جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر گوی بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره کارلووی‌واری در دستان حاتمی - لیلا حاتمی روی «پله‌ی آخر» ایستاد

خبر

گوی بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره کارلووی‌واری در دستان حاتمی - لیلا حاتمی روی «پله‌ی آخر» ایستاد

فیلم «پله‌ی آخر» ساخته‌ی علی مصفا موفق به کسب دومین جایزه مهم جشنواره کارلووی‌واری به خاطر بازی لیلا حاتمی در این فیلم شد. این دومین جایزه بازیگری برای سینمای ایران است که از این جشنواره نصیب بازیگران ما می‌شود. پیش از این نیز حمید فرخ‌نژاد برای «عروس آتش» این جایزه را از آن خود کرده بود.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | lebron x for 50 dollars , Kids Air Jordan — Rebel Occupation

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه فرهنگ و هنر ـ چهل‌وهفتمین جشنواره‌ی فیلم کارلووی واری به عنوان یکی از معتبرترین رویدادهای سینمایی اروپای شرقی و مرکزی شب گذشته (شنبه) در حالی به کار خود پایان داد که جایزه‌ی بهترین بازیگر زن جشنواره به لیلا حاتمی برای فیلم «پله‌ی آخر» اعطا شد. حاتمی که ماه گذشته برای اهدای جایزه بزرگ هیات داوران کن 2012، روی سن این جشنواره رفته بود، برای بار دوم روی سن یک جشنواره بزرگ بین‌المللی در روزهای گذشته ظاهر شد.
 
فیلم «پله‌ی آخر» به کارگردانی "علی مصفا" که یکی از 12 نامزد اصلی دریافت جایزه‌ اول جشنواره بود، همچنین جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدین فیلم (فیپرشی) را کسب کرد.
 
«پله آخر» در اولین نمایش خود در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را نیز به خود اختصاص داد. این دومین ساخته‌ بلند علی مصفا و اولین حضور بین‌المللی آن بود.
 
به گزارش CHN و به نقل از هالیوود ریپورتر، گوی بلورین بهترین فیلم جشنواره به ارزش 25 هزار دلار به فیلم «تقریبا مرد» از نروژ ساخته‌ «مارتین لوند» تعلق گرفت. این فیلم داستان روانشناسانه‌ مرد 30 ساله‌ای است که تلاش می‌کند بزرگ شود و به عنوان یک پدر و همسر مسئولیت‌پذیر باشد.
 
جایزه‌ی ویژه هیات داوران به ارزش 15 هزار دلار به فیلم «توطئه‌ی ایتالیایی» ساخته «مارکو تولیو جیوردانا» تعلق گرفت.
 
جایزه‌ی بهترین کارگردانی جشنواره کارلووی واری به «رافائل اولت» از کانادا برای فیلم «Camion» اعطا شد. این فیلم همچنین موفق به کسب جایزه‌ی کلیسای جهانی برای بهترین فیلم معنوی جشنواره شد.
 
در بخش بهترین بازیگر مرد، «هنریک رافائلسن» از نروژ برای فیلم «تقریبا مرد » مورد تقدیر قرار گرفت. جایزه‌ی بهترین فیلم مستند جشنواره نیز به «آخرین آمبولانس صوفیه» از بلغارستان ساخته «ایلان متف» اعطا شد.
 
فیلم «مرگ یک مرد در بالکان» از صربستان ساخته «میروسلاو مومشلوویچ» جایزه‌ دوربین مستقل جشنواره را به دست آورد و فیلم «آنگونه که هستی بیا» از بلژیک ساخته‌ «جفری آنتون» به عنوان بهترین فیلم جشنواره از نگاه تماشاگران معرفی شد.
 
امسال «هلن میرن»، بازیگر سرشناس انگلیسی برنده‌ی اسکار به همراه «سوزان ساراندون»، بازیگر سرشناس آمریکایی گوی بلورین افتخاری یک عمر دستاورد سینمایی را دریافت کردند.
 
چهل‌وهفتمین جشنواره فیلم «کارلووی‌واری» که از روز 9 تیر ماه آغاز شده، در روز شنبه 17 تیر با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان خواهد داد.
 
بنا بر اعلام پخش‌کننده‌ی بین‌المللی فیلم «پله آخر» دومین ساخته علی مصفا، این فیلم در روز چهارشنبه و پنج شنبه به نمایش درآمد که با استقبال خوب تماشاگران و برخورد مثبت شماری از پخش کننده‌ها و خریداران فیلم در «کارلووی‌واری» روبرو شد.
 
ریچارد پنیا، رییس هیات داوران جشنواره و نیل چودری، رییس هیات داوری نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیا) با اظهارات مثبت از فیلم علی مصفا یاد کرده که هر چند در عرف داوری، چنین اظهار نظرهایی قبل از مراسم اختتامیه امری متعارف نیست اما به هر حال امیدواری‌هایی را برای گروه هنرمندان فیلم به وجود آورده است.
 
علی مصفا به همراه لیلا حاتمی، علیرضا آقاخانی و فردین صاحب‌زمانی برای نمایش فیلم به «کارلووی واری» سفر کرده‌اند.
 
روز پنج شنبه نیز جایزه بهترین پوستر فیلم جشنواره که امسال برای نخستین بار اعطا می‌شود به پوستر فیلم «پله آخر» اختصاص یافت. این پوستر براساس طرحی از علی مصفا به صورت نقاشی توسط محمد حسین شهیدی کشیده شده که مصفا خود کار گرافیکی آن را به انجام رسانده است.
 
امیر نادری نیز برای نمایش فیلم آخر خود، «کات» که در کشور ژاپن تولید شده و مسعود بخشی نیز برای نمایش فیلم خود «یک خانواده محترم» و نیز داوری در بخش دوربین آزاد در این جشنواره حضور داشتند.
 
جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری که هرساله در ماه ژوئیه در شهر کارلووی واری در شمال غربی جمهوری چک برگزار می‌شود؛ مهمترین جشنواره اروپای مرکزی و شرقی به شمار می‌رود. جشنواره کارلووی واری که از سال 1946 آغاز به‌کار کرده‌ است. این جشنواره دارای دو بخش رقابتی و غیررقابتی است و جایزه اصلی آن گوی بلورین نام دارد.
 
نخستین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری در اوت 1946 به شکل غیر مسابقه‌ای برگزار شد. این جشنواره از سال 1948 به جشنواره‌ای رقابتی تبدیل شد و جایزه گوی بلورین نیز در همان سال به وجود آمد. این جشنواره از سال 1959 به بعد، هر دو سال یکبار (با جشنواره فیلم مسکو به صورت یک سال در میان) برگزار می‌شد. این جشنواره از سال 1994 تاکنون به صورت سالانه برگزار می‌شود.
 
جشنواره کارلووی واری به‌عنوان بزرگترین رویداد سینمایی اروپای شرقی، بیش از 40 سال در فضای بسته سیاسی چکسلواکی سوسیالیست برگزار می‌شد. پس از تغییرات سیاسی اجتماعی این کشور در پی انقلاب مخملی کشورهای بلوک شرق در سال 1989، مدیریت جشنواره به گروهی تازه از هنرمندان سپرده شد و در طی چند سال به جشنواره‌ای سازمان یافته تبدیل گردید.
 
سینمای ایران همواره و در طول سال‌های پس از انقلاب حضور فعالی را در این جشنواره تجربه کرده است. فیلم‌های ایرانی ساخته شده که فضایی شبیه به سینمای شرق اروپا دارند هر ساله یکی از فیلم‌های ثابت بخش مسابقه جشنواره است. در سال 2009 عبدالرضا کاهانی برای فیلم سینمایی «بیست» جایزه ویژه هیات داوران چهل و چهارمین دوره این جشنواره را از آن خود کرد. همچنین جایزه «کلیسای جهانی» در همین دوره به خاطر مضمون معنوی فیلم از آن کاهانی شد.
 
سینمای ایران همچنین دو بار دیگر جوایز اصلی این جشنواره را کسب کردند. در سال 2000 حمید فرخ‌نژاد برای فیلم سینمایی عروس آتش ساخته خسرو سینایی جایزه بهترین بازیگر مرد را به خود اختصاص داد. همچنین در سال 92 فیلم سینمایی «ناصرالدین شاه آکتور سینما» هم جایزه ویژه هیات داوران را به خود اختصاص داده است.
 
سال گذشته نیز فیلم سینمایی «چیزهایی هست که نمی‌دانی» ساخته فردین‌ صاحب‌زمانی نیز در این جشنواره حضور داشت که مورد توجه منتقدین نیز قرار گرفته بود.
 
این دومین جایزه بازیگری سینمای ایران برای لیلا حاتمی بعد از جایزه فرخ‌نژاد است. جایزه‌ای که ارزش آن وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم سینمای ایران همواره بر تکنیک کارگردانی در سینمای دنیا استوار بوده و هیچ‌گاه جایگاه بازیگری در آن جدی گرفته نمی‌شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید