جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر اعطای نشان علمی شهریار در دانشگاه تبریز به زنده یاد رحیم نیکبخت

خبر

اعطای نشان علمی شهریار در دانشگاه تبریز به زنده یاد رحیم نیکبخت

برگرفته از تارنمای آذری ها

 

در ششمین کنگره بین المللی نشان علمی و فرهنگی شهریار در دانشگاه تبریز، از خدمات علمی و پژوهشی زنده یاد دکتر رحیم نیکبخت تجلیل و نشان و جایزه بین المللی شهریار به وی اعطا شد.

این نشان علمی همانند نشان فارابی و خوارزمی که به نام مفاخر ایرانی نام گذاری شده اند، به نام استاد شهریار مزین شده و در ششمین دوره این جشنواره علاوه بر حوزه ادبیات و فرهنگ، از اساتید و پژوهشگران سایر حوزه های مشترک علمی بین ایران و سایر کشورها به ویژه منطقه قفقاز و آسیای میانه نیز تجلیل شد.
در ششمین جشنواره نشان شهریار، به چهارده پژوهشگر (چهار نفر از ترکیه، دو نفر از جمهوری آذربایجان، دو نفر از ایران، پنج نفر از عراق و یک نفر از گرجستان) بر اساس آرای هیئت داوران و کمیته علمی جشنواره، نشان علمی اهدا شد.
در آیین اهدای نشان جشنواره که به صورت مجازی و با حضور انگشت شمار چهره های علمی و ادبی ایران و تبریز برگزار شد، خانم زهرا نیکبخت؛ دختر زنده یاد دکتر رحیم نیکبخت به صورت مجازی سخنرانی کرد و از بانیان مراسم قدردانی نمود. وی گفت: پدرم به دلیل دلبستگی به فرهنگ و تاریخ آذربایجان، اهتمام ویژه‌ای به پاسداشت هویت شیعی و ملّی ایران داشت و در همین راستا، به روشنگری و پرتوافکنی به زوایای تاریک تاریخ معاصر می پرداخت.
وی افزود: زنده یاد رحیم نیکبخت به عنوان خادمی برای تاریخ و پژوهشگری پرکار و جریان ساز، برگ های فراوانی از تاریخ ایران و آذربایجان را جلا بخشید و برای احیای اشعار آیینی و مرثیه پژوهی گام‌های بسیاری پیمود؛ اما به رغم این همه، روی به شهرت گریزی داشت و در زمان حیات، مورد تکریم و قدرشناسی لازم قرار نگرفت. درخت پربار پدر، به ثمر رسیده بود که دست گلچین روزگار، ما و دوستان پدر را تا ابد به سوگ او نشاند.
وی در پایان ضمن قدردانی از متولیان جشنواره، گفت: اینک که به دلیل شرایط جامعه، امکان حضور ما در تبریز ممکن نشد، از شما می خواهم نشان علمی پدر را به نمایندگی از طرف خانواده نیکبخت، به دوست وفادارش در دانشگاه تبریز؛ آقای دکتر طاهری خسروشاهی تحویل فرمایید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید