پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر «حبیب محبیان» از دنیا رفت + زندگینامه حبیب محبیان

خبر

«حبیب محبیان» از دنیا رفت + زندگینامه حبیب محبیان

برگرفته از ایسنا و تابناک

حبیب محبیان که چند سال پیش به ایران بازگشته بود، در شمال کشور از دنیا رفت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، این خواننده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی پاپ معروف به «حبیب» که در رامسر زندگی می‌کرد، صبح ٢١ خردادماه بر اثر ایست قلبی درگذشت.

او که با هدف فعالیت مجاز موسیقی به کشور برگشته بود در سن ٦٣ سالگی در ایران از دنیا رفت.

حسن عسکری مقدم - مدیر بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر - صبح روز جمعه (21 خرداد) با تایید خبر درگذشت حبیب محبیان به خبرنگار ایسنا - منطقه مازندران، گفت: پس از تماس با اورژانس 115 و اعزام به منزل حبیب محبیان، وی علایم حیاتی نداشت و بر اثر سکته قلبی فوت کرده بود.

او اظهار کرد: این فرد عمل قلب باز انجام داده بود و اورژانس پس از یک ساعت CPR موفق به احیا نشد و برای تایید نهایی مرگ، ایشان به بیمارستان انتقال داده شد.

عسکری مقدم گفت: جسد این خواننده معروف ایرانی به سردخانه زینبیه رامسر انتقال داده شده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتقاد از انتشار عکس پیکر حبیب در سردخانه

مدیر برنامه‌های زنده‌یاد حبیب محبیان از درخواست خانواده این خواننده فقید موسیقی پاپ به معاونت هنری وزارت ارشاد برای خاکسپاری وی در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا (س) خبر داد.

جمشید پورساعتی بعد از درگذشت زنده‌یاد حبیب محبیان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: تنها کاری که فعلاً انجام دادیم ارسال نامه به معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای موافقت با برگزاری مراسم تشییع در تالار وحدت و خاکسپاری در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا (س) است که امیدوارم با این تقاضای ما موافقت کنند.

وی افزود: هم‌اکنون پیکر آقای محبیان در سردخانه بیمارستان است و تنها تقاضای بنده و خانواده ایشان این است که حبیب را در قطعه هنرمندان با برگزاری یک مراسم تشییع مناسب به خاک بسپاریم. به هر حال فعلاً منتظریم تا پاسخ‌های لازم از طریق مراجع محترم به ما اعلام شود.

جمشیدپور در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: متأسفانه لحظاتی بعد از اعلام خبر درگذشت حبیب محبیان، تصاویری از پیکر وی در سردخانه در برخی خبرگزاری‌ها و فضای مجازی منتشر شد که من از همین جا تقاضا می‌کنم که طرفداران وی برای تسکین و ابراز همدردی با خانواده وی به هیچ عنوان چنین کاری را انجام ندهند. ما به طور حتم از طریق رسانه‌های رسمی کشور پیرامون مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد حبیب محبیان اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جزئیات درگذشت حبیب از زبان همسرش ناهید

«جمشیدپور» مدیر برنامه های حبیب  گفت: «خبر متاسفانه صحت دارد و در دقایق آینده جزئیات بیشتری از آن منتشر خواهد شد. بنا به اخبار منتشر شده، او بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داده هست».

حجت جمشیدپور نیز از تلاش‌هایی برای دفن این خواننده در قطعه هنرمندان خبر داد و اینکه در ساعات گذشته با علی مرادخانی وارد جلسه شده اند تا محل تشییع پیکر حبیب و خاکسپاری این خواننده مشخص شود.

جمشیدپور افزود: «محمد (پسر حبیب) در ترکیه هست و در ساعات گذشته به او اطلاع داده شده که به ایران بیاید. به محض ورود به ایران و تصمیم گیری خانواده مبنی بر برنامه ریزی مراسم، این جزئیات اطلاع رسانی خواهد شد»

«نیما باقری» از دوستان و همراهان حبیب که در ساعات گذشته لحظه به لحظه در کنار حبیب و خانواده او بوده دقایقی پیش درباره جزئیات این خبر گفت: «ناهید» همسر آقای حبیب در ساعات ابتدایی صبح متوجه این موضوع شده اند. ایشان طبق عادت همیشگی صبح زود برای ورزش صبحگاهی به محوطه باز ویلا رفته اند و هشت صبح همسر ایشان در حالتی سیاه و کبود حبیب را در محوطه ویلا روی زمین مشاهده کرده اند.»

او با ذکر این جزئیات تکان دهنده افزود: «تماس با اورژانس و رسیدن آمبولانس مراحل بعدی اتفاق بود که به مرور رخ دادند ولی حبیب قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کرده بود و پس از بررسی های اولیه مشخص شد او به دلیل ایست قلبی فوت کرده هست.» این همراه و دوست خانوادگی حبیب در انتهای صحبت هایش گفت: «در حال رایزنی برای انتقال پیکر حبیب به تهران هستیم و در ساعات آینده جزئیات بیشتری از این اتفاق منتشر خواهد شد.»

 برگرفته از تابناک به نقل از ندا آنلاین

________________________________

زندگینامه حبیب محبیان

حبیب محبیان ازخواننده های قدیمی ایرانی بود که در سال 1360 به دلیل ممنوعیت خواندن، مجبور به ترک ایران و اقامت در لس آنجلس آمریکا شد اما در سال 1388 با درخواست او و دخالت دولت احمدی نژاد به ایران برگشت.

آلبوم "مرد تنهای شب" نخستین و معروفترین اثر حبیب است که در سال 1356 منتشر شد.

حبیب به هنگام مرگ، ۶۳ سال داشت.
 

  زندگینامه

حبیب در ۴ مهر ۱۳۳۱ در شمران تهران به‌دنیا آمد. در خانوادهٔ او، برادرانش نیز به موسیقی علاقه داشتند اما تنها خود حبیب به موسیقی حرفه‌ای روی آورد. برادران او منوچهر، منصور و محمود، و خواهران او مریم و افت هستند.

براساس نوشته های منتشر شده در تارنمای ویکی پدیا، علی‌رغم تمایل سایر برادرانش به ویولن، علاقهٔ وی از ابتدا به گیتار بود. دوران نوجوانی حبیب مصادف با پیدایش گروه بیتلز در دهه ۶۰ میلادی اروپا شد و این باعث علاقهٔ بیشتر وی به موسیقی گردید. با پذیرفته شدن در آزمون صداوسیما، زیر نظر مرتضی حنانه به فراگیری اصول و تدابیر آهنگسازی روی آورد.

بعدها وی توانست به‌عنوان خواننده در تلویزیون استخدام شود. وی بعد از ۲ سال از استخدام در رادیو و تلویزیون به خدمت سربازی رفت و در آنجا نیز خواننده باشگاه افسران بود.

همسر اول حبیب، شادی نام داشت. احمدرضا تنها فرزند حبیب از وی است که در ایران زندگی می‌کند. روزی شادی در خیابان پایش پیچ می‌خورد و به علت آنکه احمدرضا را در آغوش داشته به زمین می‌افتد و در بیمارستان به دلیل حساسیت به آمپول پنی‌سیلین در عرض چند دقیقه فوت می‌کند. تقریباً همزمان با فوت همسر حبیب، مادر او نیز، به‌علت حملهٔ قلبی فوت می‌کند و این حوادث باعث می‌گردد که در اولین آلبومش یعنی «مرد تنهای شب» که در سال ۱۳۵۶ انتشار یافت بیشتر آهنگ‌ها را به‌یاد آنها بخواند.

آهنگ‌های «مادر» و «خرس کوکی» را به‌یاد مادرش، «شهلای من» و «خواب سرخ بوسه‌ها» را به‌یاد همسرش و «نگاهم» را به‌یاد هر دوی انها خواند.

همسر دوم حبیب ناهید نام دارد که «محمد » ثمره ازدواج با اوست. وی از معدود خوانندگانی است که در اجرای آهنگ‌ها از گیتار دوازده سیم استفاده می‌کند.


ترک و بازگشت به ایران

حبیب در سال ۱۳۶۰ به‌دلیل ممنوعیت خواندن، ایران را ترک کرد و در سال ۱۳۶۴ در لس آنجلس در ایالات متحده آمریکا ساکن شد.

او در سال ۱۳۸۸ با نگارش نامه‌ای به رئیس جمهور وقت، محمود احمدی‌نژاد، خواستار حضور در کشور شد و با موافقت ضمنی و پذیرفتن رعایت برخی شرایط  به همراه خانواده اش به ایران بازگشت و در رامسر، چهارصد دستگاه اقامت کرد. 


آلبوم و کنسرت در ایران

حبیب در سال ۱۳۸۹ درخواست خود برای دریافت مجوز انتشار آلبوم را ارائه و اعلام کرد که می‌خواهد در ورزشگاه آزادی تهران کنسرت برگزار کند؛ و ادعا کرد که این کنسرت اگر ۱۰ شب هم برگزار شود، ۱۰۰ هزار نفری آزادی خالی نمی‌شود.


انتشار کتاب مرد تنهای شب

به گزارش عصرایران، در سال ۱۳۹۳ کتاب «مرد تنهای شب» به قلم حبیب انتشار یافت و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همان سال ارائه شد. این کتاب برگزیده‌ای از آثار و ترانه‌های حبیب در همه سالهای فعالیت اش را تشکیل داده است. 

آلبوم ها

    مرد تنهای شب (۱۳۵۶) - ۱۹۷۷
    سلام همسایه (۱۳۵۷) - ۱۹۷۸
    آفتاب‌مهتاب (۱۳۶۳) - ۱۹۸۴
    همراز (۱۳۶۷) - ۱۹۸۸
    خورشیدخانوم (۱۳۶۹) - ۱۹۹۰
    آخه عزیزم چی میشه (۱۳۷۱) - ۱۹۹۲
    صفر (۱۳۷۳) - ۱۹۹۴
    بزن باران (۱۳۷۵) - ۱۹۹۶
    کویر باور (۱۳۷۸) - ۱۹۹۹
    خداوندا (۱۳۸۰) - ۲۰۰۱
    خانه کوچک (۱۳۸۱) - ۲۰۰۲
    جوونی (همراه محمد) (۱۳۸۳) - ۲۰۰۴
    خودشه (همراه محمد) (۱۳۸۵) - ۲۰۰۶
    ایران بانو (۱۳۸۷) - ۲۰۰۸

 

تک اهنگ

نام ترانه ترانه‌سرا آهنگساز تنظیم‌کننده
خسته‌ام  حبیب
واعظان حافظ حبیب
محکوم  حبیب
تو نبودی نگین فرهمند حبیب آریا
ببار ای برف سعید قائم‌مقامی حبیب نیما غفاری
نازگل بابا داوود بدرخانی حبیب حبیب
الله اکبر اته رنه کاستیلو حبیب حبیب
بانوی شرقی سعید بدرخانی حبیب حبیب
دنیا نگین فرهمند حبیب میلاد بهشتی
مرگ قو                                حبیب
عشق خدایی                  حبیب
شونه‌به‌شونه  حبیب انوش
غدیر خُم سعید بدرخانی حبیب آریا
آب‌وخاک  حبیب
باران  حبیب
سارا  حبیب

منبع: عصرایران

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حبیب، به آرزوی خود رسید؛ مرگ در وطن + تصاویر

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- کودکی به نام «حبیب» هنوز دو سال نداشت و لب به سخن نگشوده بود که دکتر مهدی حمیدی شعر «مرگ قو» را سرود:

شنیدم که چون «قو»ی زیبا بمیرد
فریبنده زاد و فریبا بمیرد

شب مرگ تنها نشیند به موجی
رَوَد گوشه ای دور و تنها بمیرد

شاعر، این شعر را در 27 فروردین 1333 سرود اما شهرت و همه گیری آن پس از آن رخ داد که خواننده ای به نام حبیب محبیان بیست و دو سه سالی بعد به صحنه آمد و در قالب ترانه  با آن گیتار دوازده سیم خود خواند:

من این نکته گیرم که باور نکردم
ندیدم که قویی به صحرا بمیرد

چو روزی ز آغوش دریا برآمد
شبی هم در آغوش دریا بمیرد

شگفت این که خود خواننده نیز در بیستمین شب خرداد 1395 و نزدیک به چهل سال بعد در آغوش دریا مُرد. کنار دریا و در رامسر.

حبیب محبیان البته زاده و بالیده شمال ایران نبود. او در چهارم مهر 1331 در شمیرانِ تهران به دنیا آمده بود. در خانواده ای اهل موسیقی و در جمع برادرانی که ویولن می زدند: منوچهر و منصور و محمود. حبیب اما گیتار دوست داشت و زیر نظر مرتضی حنانه در رادیو تلویزیون ملی ایران موسیقی آموخت.

او که در سال 1360 مثل خیلی های دیگر از هم صنف های خود ناگزیر از کوچ شد، دوست داشت برگردد. همه دوست دارند برگردند اما او دوست داشت برگردد و در همین چهار چوب هم کار کند.

یکی دوباری تقاضا کرد و پذیرفته نشد تا سال 88 بازگشت و برای این که حساسیت ایجاد نکند به شمال رفت و در ویلای یکی از دوستان خود ساکن شد.

 هر چند که بعدتربر سر انتشار آلبوم او موانع بسیاری گذاشتند. تازه دریافته بود که توافق و کسب مجوز از یک نهاد یا شخص الزاما به منزله تبعیت یا موافقت دیگران نیست‌.


در آن گوشه، چندان غزل خوانَد امشب
که خود در میان غزل ها بمیرد

گروهی بر آن‌اند کاین مرغِ شیدا
کجا عاشقی کرد آنجا بمیرد

و حبیب که در اینجا ( ایران) عاشقی کرده بود پس باید اینجا می مُرد. عاشقی اما نه در قالبِ غالب ترانه ها که سروده های عاشقانه او بیشتر به یاد مادرو همسری بود که از دست داد ( آهنگ های مادر و خرس کوکی در " مرد تنهای شب") و  به یاد همسر درگذشته به خاطر حساسیت به آمپول پنی سلین ( شهلای من و خواب سرخ بوسه ها) و یا به یاد هر دو (نگاهم).

یکی از تفاوت های او با خوانندگان دیگر در علاقه به اشعار شاعران نامدار معاصر بود ولو برای ترانه و خواندن نسروده باشند همچون سروده استاد دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی که دیگران هم خوانده اند اما با صدای حبیب فرایاد می آید:

نَفَسم گرفت از این شهر
درِ این حصار، بشکن
در این حصارِ جادوییِ روزگار بشکن

چو شقایق از دلِ سنگ
برآر رایتِ خون
به جنون، صلابتِ صخره ی کوهسار بشکن

تو که ترجمانِ صبحی
به ترنّم و ترانه
لبِ زخم دیده بگشا
صفِ انتظار بشکن

سرِ آن ندارد امشب
که برآید آفتابی
تو خود آفتاب خود باش و
طلسمِ کار بشکن...

حبیب محبیان پس از بازگشت به تعبیری از آنجا رانده و در اینجا مانده بود. چون خوانددگان لُس آنجلسی بازگشت او به ایران را در قالب یک پروژه تعریف می کردند و در اینجا هم به کسی که پس از 28 سال اقامت درخارج از کشور بازگشته بود اعتماد نه چنان بود که وعده داده بودند.

بعید است که جنازه خواننده خاموش شده را از سردخانه زینبیه رامسر به تهران انتقال دهند تا از مقابل تالار وحدت تشییع شود چرا که این بار مانند مرتضی پاشایی شاید تنها دهه هفتادی ها نیایند و دهه های قبل هم برای تجدید خاطره بیایند و البته پای دهه هشتادی ها هم چنان که در قضیه کورش دیدیم باز شده است.

اما چه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا دفن شود و چه در همان روستای «نیاسته» در « کتالم» رامسر باز هم به آرزوی خود رسیده است: مرگ در وطن و در خاک ایران خفتن.

گروهی بر آن اند کاین مرغ شیدا
کجا عاشقی کرد؟ آنجا بمیرد

حبیب مجبیان اینجا عاشقی کرد و اینجا مُرد.
 
نیک صالحی

برگرفته از تابناک باتو

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پیکر «حبیب» در رامسر تشییع و دفن می‌شود

علی‌رغم مسائل مطرح شده در خصوص تشییع پیکر زنده‌یاد «حبیب» از مقابل تالار وحدت و تدفین پیکر او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا، آخرین اخبار از برگزاری مراسم خاکسپاری و تدفین این هنرمند سرشناس در رامسر حکایت دارد.
 
بنا به اظهار رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رامسر، پیکر زنده‌یاد «حبیب محبیان» ساعت 15 روز شنبه 22 خرداد 1395 از محل زندگی‌اش در روستای نیاسته از توابع کتالم واقع در شهرستان رامسر به سمت امامزاده محمد(ع) تشییع و در آن امامزاده به خاک سپرده خواهد شد.

منبع: پارسينه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه