پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر نشانی‌های مشترک ناراحتی‌های «معده» با سایر «بیماری‌ها»

خبر

نشانی‌های مشترک ناراحتی‌های «معده» با سایر «بیماری‌ها»

برگرفته از روزنامه اطلاعات


دکتر حمیدرضا طلایی
فوق‌تخصص بیماری‌های گوارشی
گردآوری و تنظیم: رشید بهنام

«پرخوری» و اصطلاحاً ناپرهیزی در «خوردن» که متأسفانه عادت بد و ناپسند عده‌ای بوده و ترک این عادت به واقع موجب «مرض» برای آنها شده است برای افرادی که دچار چنین معضلی هستند، چنانچه چاره‌ای برای خود نیاندیشند، عوارض و ناهنجاری‌های بسیاری را دارد و مبتلا شدن به بیماری‌هایی که خلاصی از آنها خیلی آسان نخواهد بود.

اولین عارضه‌ای که بی‌شک و تردید گریبانگیر این گروه می‌شود، «چاقی» است که خود عارضه‌های دیگری چون «فشارخون» و «نارسایی‌های قلبی» در پی خواهد داشت.

اشخاصی که پر می‌خورند و از خوردن غذاهای پرچرب و شیرین ابایی ندارند اطمینان داشته باشند که دیر یا زود به این بیماری‌های خطرساز مبتلا خواهند شد علاوه بر آن از امراض مختلف دیگر و به خصوص بیماری‌های «معدی» در امان نخواهند بود که چه بسا بسیاری از ما دردناک بودن «ناراحتی معده» را به هر دلیل بارها تجربه کرده‌‌ایم.

اما باید به این نکته توجه کرد که علائم ناراحتی‌های معده همیشه دلیل مبتلا شدن به این بیماری نیست. گاهی درد معده یا تهوع ممکن است علائمی از عوارض قلبی باشد یا بیماری‌های دیگری در کمین ما نشسته باشند یا سکته قلبی ما را تهدید کند! که در این صورت و در ادامۀ درد، احتمال دارد فشاری سنگین در قفسه سینه ایجاد و درد آن به گردن، کتف و بازوها نیز گسترش یابد.

در ناراحتی معده که معمولاً با درد معده، ترش کردن و سوزش سر دل همراه است، ممکن است نشانه‌های دیگری مانند تهوع، تب بالا و مشکلات بلع و خونریزی ظاهر شوند که در این صورت بدون هیچگونه خوددرمانی باید به پزشک مراجعه شود. البته همین حساسیت را باید در مورد مبتلایان به بیماری‌های قلبی، آسم و دیابت نیز مدنظر قرار داد.

* چنانچه علائم ناراحتی‌های معدی بیش از دو بار در هفته ظاهر شود، در بسیاری از این موارد نیاز به درمان‌های طولانی مدت خواهد بود که باید زیرنظر پزشک انجام پذیرد...

* توجه داشته باشیم که «فوائد کم خوری» هم در طب سنتی و هم در طب نوین به اثبات رسیده است. روزه علاوه بر آنکه در درمان بیماری‌هایی چون فشارخون بالا، چربی خون، چاقی و حتی «دیابت» تأثیری مثبت دارد، در معالجۀ اکثر بیماری‌های گوارشی مؤثر است. « کم خوری» آلاینده‌های زیانباری را که در طول یازده ماه از سال در اثر پرخوری و بدخوری به نقاط مختلف روده و معده چنگ انداخته‌اند، پاکسازی می‌کند مشروط بر این که به هنگام افطار و سحر از پرخوری پرهیز و از مصرف غذاهای پرحجم و پرچرب تا حد امکان خودداری شود...

* کم خوری علاوه بر فواید بسیاری که برای جسم دارد، نقش به‌سزایی نیز در صیقل بخشیدن «روح» ایفاء می‌کند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه