز است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید