پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر سوء تغذیه

خبر

سوء تغذیه

برگرفته از روزنامه اطلاعات

فتح الله آملی

گاه در میان انبوه خبرهایی که افکارعمومی را در محاصره خویش می‌گیرد، خبرهایی هم هستند که در گوشه کوچکی از صفحه اول تیتر می‌شوند. گرچه سهم کمی از صفحه اول روزنامه دارند ومعمولاً سخت دیده می‌شوند اما شاید بتوان گفت که گاه حتی از تیترهای درشتی که به راحتی دیده می‌شوند و حتی از دور هم، مهم‌ترند اما گم می‌شوند و ازنظرها دور می‌مانند. مثلاً خبر مربوط به مرگ یک دختر توسط پدرش در فلان شهرستان، در میان خبرهای مربوط به کشمکش هسته‌ای ایران و غرب یا برگزاری فلان همایش و افتتاح فلان کنفرانس یا سخنان فلان مقام مسئول و خبر مربوط به کم و زیاد شدن رقم نقدی یارانه‌ها و ... خبر مهمی به حساب نمی‌آید، اما خبر مهمی است. به خصوص اگر بدانیم که فرد مزبور نه دیوانه بوده و نه معتاد و نه اختلال روحی و روانی داشته است. آمارهای مربوط به تحولات و تغییرات جمعیتی نیز همین است. تعداد ازدواج و طلاق در جامعه شهری و روستایی، تعداد موالید، کاهش میزان ازدواج و افزایش آمار طلاق هم معمولاً تیتر یک نمی‌شوند، اما خبرهای بسیار مهمی محسوب می‌شوند که نادیده گرفتن آنها می‌تواند موجب تغییرات وآثار وتبعات ناخوشایندی در لایه‌های درونی اجتماع شود. از جمله این دست خبرها، خبری بود که در میان تیترهای مختلف روزنامه اطلاعات خودمان توانست در گوشه‌ای جایی برای خودباز کند و در میان خبرهای سیاسی و اقتصادی مختلف که بسیار مهم‌تر می‌نمایند، سهمی برای خود بگیرد. خبری که مربوط به گرانی گوشت و مرغ یا تحولات بازار سکه و ارز نبود و شاید خیلی‌ها هم نیم‌نگاهی به آن نیندازند اما خبر و گزارش تامل‌برانگیزی است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وخانواده وزارت بهداشت از وضع نگران‌کننده تغذیه و سلامت کودکان آمارهایی ارائه داد که دقت در آن بسیار ضروری است. براساس این گزارش، در چارچوب تحقیق انجام شده، فقط 14 درصد از کودکان و نوجوانان مورد بررسی آن هم کمتر از نیم ساعت ورزش می‌کنند و 86 درصد بقیه ورزش نمی‌کنند. درحالی که 25 درصد آنها بیش از چهار ساعت از وقت خود را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند و 45 درصد آنها به خصوص در جامعه شهری حداقل یک ساعتی را با رایانه سرگرمند و در دختران این رقم حتی به 60 درصد هم می‌رسد. ازآن نگران‌کننده تر وضع تغذیه کودکان و نوجوانان است که از تغذیه سنّتی به سمت تغذیه جدید و عادات تغذیه‌ای اغلب وارداتی غربی گرایش پیدا کرده‌اند که همراه با استفاده زیاد از غذاهای«فست‌فودی» است. همین تغییر در روش تغذیه آنها موجب شده است که خطر بالارفتن چربی و قند‌خون به‌ویژه ابتلای به بیماری خطرناک کبد چرب در آنها به شکل نگران کننده‌ای افزایش پیدا کند.

درگذشته کودکان وقتی به مدرسه می‌رفتند از خوراکیهای مقوّی استفاده می‌کردند که شامل نخود و کشمش وآلوخشکه و مواردی از این قبیل بود، پیاده تا مدرسه می‌رفتند و معمولا اگر در مدرسه فضایی برای بازی نداشتند، در اطراف منزل آنان، باغی یا زمین خاکی یا چمنی بودکه در آن بدوند و ورزش کنند و به تخلیه انرژی بپردازند، اما در عصر جدید و با مدرن شدن شیوه زندگی، اقامت اکثر خانوارها در آپارتمانهای کوچک و در محله‌هایی تنگ که فاقد امکانات تفریحی مناسب است، جایی برای ورزش کردن کودکان و نوجوانان وجود ندارد و چون از طرف دیگر غذاهای پرکالری و خوردنی‌ها و تنقلات متنوع سوپرماکتی تهیه می‌کنند که سرشار از روغن اشباع نشده است، کالری و انرژی زیاد دریافتی را نمی‌سوزانند و در بدن انبار می‌کنند و چون اکثر وقت خود را در خانه و پای تلویزیون یا کامپیوتر و بازیهای کامپیوتری می‌گذرانند، طبیعتاً بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند به طوری‌که حتی اگر در نوجوانی و جوانی دچار بیماری نشوند، خیلی زود در میانسالی گرفتار بیماری می‌شوند. وقتی از سوء تغذیه سخن به میان می‌آوریم گمان می‌کنیم که منظور نخوردن گوشت و مرغ و ماهی و کمبود پروتئین یا ویتامین آن‌ هم ناشی از فقر است که البته این هم هست. اما سوء تغذیه به رژیم غذایی نامناسب هم می‌گویند. تغییراتی که در نحوه تغذیه نسل جوان امروز پدید آمده هم نوعی سوء تغذیه است. استفاده از انواع فست فودها و غذاهای چرب و انواع و اقسام سسها و میان وعده‌ها و خوراکیهای چرب یا پرنمک و پرکالری و درکنار آن عدم فعالیت بدنی و ساعتها در جایی نشستن و با کامپیوتر و «تی وی‌گیم» مشغول شدن و ... سلامت بدن را به خطر می‌اندازد و این تازه جدای از مضراتی است که عدم تحرک بدنی و مشغول شدن به بازی‌های کامپیوتر از نظر روحی و روانی و اجتماعی به دنبال می‌آورد. البته در این گزارش آمارهای نگران کننده دیگری هم آمده بود. از جمله افزایش 8 تا 10 ساله سن ازدواج درکشور و رسیدن آن از 21 سال به بالای 27 سال، افزایش 8 تا 10 ساله سن بارداری و... که مجال و مقال دیگری را برای بحث می‌طلبد که البته پیش از این نیز کم گفته نشده است.

کوته سخن آنکه حال در شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس و افزایش اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، بیشتر باید مراقب تغذیه، سلامت و نحوه پرکردن اوقات فراغت فرزندان دلبندمان باشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید