جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی از سرگیری جشنواره «سیاه‌بازی» پس از وقفه‌ای طولانی

رویدادهای فرهنگی

از سرگیری جشنواره «سیاه‌بازی» پس از وقفه‌ای طولانی

جواد انصافی گفت که نتیجه‌ی پژوهش‌های پنج ساله‌ی خود درباره‌ی «سیاه بازی» را در قالب یک نمایش در دومین دوره‌ی جشنواره‌ی «سیاه بازی» اجرا می‌کند.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Converse Chuck Taylor Platform Earthy Tones Egret , Where To Buy , IetpShops , nike roshe boys size 1 midnight dress pants , 572547C

این هنرمند قدیمی عرصه نمایش در گفت‌و‌گو با خبرنگار تئاتر ایسنا بیان کرد: این نمایش که درباره نوروز باستانی است،‌ چهار سال پیش نیز در جشنواره‌ی تئاتر آیینی سنتی شرکت داشت و مورد توجه واقع شد. متن نمایش ارائه و تایید شده و تمرینات کار نیز انجام شده است، بنابراین برای اجرا در مهر ماه در جریان جشنواره مشکلی نخواهد بود.


انصافی با اعلام اینکه کتاب این نمایش نیز که چندی پیش چاپ و منتشر شده است در این جشنواره رونمایی خواهد شد، افزود: بخش نخست این کتاب حاوی پژوهش‌های من درباره نوروز باستانی و بخش دوم آن نیز حاوی متن نمایش به انضمام عکس‌هایی از آن است.


او با اشاره به اینکه در دور اول این جشنواره که در سال 1387 برگزار شده بود، نیز حضور داشته است،‌ ادامه داد: این جشنواره برای تئاتر سنتی ایران حیاتی است. دور قبلی این جشنواره به خوبی و با حضور گروه‌های مختلف تئاتری از سراسر کشور برگزار شد، اما وقفه‌ای طولانی در آن به وجود آمد که با تغییر مسؤولان، خوشبختانه برگزاری آن دوباره از سر گرفته شده است.


انصافی که سابقه‌ی سال‌ها اجرای نمایش «سیاه بازی» را در کارنامه هنری خود دارد، درباره‌ی اهمیت نمایش‌های سنتی ایرانی اظهار کرد: اینگونه نمایش‌ها از اولین و مهم‌ترین تئاترهای ما هستند که می‌توانم ادعا کنم مساله‌ی «فاصله‌گذاری‌» که در تئاتر مدرن مطرح است، ابتدا در این نمایش‌ها وجود داشته است؛ برای مثال در تعزیه می‌بینیم که وقتی شمر شمشیر می‌کشد که سر مبارک حضرت امام حیسن(ع) را جدا کند، بازیگر شمرخوان ابتدا بر شمر لعنت می‌فرستد و تماشاگر نیز این نکته را می‌فهمد و دوباره بازیگر به نقشش برمی‌گردد؛ این همان مفهوم «فاصله‌گذاری» است که به نام برتولت برشت در جهان شناخته می‌شود.


وی با بیان اینکه مفاهیم دیگری نیز مثل «شکستن دیوار ارتباطی تماشاگر» در تئاتر مدرن مطرح است که ما از قرن‌ها پیش در نمایش‌های ایرانی شاهد آن هستیم، گفت: متاسفانه هیچ‌کدام از دوستان پژوهشگر و متخصص و حتی مطبوعات به این نکات چندان که باید نپرداخته‌اند و همواره نام امثال برشت را مطرح کرده‌اند.


به گزارش ایسنا،‌ این جشنواره به میزبانی استان مازندران در شهر ساری و با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری و شورای اسلامی شهر ساری و سازمان ایرانگردی و جهانگردی این استان برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید