سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر دویست و شصت و نهمین گفتمان هنر و معماری - به دنبال سایهٔ ماه در هفت قاره

خبر

دویست و شصت و نهمین گفتمان هنر و معماری - به دنبال سایهٔ ماه در هفت قاره

گرفتگی کامل خورشید را باید یکی از زیباترین (و در عین حال ترسناک ترین) مناظر طبیعت دانست. تنها موقعی می توان این پدیده را دید که عوامل زیادی با هم انطباق پیدا کند. خورشید، کره فروزان بسیار بزرگی است، با قطری در حدود 109 برابر قطر زمین که در فاصله 150 میلیون کیلومتری زمین واقع شده است. ماه فقط یک چهارم اندازۀ زمین را دارد. ولی 400 بار نزدیکتر از خورشید به زمین است. اختلاف فاصله های ماه و خورشید سبب می شود تا اندازه هایشان با هم برابری کنند. از این رو آن دو، در آسمان تقریبا به یک اندازه دیده می شوند.

در طول تاریخ، این پدیده، همواره مورد توجه مردمان جهان بوده است. اغلبِ تمدن های کهن، خورشید گرفتگی را پدیده ای شوم می پنداشتند و درباره آن اعتقادات خرافی داشتند. چینی ها عقیده داشتند که هنگام خورشید گرفتگی، اژدهائی خورشید را می بلعد. در بسیاری از فرهنگ ها آن را بلائی آسمانی می پنداشتند. مردم هند در خلال گرفتگی، خود را تا گردن در آب فرو می کردند تا با این کار به خورشید و ماه کمک شود، در برابر اژدها از خود دفاع کند.

حمید جدیری خداشناس، پژوهشگر رصدی خورشید که خورشیدگرفتگی را در هفت قاره ی کرۀ زمین (از جمله قطب شمال و قطب جنوب) رصد کرده است، قریب به دو دهه در خصوص اثرات گرفته های خورشیدی بر پدیده های زمینی فعالیت دارد و جهت ترویج نجوم خورشیدی در کشور و اجرای طرح هائی از قبیل تجهیز 55 نقطه کشور به تلسکوپ خورشیدی و ایجاد رصدخانه خورشیدی در کشور تلاش می کند.

در دویست و شصت و نهمین گفتمان هنر و معماری که به همت موسسه مطالعات منظر پایدار برگزار می شود، آقای حمید جدیری خداشناس و خانم مهندس آتنا فخر، سخنانی با عنوان "به دنبال سایه ی ماه در هفت قاره" خواهند داشت و آقای دکتر محمدمهدی محمودی دبیر پنل خواهند بود.

 

زمان: چهارشنبه 25 بهمن ماه 1396 از ساعت 15:30 الی 17:30
مکان: موزه هنرهای دینی امام علی (ع) خیابان ولیعصر (عج) - بالاتر از ظفر – بلوار اسفندیار – شماره 35
انجمن مفاخر معماری ایران

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه