شنبه, 08ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر ترس از زندگي بدون بچه

خبر

ترس از زندگي بدون بچه

ريحانه دوستدار

روزنامه اطلاعات، مشکلات ناباروري يکي از مسايل شايع زناشويي است. بچه‌دار شدن ممکن است بسيار آسان به نظر برسد اما براي همه زوج‌ها چنين نيست، بعضي از زوج‌ها ممکن است به سختي بچه‌دار شوند و يا هيچ‌گاه بارداري را تجربه نکنند. معمولاً بعد از يک بارداري ناموفق، زن و شوهرها خودشان را تحت فشار قرار مي‌دهند تا به سرعت بارداري ديگري داشته باشند و ممکن است با هر تلاش ناموفق نااميد شوند طرف مقابل و يا خود را مقصر بدانند. اگر ناباروري مسأله شما و همسرتان است ممکن است شرايط روحي سختي را تحمل کنيد اين نکات به شما کمک مي‌کند تا براي يک بارداري موفق در کنار همسرتان باشيد.

shock drop air force 1 full uv reactive | nike lunarglide 6 price range chart printable - New Balance 550 'UNC'/ 'Baby Blue' - BB550HL1 - LacollesurloupShops

1ـ شرايط را براي بارداري فراهم کنيد: منتظر نباشيد تا فرايند بارداري به شکل طبيعي رخ بدهد. اگر بعد از سه تا شش ماه نتوانستيد به شکل طبيعي باردار شويد، تحت نظارت پزشک معالجتان و با استفاده از راهکارهايي که به شما و همسرتان مي‌دهد، احتمال بارداري را بيشتر کنيد. پزشک به شما يک برنامه زماني ارائه مي‌دهد. ممکن است دارو تجويز کند، تغذيه شما و همسرتان را بررسي کند و آزمايش‌هاي ضروري براي سلامت باروري را تجويز کند.

2ـ با ديگران صحبت کنيد: آدم‌ها با يکديگر متفاوت‌اند، براي بعضي از زوج‌ها صحبت درباره تلاش‌هاي ناکام براي بارداري آسان نيست. بعضي ديگر با اين موضوع به راحتي کنار مي‌آيند و تجربيات و احساساتشان را با ديگران در ميان مي‌گذارند. اگر بتوانيد زوجي را پيدا کنيد که بتوانند درباره اين موضوع با شما گفت‌وگو کنند، آرامش بيشتري خواهيد داشت. آنها مي‌توانند به شما يک دکتر متخصص مجرب معرفي کنند. راهکارهايي را چه در مراحل آزمايش، چه در مراحل درمان پيشنهاد بدهند. اگر آنها بارداري موفقي داشته باشند، به شما اين اميد را خواهند داد که روزي اين احساس خوب را تجربه کنيد.

3ـ سلامتتان را جدي بگيريد: شما و همسرتان در روند تلاش براي بارداري بايد يک سبک زندگي سالم راپياده کنيد. غذاي سالم بخوريد، از رژيم غذايي متعادلي استفاده کنيد. ورزش کنيد، سيگار نکشيد، دارو نخوريد و هر نوع عادت رفتاري غلط را کنار بگذاريد. همچنين هر ماه با پزشک متخصص در ارتباط باشيد. آزمايش پاپ اسمير را براي بررسي سلامت مادر انجام بدهيد. معمولاً پزشک براي شروع يک بارداري خوب قرص‌هاي ويتامين و فوليک اسيد را تجويز مي‌کند. اگر به سلامتتان اهميت بدهيد، شرايط را براي بارداري فراهم مي‌کنيد و سلامت جنين را تضمين مي‌کنيد.

4ـ به دنبال مقصر نباشيد: تقصير شما يا همسرتان نيست که به راحتي باردار نمي‌شويد. اين يک مسأله فيزيولوژيکي است که از اراده شما و همسرتان خارج است. بالاخره شما مي‌توانيد اين مسأله را حل کنيد. متهم کردن، مقصر دانستن و يا تحقير يکديگر به شما کمک نمي‌کند که بچه‌دار شويد. پس هر واکنش منفي را نسبت به يکديگر کنار بگذاريد.

5ـ کي به متخصص نازايي مراجعه کنيد؟ بعد از يک سال تلاش ناموفق براي بارداري بايد به پزشک متخصص درمان نازايي مراجعه کنيد. زنان بالاي 35 سال بعد از شش ماه تلاش ناموفق بايد با پزشک نازايي در ارتباط باشند زيرا احتمال ناباروري در اين زنان به طور طبيعي بالاتر است. گام به گام با توصيه‌هاي پزشک پيش برويد. راهکارها و دستورات پزشک را اجرا کنيد. ناراحت نباشيد که پزشک شما متخصص نازايي است او ممکن است با تشخيص يک مشکل کوچک ناباروري را درمان کند.

6ـ استرس نداشته باشيد: استرس و اضطراب را از زندگي‌تان بيرون کنيد. اگرچه تلاش براي بارداري شما را نگران مي‌کند، اما اگر مي‌خواهيد به نتيجه برسيد بايد اضطراب را از خودتان و همسرتان دور کنيد. متخصصين معتقدند که اضطراب مي‌تواند يکي از دلايل ناباروري باشد. اضطراب در ميزان ترشح هورمون‌ها تأثير مي‌گذارد. از روش‌هاي درماني براي کاهش اضطراب کمک بگيريد. روش خودتان را براي رسيدن به آرامش پيدا کنيد. آيا خواندن کتاب، يا تماشاي يک فيلم و گوش دادن به موسيقي کلاسيک به شما آرامش مي‌دهد؟ هر راهي که به شما کمک مي‌کند تا نگراني و استرس را کنترل کنيد برايتان مفيد است. اگر براي کاهش اضطراب دارو مصرف مي‌کنيد آن را با پزشک‌تان در ميان بگذاريد. فراموش نکنيد هر چقدر به‌خاطر ناکامي در بارداري دچار اضطراب شويد تلاش‌هاي بعدي‌تان نيز ناموفق خواهد بود.

راهکارهايي براي مقابله با استرس ناشي

از ناباروري

1ـ چرا من؟ اين سوالي است که از اولين اقدام ناکام از خودتان مي‌پرسيد. وقتي ناباروري در همان اقدام‌هاي اوليه درمان نشود، پذيرش آن براي شما سخت‌تر مي‌شود. اگر آينده‌تان را همراه با داشتن يک فرزند تصور يا برنامه‌ريزي کرده باشيد، باور اين مسأله برايتان دشوارتر خواهد شد زيرا همه برنامه‌هايي که داشته‌ايد، به هم مي‌ريزد. در بيشتر موارد شما و اطرافيانتان فکر مي‌کنيد ناباروري يک مشکل فيزيولوژيکي است و در گام بعد به دنبال درمان آن هستيد، در حالي که اثرات روحي و رواني ناشي از ناباروري به همان اندازه مهم است. در حقيقت شما بايد با اين موضوع مثل هر مشکل ديگري مواجه شويد و نسبت به آن واقع بين باشيد.

2ـ حالا بايد چه کنم؟ زماني که مشکلي يا مسأله‌اي پيش مي‌آيد، راه‌هاي مختلفي براي حل آن وجود دارد. مهمترين نکته اين است که شما با واقعيت‌ها و احساساتتان کنار بياييد. خشمي که نسبت به خودتان، همسرتان پزشک و حتي باورهاي عرفي و مذهبي پيدا مي‌کنيد کاملاً طبيعي است. گاهي کمي افسردگي، ناراحتي و عصبانيت براي ابراز احساسي که داريد لازم است. نترسيد! راه‌هاي زيادي براي درمان ناباروري وجود دارد.

3ـ دانستن قدرت است! در گام اول از پزشک متخصص بخواهيد تا شما را به يک متخصص ناباروري معرفي کند. هر چيزي که نياز داريد درباره اين بيماري و راه‌حل‌هاي آن بدانيد را بپرسيد. هر چقدر اطلاعات بيشتري در اين زمينه داشته باشيد، مي‌توانيد به خودتان بيشتر کمک کنيد و روش درماني مناسب‌تري را انتخاب کنيد.

روش‌هاي درماني و حمايتي: اکنون مهمترين مسأله، يافتن مجموعه‌اي از درمان‌هاي حمايتي است تا بتوانيد به فشار روحي و رواني که به شما وارد مي‌شود، غلبه کنيد. صبور باشيد و مثبت فکر کنيد و اگر ديگران اعتماد به نفس شما را مي‌گيرند با آنها مقابله کنيد حتي اگر لازم باشد ارتباط‌تان را با آنها قطع کنيد.

شما تنها نيستيد. زماني که خبر بارداري ديگران را مي‌شنويد فکر نکنيد که آنها بدون هيچ مشکل و مسأله‌اي باردار شده‌اند. ناباروري يکي از رايج‌ترين بيماري‌هاي زوج‌هاست و ممکن است دوست و آشناي شما نيز با روش‌هاي مختلف درماني باردار شده باشند. پس هرگز درباره ديگران قضاوت نکنيد و خودتان را تنها نبينيد. مراکز مشاور گروهي، انواع شبکه‌هاي اجتماعي اينترنتي مربوط به بارداري و ناباروري وجود دارند که مي‌توانيد با آنها در ارتباط باشيد و وضعيت خودتان را در کنار آنها بررسي کنيد.

18 نکته مهم براي درمان ناباروري

1ـ واقع بين باشيد: «چه کار کنم تا بتوانم باردار شوم؟» اين بهترين پرسشي است که مي‌توانيد از خودتان بپرسيد. اگر مي‌خواهيد زودتر به نتيجه برسيد شرايط‌تان را بپذيريد و به دنيال راه حل باشيد.

2ـ تعادل برقرار کنيد. زمان‌تان را براي کار، معاشرت، سرگرمي، خانواده و انتخاب‌هاي سالم ديگر تقسيم کنيد.

3ـ سلامتي را جدي بگيريد. غذاي سالم بخوريد، وزن کم کنيد و مشکلات روحي را درمان کنيد.

4ـ الکل، نيکوتين، داروها، مواد مخدر و غذاهاي ناسالم را از زندگيتان حذف کنيد.

5ـ اجازه ندهيد رابطه جنسي‌تان تنها وسيله‌اي براي بارداري باشد.

6ـ با ديگران درباره احساسات و افکارتان صحبت کنيد. با کساني خرف بزنيد که به شما اميد و انرژي مي‌دهند.

7ـ مقايسه نکنيد. سبک زندگي، سلامت جسمي و توانايي روحي افراد با هم متفاوت است. اگر يک روش درماني براي يک نفر جواب داد، به اين معنا نيست که براي شما هم مناسب است و همچنين اگر يک روش درماني براي ديگران مفيد نبود لزومي ندارد که براي شما نامناسب باشد.

8 ـ از خودتان مراقبت کنيد. ورزش کنيد، تفريح کنيد. به ظاهرتان برسيد و اجازه ندهيد ترس‌هاي ناشي از ناباروري شما را افسرده کند.

9ـ از روش‌هاي سنتي استفاده کنيد. هنوز هم درمان‌هاي سنتي براي بسياري از مشكلات ناباروري کاربرد دارد. از اين روش‌ها فقط تحت نظارت يک متخصص استفاده کنيد.

10ـ از مشاوري که وضعيت شما را درک مي‌کند، قضاوت نمي‌کند و به شما احترام مي‌گذارد کمک بگيريد.

11ـ تغييرات ناگهاني روحي و رواني شما در اين دوران کاملا طبيعي است. اما اجازه ندهيد اين احساسات منفي به شما غلبه کند.

12ـ آرام باشيد. درمان ناباروري نياز به هزينه و وقت کافي دارد. بسياري از زوج‌ها نگران هزينه‌هاي درمان هستند. اجازه ندهيد اين اضطراب جانبي، خودش بر مشکلات شما اضافه شود. سعي کنيد روش‌هايي براي فراهم کردن هزينه درمان پيدا کنيد.

13ـ بسياري از روش‌هاي درماني در صورتي جواب مي‌دهند که بدن شما از لحاظ ترشح هورمون‌ها و ميزان چربي بدن در وضعيت متعادلي باشد. يک رژيم غذايي مناسب را براي درمان چاقي رعايت کنيد.

14ـ با همسرتان درباره احساسات، ترس‌ها و نگراني‌هايتان حرف بزنيد. او نمي‌تواند افکار شما را بخواند. اگر مي‌خواهيد او با شما همدردي کند و وضعيت روحي‌تان را درک کند درباره آنها با او حرف بزنيد.

15ـ به توصيه و روش‌هاي درماني غير علمي دوستان و آشنايانتان اهميت ندهيد. گاهي لازم است براي آرامش فکري و روحي خودتان روابطتان را با بعضي از افراد محدود کنيد و درباره مراحل درمان با آنها حرف نزنيد.

16ـ دانش‌تان را بيشتر کنيد. يادتان باشد، بيماري که وضعيت جسمي‌اش را مي‌شناسد و نسبت به بيماري‌اش آگاهي دارد، کمک بيشتري به پزشک براي معالجه بيماري مي‌کند.

17ـ به همه گزينه‌ها فکر کنيد و درباره آنها با همسرتان صحبت کنيد. فرزند خواندگي و يا زندگي بدون بچه گزينه‌هاي آخري هستند که مي‌توانيد با مشورت و گفت‌وگو با همسرتان به آنها فکر کنيد.

18ـ اميدوار باشيد. شما در دوره‌اي زندگي مي‌کنيد که پزشکي براي درمان بيماري ناباروري بسيار پيشرفت کرده است. بسياري از دلايل ناباروري با روش‌هاي درماني مختلف معالجه مي‌شوند و زوج‌هاي کمي هستند که توانايي باروري نداشته باشند. شايد درمان ناباروري شما کمي طولاني شود اما نااميد نشويد و به اين فکر کنيد که روزي خبر خوش بارداري را خواهيد شنيد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید