سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر از این‌جا و آن‌جا، از دیروز تا امروز... - (از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها، مجله‌ها و خبرگزاری‌ها) – مجله خواندنی شماره 88

خبر

از این‌جا و آن‌جا، از دیروز تا امروز... - (از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها، مجله‌ها و خبرگزاری‌ها) – مجله خواندنی شماره 88

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 88، سال چهاردهم، شهریور و مهر 1394


منبع ثروت هنگفت مسعود بارزانی از کجاست؟!

ط. ه

در میان خبرها، خبر « خاص‌ترین عروسی در کردستان » ( باشگاه خبرنگاران جوان / خراسان 8/6/1394 ـ رویه 9 ) نظرم را جلب کرد . بیشتر از همه به دلیل این که سخن از هدیه‌ی 300 هزار دلاری نماینده‌ی اقلیم کردستان ( از کارمندان آقای مسعود بارزانی ) به داماد و عروس است.
در سال 1345 که همراه با هیاتی به دعوت شادروان ملامصطفی بارزانی رهبر پارت دموکرات کردستان به کردستان آن سوی مرز رفتم، ملا مصطفی در یک خانه‌ی « خشت و گلی » از ما پذیرایی کرد. یک جامه‌ی رزمی ساده به تن داشت و پذیرایی بسیار ساده در یک خانه خشت و گلی بود. حال چگونه است که مسعود بارزانی ثروتی پیدا می‌کند که تنها 300 هزار دلار هدیه به عروس و داماد می‌دهد؟
این هدیه، تاییدی است بر سخنان و شایعات گسترده‌ی فساد در اقلیم کردستان .
چگونه فرزند ساده زیست شادروان ملامصطفی بارزانی در یک دوره‌ی کوتاه به چنین ثروتی دست یافته است؟
قاچاق نفت، دوستی باختن با اسرائیل و آمریکا و ترکیه و ... این همه سود آور است که پول مسعود بارزانی چنان از پارو بالا می‌رود که هدیه‌اش به عروس و داماد 300 هزار دلار است.
البته این مساله را هم در نظر گیریم گرچه داماد فرزند رییس ایل « هر کی » بوده اما ایلها در کردستان زیادند و رییسان ایلها هم هر کدام چندین پسر دارند و شاید اهمیت ایل « هرکی » را نداشته باشند؛ اما مسعود بارزانی باید به آنان نیز هدیه‌های میلیون دلاری بدهد . پرسش اینجاست که از کجا ؟
از فرو بردن دست در کیسه‌ی مردم فقیر اقلیم ؟! یا شاید بخشش‌های اسرائیل، آمریکا، ترکیه و ...



روسیه: امنیت دمشق، امنیت مسکو است

سرویس خارجی: معاون وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه امنیت دمشق، امنیت مسکو است، گفت: روسیه هرگز از حمایت نظامی، سیاسی و اقتصادی حکومت اسد دست بر نمی‌دارد و به وحدت سوریه پایبند است. میخائیل بوگدانف گفت: پیروزی سوریه بر تروریسم پیروزی روسیه و اروپا است و روسیه تلاش میکند آمریکاییها را قانع کند که پیروزی ارتش سوریه بر تروریسم پیروزی آنهاست؛ چرا که مساله تروریسم در حال تبدیل شدن به یک مساله جهانی است و روسیه هرگز از ارائه کمک نظامی، سیاسی و اقتصادی خود به دولت سوریه در جنگ علیه تروریسم کوتاه نخواهد آمد.


چرخش 180 درجهای مواضع مصر مقابل سوریه - قاهره: ما با بشار اسد هستیم

رئیس‌جمهور مصر در پیامی خطاب به همتای سوری خود گفت: «من با سوریه و بشار اسد هستم.»

«عبدالفتاح السیسی» در دیدار با سرلشکر «علی مملوک» رئیس دستگاه اطلاعاتی سوریه در قاهره، حمایت قاطع خود را از رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد و گفت:«بشار اسد هرگز سرنگون نخواهد شد و ما با او هستیم.»
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه لبنانی الدیار، وی افزود: «دشمن مصر و سوریه یکی است و تکفیریها دشمنان مشترک ما هستند و ما در مقابل آنها خواهیم ایستاد.»
السیسی تاکید کرد: «من از فضای بین‌المللی در واشنگتن و اروپا اطلاع دارم و به بشار اسد میگویم ما با سوریه هستیم و مطمئن هستیم که سوریه و مصر در نبرد علیه دشمنان خود پیروز خواهند شد و جنگ سوریه به نفع دمشق پایان خواهد یافت.»

 

دریافت قیمت تمام‌شده آب از پرمصرف ها

معاون وزیر نیرو با اشاره به پیشنهاد این وزارتخانه برای افزایش قیمت آب به اندازه تورم و واقعی شدن تعرفه آب برای مشترکان پرمصرف گفت: پیش‌بینی می‌شود که طی چند روز آینده تصمیم نهایی اعلام شود.به گزارش خبرنگار ایسنا، دائمی، در نشست خبری در خصوص پیشنهاد وزارت نیرو برای افزایش تعرفه آب گفت: پیشنهاد ما این بود که در الگوی پایینتر از مصرف میزان تعرفه پرداختی کمتر از نرخ تورم و بالاتر از الگوی مصرف قیمت تمام شده آب از مشترکان اخذ شود. دائمی با بیان اینکه متوسط مصرف آب یک خانوار 4 نفری بین 18 تا 20 مترمکعب است، اظهار کرد: تقریبا 70 درصد مصرف‌کنندگان همین میزان مصرف را دارند، لذا منطقی نیست که افزایش قیمت در تمام پلکانها صورت بگیرد. وی ادامه داد: این به این معناست که برای مشترکینی که بین 20 مترمکعب تا 40 مترمکعب آب مصرف میکنند، به صورت پلکانی افزایش قیمت صورت بگیرد، اما برای مشترکینی که بیش از 40 مترمکعب آب مصرف میکنند قیمت تمام شده آب لحاظ شود.
خواندنی : انباشت نیروی اضافی، خرابی و پوسیدگی شبکه آب، مدیریت ناکارآمد از عواملی است که در بهای تمام شده‌ی آب موثر است .
با بهره‌گیری از یک مدیریت کارآمد و متخصص به مفهوم واقعی، در نظر گرفتن 50 درصد حقوق‌بگیر اضافی در سازمان آب و فاضلاب و از همه‌ی مهمتر هدر رفت  میان 40 تا 50 درصد آب در شبکه‌ی پخش، بهای تمام شده بسیار کمتر از مبلغی خواهد بود که امروزه از مشترکین دریافت میشود و شرکت آب و فاضلاب  به یک شرکت سود ده بدل می‌گردد.

 

معلولان با زنجیر و طناب در آسایشگاه کرج

دادستان عمومی و انقلاب کرج در گفتوگو با خبرنگار ایسنا در کرج گفت: چندی پیش گزارشی مبنی بر شکنجه معلولان با استفاده از سگ و زنجیر در یک آسایشگاه در فردیس به دادستانی عمومی و انقلاب کرج ارسال و پس از آن بررسیها در خصوص این مسئله آغاز شد.
وی به پلمب این آسایشگاه توسط بهزیستی استان البرز اشاره کرد و افزود: پس از بررسیهای صورت گرفته توسط دادستانی کرج استفاده از طناب و زنجیر برای بستن معلولان در این آسایشگاه محرز و پرونده به دادستانی فردیس ارجاع شد.
دادستان عمومی و انقلاب کرج در خصوص علت اصلی استفاده از طناب و زنجیر در این مرکز تصریح کرد: طبق استانداردهای تعریف شده مرکز نگهداری از معلولین موظف است نسبتی کارآمد میان تعداد معلولین و کارکنان خود برقرار کند تا خدماترسانی به معلولین به بهترین نحو انجام شود، اما این مرکز برای استخدام پرسنل کمتر و پرداخت پول کمتر به بستن معلولان با طناب و زنجیر مبادرت کرده بود.
وی در پایان یادآور شد: بستن معلولین به وسیله طناب و زنجیر توسط مسئولان این مرکز آسیبهایی جدی به معلولان وارد کرده است و این اقدام جرم محسوب شده و تبعات قانونی در پی خواهد داشت.


توقیف دکل حفاری ایران در آب های دبی

فارس- دکل خریداری شده از سوی یک شرکت ایرانی 3 سال است که در آب های دبی متوقف و معطل مانده است. 5 سال قبل، یکی از شرکتهای ایرانی از طریق یک واسطه اقدام به خرید دکل حفاری از یک شرکت تجاری در دبی کرده است. قیمت این دکل در آن زمان حدود 105 میلیون دلار برآورد شده که علیرغم واریز 80 درصد پول آن تاکنون، این دکل به ایران تحویل نشده است.

 

حامد کرزی:هیچ ردی از القاعده در افغانستان ندیدم

در سالگرد حادثه حمله به ساختمان مرکز تجارت نیویورک حامد کرزی گفته است: نمی دانم که آیا القاعده در افغانستان وجود داشته است و الان وجود دارد یا نه ؛ من القاعده را ندیده و هیچ گزارشی درباره فعالیت آنها در افغانستان نیز ندیده ام. القاعده برای من یک افسانه است؛ از نظر ما آنان وجود ندارند. البته شکی نیست که یک عملیات تروریستی در نیویورک و واشنگتن انجام شد اما در خصوص اینکه القاعده در افغانستان مسئول این حملات باشد ؛ من چیزی را که از آن اطلاعی ندارم نه اعتقاد دارم و نه رد می کنم. می توانم به شما بگویم که این عملیات از افغانستان اجرا نشده و مردم افغانستان مسئول آن نیستند .

 

نتانیاهو مردی منطقی است، به او نیاز داریم!

«انور عشقی» مشاور امیر عربستان درباره به بن بست رسیدن تلاش ها برای دست یافتن به راه حل مسالمت آمیز برای مناقشه اسرائیل-فلسطینی ها از جمله ابتکارعمل صلحی که عربستان در سال 2002 ارائه کرده بود، گفت: «پیشنهاد صلح ناکام ماند زیرا آن ها هیچ طرحی برای اجرا کردن آن نداشتند،ما نیازمند آقای نتانیاهو هستیم، زیرا وی یک مرد قوی و منطقی است، ما نیازمند وی هستیم تا صلح را بپذیرد و اعلام کند». انور عشقی هم اکنون مدیر مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه در جده و کسی است که عربستان سعودی و اسرائیل گفت وگوهای خود را از طریق وی انجام می دهند، براساس طرح سازشی که از سوی ملک عبدا... امیر سابق عربستان و تحت عنوان «ابتکار سازش عربی» ارائه شد، در ازای ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی، اسرائیل از سوی 22 دولت عربی به رسمیت شناخته می شد.مشاور ملک سلمان تصریح کرد که عربستان همچنان به صلح با اسرائیل پایبند است.

 

در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی 500 میلیون دلار ، هزینه‌ی سالانه‌ی واردات چای

بر پایه‌ی برآوردها و نیز گفته‌ی رییس سازمان چای کشور ، سالانه 500 میلیون دلار ارز برای واردات چای از کشور خارج می‌شود.

این در حالی است که صدها تن چای تولید کشور را که به عنوان «مازاد مصرف» در انبارها مانده است . خریداران خــارجی میفروشــند و یا به عنوان « کودگیاهی » به فروش میرود که پس از بیرون شدن از کشور ، دوباره در قالب « چای خارجی » با هزینه‌ی ارزی بالا به کشور وارد می‌شود . البته شاید در برخی موارد ، چایهای خریداری شده داخلی مورد فرآیند « رنگزنی » و « عطر زنی » قرار گیرند .

این مسایل چیزی نیست که بر مسئولان سازمان چای ، وزارت « جهاد » کشاورزی و مدیران اقتصادی دولت ، پنهان باشد ؛ اما 500 میلیون دلار یا 000/000/000/690/1  / یک تریلیارد و ششصد و نود میلیون تومان ( به بهای روز 11 شهریور 1394 ) ، پول زیادی است که تفاوت خرید و فروش آن دستکم 800 میلیارد تومان است و حقالعمل ، دلالی ، ارزش گذاری کمتر در گمرک و ... خود نیز به بیش از 100 میلیارد تومان سر میزند ؛ این ارقام و این پولهاست که حال و روز چای ایران را به اینجا کشانده است .
بدون تردید اگر پرونده‌ی تغییر کاربریهای باغهای چای به درستی مورد بررسی قرار گیرد، ردپای پولهای حاصل از واردات چای در آن به روشنی به چشم میخورد . هر هکتار باغ چای کشور که از میان میرود به درآمد تریلیاردی وارد کنندگان ، توزیع کنندگان و فروشندگان چای داخلی می‌افزاید و البته سهم حق‌العمل ، دلالی ، « پول چای » و ... را نیز بالا می‌برد.
هر کوتاهی که از سوی سازمان چای در زمینه‌ی نپرداختن بهای برگ سبز تحویلی به عمل می‌آ‌ید ، در همین زمینه ، یعنی کوشش در راه تغییر کاربری باغهای چای است .
با توجه به ابعاد بزرگ مساله ، شاید کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با همکاری دیوان محاسبات ، باید به این مساله وارد شود و ابعاد این سودهای باد آورده را بررسی کند.
با سالانه پانصد میلیون دلار ، دستکم می‌توان پانصد کارگاه نیمه متوسط صنعتی در کشور برپا کرد و برای کمابیش 5000 نفر به گونه‌ی سرراست ( مستقیم ) و 15000 نفر غیر مستقیم ایجاد شغل کرد و تولید ناویژه‌ی داخلی را دستکم به اندازه 5/1 میلیارد دلار افزایش داد .
مهمتر این که به کشت و صنعت «توسری خورده‌ی چای از دست خودی» که میتواند نقش قابل توجهی در تولید ناویژه‌ی داخلی بازی کند، جان تازه‌ای بخشید و اجازه داد تا در جایگاه راستین خود قرار گیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه