پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی اهداء کتابخانه شخصی دکتر امیر هوشنگ کاوسی به مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی

رویدادهای فرهنگی

اهداء کتابخانه شخصی دکتر امیر هوشنگ کاوسی به مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی

برگرفته از تارنمای دایرةالمعارف بزرگ اسلامی

دبا: هشتاد و یکمین مجموعه اختصاصی اهداء شده به این مرکز، کتابخانۀ ارزشمند روانشاد دکتر امیر هوشنگ کاوسی است که از جانب همسر محترم ایشان سرکار خانم گیتی کاوسی (میرعمادی) اهداء گردیده است.

در زیر متن دو نامۀ مبادله شده در باب این مجموعه، برای آگاهی جامعۀ فرهنگی کشور از نظر می گذرد.

 

24/4/1393

بنام خدا

جناب آقای کاظم موسوی بجنوردی

ریاست محترم مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی

همانطور که مستحضر هستید، دکتر امیر هوشنک کاوسی که نامی آشنا در عرصه فرهنگ و هنر و ادبیات ایران است، در سال 1392 دارفانی را وداع گفت.

اینجانب گیتی کاوسی(میرعمادی) همسر و وارث ایشان، پس از بازدید از مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی و مذاکره با آن جناب، اهداف سازمان را در راستای تحقق بخشیدن و پیش برد طرح ها و برنامه های فرهنگی و جاودان نگهداشتن نام بزرگان که سرمایه های ملی سرزمین ما هستند، با اندیشه و آرمان زنده یاد دکتر کاوسی هم سو دیدم، لذا بنابر مسئولیت اخلاقی و دینی که برعهده من مبنی بر انجام خواسته آن زنده یاد می باشد، بر آن شدم که کتابخانه شخصی ایشان را به همراه آثار به جای مانده، شامل لوازم تخصصی فیلم و سینما که حرفه و رشته تحصیلی ایشان بود، به انضمام اصل نشان افتخار شوالیه (افسر فرهنگ و هنر) که در سال 1367 از طرف کشور فرانسه به ایشان اهدا شد، به طور رایگان در اختیار آن سازمان محترم قرار دهم.

تردیدی نیست با امکاناتی که در آن فضا وجود دارد، شرایط برای  حفظ و نگهداری و استقرار آنها در مکانی که شایسته شأن آن سازمان محترم و زنده یاد دکتر کاوسی باشد، فراهم خواهد شد، ضمن اینکه طبق قوانین جهت استفاده محققین و پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

با تشکر و آرزوی توفیق الهی برای مسئولین محترم آن سازمان که حفظ و نگهداری از سرمایه های ملی سرزمین ما را برعهده دارند.

با احترام

گیتی کاوسی( میرعمادی)

 

05/05/1393

سرکار خانم گیتی کاوسی (میرعمادی)

با عرض سلام، عطف به نامۀ مورخ 25/04/1393 مبنی بر اهدای کتابخانۀ شخصی همسر گرامیتان روانشاد دکتر امیرهوشنگ کاوسی به این مرکز، بسیار خشنود است که امروز پذیرای مجموعه‌ای است که به یکی از چهره‌های دانشمند کشور ما تعلق دارد. روشن است که آن روانشاد افزون بر مقام علمی، به لحاظ تسلط کامل بر زبان فرانسه آثار بسیار ارزنده‌ای را ترجمه و به جامعۀ فارسی زبان کشور ما عرضه کرد که از آن میان باید از ترجمۀ رباعیات خیام او یاد کرد. بی‌تردید مجموعۀ حاضر حاصل عمری تلاش و کوشش ایشان در زمینۀ شناخت و گردآوری منابع اصلی و معتبر حوزۀ فعالیت اوست که جای آن در این مرکز خالی بود و سرکار برای استفادۀ محققان و پژوهشگران همه را در طبق اخلاص نهاده و به این مرکز علمی اهداء کرده‌اید.

به پاس این بزرگواری، کمترین حقگزاری آن است که مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی این مجموعۀ گرانقدر را به نام آن روانشاد نامگذاری و در کنار دیگر مجموعه‌های اختصاصی اهداء شده قرار دهد تا ضمن حفظ و صیانت آن، طالبان به سهولت بتوانند از آن بهره‎مند شوند. یک بار دیگر از عنایت سرکار به این مرکز علمی سپاسگزاری می‌کند و برای روح آن استاد درگذشته آرزوی آرامش و آمرزش دارد.

کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید