شنبه, 08ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش ده رویداد ‌مهم ورزشی سال ۲۰۱۳ میلادی؛ از خداحافظی فرگی تا ضربه مغزی شومی

ورزش

ده رویداد ‌مهم ورزشی سال ۲۰۱۳ میلادی؛ از خداحافظی فرگی تا ضربه مغزی شومی

ورزش جهان در ۲۰۱۳ فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرد؛ هرچند ‌در این سال رقابت‌های بزرگی چون المپیک و جام‌جهانی و جام ‌ملت‌های معروف و معتبری برگزار نشد، باز هم ورزش جهان شاهد صحنه‌های به یاد ماندنی فراوانی بود. اشک‌ها و لبخندهایی که همیشه در میدان ورزش لحظات تاریخی را ثبت می‌کنند.

LTB - JuzsportsShops | SBD - nike sb trainer endor khaki gum white and green - 016 Release Date - Air Jordan 4 Red Thunder CT8527

دنیای ورزش در سالی که گذشت، مانند همیشه شاهد صحنه‌های به یادماندنی فراوانی بود. شادی و غم‌های فراوانی که میادین بزرگ ورزشی دنیا در ۲۰۱۳ به خود دید مانند همیشه محل ثبت خاطره بزرگ جمعی عده‌ای بود. از لحظه خداحافظی فرگوسن بزرگ بگیر تا بالا بردن جام قهرمانی در آرژانتین.

به گزارش «تابناک»، نگاهی به اخبار ورزشی یک سال گذشته، نشان می‌دهد که ورزش دنیا در سالی که نه شاهد جام‌جهانی فوتبال بود و نه المپیک، باز هم عرصه ثبت رویداد‌ها به یاد ماندنی فراوانی بود.

گزارش زیر نگاهی دارد به ده رویداد بزرگ ورزشی دنیا در سال گذشته میلادی:

خداحافظ فرگی!

هفده روز پس از اینکه منچستر یونایتد، سیزدهمین قهرمانی خود در لیگ بر‌تر انگلستان را جشن گرفت، خبری روی خروجی وب‌سایت‌های بریتانیا قرار گرفت که دنیای ورزش را در شوک فرو برد. سر الکس فرگوسن، مربی افسانه‌ای شیاطین سرخ پس از ۲۷ سال حضور روی نیمکت این تیم بدون هیچ پیش زمینه‌ای از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

در روز خداحافظی وی، بیشتر شبکه‌های خبری انگلستان و جهان این خبر را تیتر اصلی اخبار خود قرار دادند، انبوهی از پیام‌ها بابت‌ خداحافظی سرآلکس فرگوسن روانه شد؛ از رقیبان گرفته تا شاگردان قدیمی، از ریاست یوفا و فیفا تا نخست وزیر وقت بریتانیا دیوید کامرون.
الکس فرگوسن از ششم نوامبر ۱۹۸۶ تا ۸ می‌۲۰۱۳ مربیگری شیاطین سرخ را بر عهده داشت و از این تیم یک قدرت بلامنازع در فوتبال جزیره ساخت که سیزده قهرمانی را تنها در لیگ بر‌تر کسب کرد و دو بار شیاطین سرخ را بر قله اروپا نشاند.

قهرمانی به یادماندنی آن‌ها در فینال معروف آخرین جام قهرمانان اروپای قرن در سال ۱۹۹۹ نشان شوالیه را برای او به همراه داشت و ملکه الیزابت در روز تولد خود به او لقب «سِر» را اهدا کرد. همانطور که تصور می‌شد، پس از رفتن او منچستر افت کرد و دیوید مویس جانشین او با شیاطین سرخ در حال حاضر در رده ششم لیگ بر‌تر قرار دارد و در جام باشگاه‌های اروپا هم در روز پایانی جواز حضور در مرحله بعد را کسب کرد. البته هر مربی دیگری غیر از مویس هم قرار بود جای فرگی را روی نیمکت من‌یو بگیرد، فصل نخست بهتر از این‌ نداشت و باید به شجاعت مویس آفرین گفت.

 

 

 

سال باورنکردنی باواریا
۲۰۱۳ سال حکمرانی غول جدید فوتبال دنیا بود؛ جایی که پس از سلطه چندین و چند ساله بارسلونا این قرمزپوشان باواریایی بودند که سرانجام با‌ پنج عنوان قهرمانی و شکستن چندین و چند رکورد خود را‌ قدرت جدید فوتبال دنیا معرفی کردند. نام بایرن این روز‌ها با نام پپ گوآردیولا پیوند خورده، ولی عمده موفقیت این تیم در سال گذشته، مرهون هدایت بی‌نقص یوپ هاینکس بود که این تیم را تا قله فوتبال اروپا هدایت کرد. بایرن در فصل گذشته بوندس‌لیگا کارنامه‌ای خیر کنند داشت.

این تیم تنها در یک بازی شکست خورد و چهار دیدار این تیم هم به تساوی کشیده شد و در بقیه ۲۹ بازی فصل خود به پیروزی رسید. اختلاف ۲۵ امتیازی بایرن با تیم دوم جدول، دورتموند، خود دلیل کافی بر اقتدار بایرن در بوندس‌لیگاست. آن‌ها برای قهرمانی جام‌حذفی هم کار سختی نداشتند و اشتوتگارت را از پیش ‌روب برداشتند. فینال تمام آلمانی لیگ قهرمانان در ورزشگاه ویمبلی لندن جایی بود که بایرنی‌ها با درخشش ستاره هلندی خود، روبن سومین جام سال را هم کسب کردند.

با کسب این جام هانکس جای خود را به گوآردیولا داد تا پپ کبیر برای کسب نخستین جام با بایرن به مصاف رقیب قدیمی خود، آقای خاص برود. دیدار سوپر جام باشگاه‌های اروپا میان بایرن و چلسی در پراگ با پیروزی بایرن در ضربات پنالتی همراه بود. بایرن برای کسب پنحمین جام خود در ماه‌های آخر سال راهی مراکش شد تا در جام باشگاه‌های جهان حاضر شود و در دیدار فینال تیم رجا کازابلانکا را شکست دهد. به این ترتیب بایرن با کسب همه جام‌های ممکن در یک سال پرافتخار‌ترین تیم سال ۲۰۱۳ میلادی شد.

 

 

طلسم ۷۲ ساله بریتانیایی

چهار گرانداسلم سال در ۲۰۱۳ سه قهرمان به خود دید. رافائل نادال با خیزشی دوباره و با دو قهرمانی در این سال، توانست ناکامی‌های سال گذشته را فراموش کند و با پیروزی در آخرین گراند اسلم سال برابر جوکویچ، رقیب قدر این روزهای خود، انتقام شکست‌های سال گذشته را بگیرد.

جوکویچ هم که ۲۰۱۳ را با بالا بردن نخستین گراند اسلم سال در استرالیا آغاز کرده بود، در ادامه نتوانست جامی را تصاحب کند؛ اما شاید مهم‌ترین جام از میان جام‌های چهارگانه تنیس امسال در خانه ماند و بریتانیایی‌ها با قهرمانی اندی ماری اسکاتلندی توانستند بر ناکامی ۷۲ ساله خود در رقابت‌های تنیس ویمبلدون پایان دهند.
 
جوکویچ که در سه فینال از چهار فینال بزرگ سال حاضر بود در ویمبلدون قافیه را به ماری باخت تا بریتانیایی‌ها ۷۲ سال پس از فرد پری بتوانند جام را در خانه نگه دارند.

 

 

 

بمب‌گذاری در ماراتن بوستون

در صبح ۱۵ آوریل سال گذشته میلادی بود که یک رقابت دوی ماراتن در بوستون، هدف یک عملیات تروریستی قرار گرفت؛ دو بمب که به فاصله کوتاهی از هم در جریان مسابقه دوی ماراتن ۲۰۱۳ و در نزدیکی خط پایان این مسابقه منفجر شد، به مهم‌ترین خبر رسانه‌های دنیا بدل شد و در جریان این بمب‌گذاری دست‌کم ۳ تن کشته و ۱۳۰ تن زخمی شدند.

 

 

سال اعتراف به دوپینگ

در سال ۲۰۱۳ ورزش جهان از پدیده دوپینگ در امان نبود و استفده از مواد ممنوعه و نیروزا، گریبان قهرمان‌های بزرگ جهان را گرفت. متأسفانه دامن ورزش ایران هم در این سال از این پدیده پاک نماند و در آخرین ماه‌های سال ۲۰۱۳ میلادی با مثبت اعلام شدن دوپینگ علی‌اکبری، قهرمان سنگین وزن کشتی جهان، او برای همیشه از حضور در میدان کشتی محروم شد؛ اتفاقی که شوک بزرگی‌ به ورزش ایران وارد کرد؛ چه اینکه علی‌اکبری پس از سال‌ها کشتی، ما را در سنگین وزن فرنگی صاحب عنوان قهرمانی جهان کرده بود.

اما آن تنها شوک دوپینگ در سال گذشته نبود. تابستان امسال بود که نادو با مثبت اعلام کردن آزمایش دوپینگ دو قهرمان نامدار دو سرعت دنیا همه را در بهت حرت فرو برد. آسافا پاول و تایسون گای که در این سال‌ها زیر سایه یوسین بولت قرار گرفته‌اند. پاول جامائیکایی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ با ۹. ۷۴ ثانیه رکورددار دوی ۱۰۰ متر بود که این رکورد توسط هموطن او، یوسین بولت شکسته شد. دارنده پنج مدال طلای ۱۰۰ متر قهرمانی جهان که در المپیک پکن هم به مدال نقره دست یافت، پس از نهایی شدن دوپینگش مدعی است هیچ ماده ممنوعه‌ای را به عمد مصرف نکرده است.

دیگر دوپینگی صد متر، تایسون گای است؛ دونده آمریکایی که در المپیک لندن سایه به سایه یوسین بولت دوید و در ‌‌نهایت با زمان ۹.‌۸۰ ثانیه، با یک صدم ثانیه اختلاف از رسیدن به مدال برنز المپیک بازماند. در میان سه دوپینگی بزرگ سال تنها تایسون‌گای بود که به دوپینگ خود اعتراف کرد.

لانس آرمسترانگ، قهرمان هفت دوره توردوفرانس هم در سال گذشته در برنامه معروف اپرا وینفری هم به دوپینگ خود اعتراف کرد. او در گفت‌وگو با اوپرا وینفری قهرمانی پیاپی در مسابقات تور دو فرانس را بدون دوپینگ غیر ممکن دانست. پیش از این گفت‌وگو، آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا، هر هفت عنوان قهرمانی تور دو فرانس آرمسترانگ را به اتهام دوپینگ از او پس گرفته بود.

 

 

سال سخت رانندگان فرمول یک

راننده‌های فرمول یک دنیا امسال، چندان خوش‌شانس نبودند. تقریبا همه در جریان اتفاقی که برای شوماخر رخ داد هستند. در آخرین روزهای سال ۲۰۱۳ میلادی بود که مایکل شوماخر، قهرمان هفت دوره فرمول یک دنیا، در حالی که با فرزندش در ارتفاعات آلپ در حال اسکی بود دچار حادثه شد و به کما رفت.

‌خبر حادثه‌ای که برای شوماخر رخ داد، ورزش دنیا، به ویژه آلمان را در شوک فرو برد. در روزهای اول وضعیت شوماخر بسیار وخیم توصیف شد و پس از عمل جراحی وضعیت او اندکی بهتر ارزیابی شد. اما این تنها حادثه برای قهرمان‌های فرمول یک دنیا نبود.شان ادواردز راننده حرفه‌ای بریتانیا، امسال به خاطر تصادف با اتومبیل پورشه خود در مسابقات استرالیا جان باخت.

خبر مرگ مشکوک ماریا دی وی‌یوتا راننده ذخیره فرمول ۱ در هتلی در شهر سویل اسپانیا یکی از اخبار شوک‌آور دنیای ورزش در سال پیش بود. او که در یک سانحه رانندگی شدید در سال ۲۰۱۲ چشم راست خود را از دست داده بود، دوازده سال سابقه حضور در ورزش اتومبیلرانی را داشت.

 

 

 

لیگ جهانی والیبال

روسیه قهرمانی لیگ جهانی والیبال ۲۰۱۳ را کسب کرد. دور نهایی لیگ جهانی والیبال ژوئیه امسال در آرژانتین برگزار شد و تیم قدرتمند روسیه در فینال، توانست برزیل را شکست دهد و قهرمانی این رقابت‌ها را کسب کند. لیگ جهانی والیبال اما امسال یک مهمان ویژه داشت. تیم ملی ایران!

ملی‌پوشان کشورمان که امسال نخستین حضورشان در لیگ جهانی را تجربه می‌کردند، شگفتی‌ساز ظاهر شدند و هرچند نتوانستند جواز حضور در دور نهایی را کسب کنند اما بازیکنان خولیو ولاسکو در این دوره از مسابقات، دو بار کوبا را در هاوانا شکست دادند و با کسب پیروزی مقابل تیم‌های صربستان، ایتالیا و آلمان به مقام نهم دست پیدا کردند.

 

 

 

تولد صد سالگی توردوفرانس

رقابت‌های معروف توردوفرانس امسال صد ساله شد و این کریستوفر فروم بریتانیایی بود که توانست قهرمانی سال گذشته هموطنش را تکرار کنند. تور فرانسه معتبرترین مسابقه دوچرخه‌سواری جاده دنیاست که هر ساله به مدت سه هفته در جاده‌های کشور فرانسه و در فصل تابستان برگزار می‌گردد.

این مسابقه از مرکز شهر پاریس شروع شده و در همان جا به پایان می‌رسد. لانس آرمسترانگ با قهرمانی در هفت دوره از این رقابت‌ها رکورددار این مسابقات بود که امسال با اعتراف به دوپینگ، این عنوان از او گرفته شد.

 

 

 

بیل ۱۰۰ میلیون یورویی

رکورد نقل و انتقالات فوتبال دنیا شکسته شد. در آخرین ساعات فصل نقل و انتقالات تابستانه فوتبال دنیا بود که پرز مدیرعامل جاه طلب رئال مادرید با مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو، گرت بیل را از تاتنهام به برنابئو کشید و رکورد نقل و انتقالات را شکست. پیش از این رکورد نقل و انتقالات فوتبال با قرارداد ۹۳ میلیون یوروی متعلق به کریستیانو رونالدو بود که از منچستر راهی رئال شده بود. بیل البته در ادامه فصل در رئال درخشش خیره‌کننده‌ای نداشت و هواداران این تیم، هنوز منتظر ظهور غول ولزی خود هستند. نکته جالب این نقل و انتقال در این است که گران‌ترین بازیکن فوتبال دنیا، فرصت حضور در جام ‌جهانی را ندارد.

 

 

 

کشتی در المپیک ماند

اوایل سال گذشته میلادی بود که کمیته بین‌المللی المپیک، خبر از حذف کشتی از رقابت‌های المپیک داد. IOC غیر جذاب بودن آن رشته ورزشی و تغییر مکرر قوانین آن را دلیل اصلی این اقدام خود نام برد. حذف کشتی به جامعه ورزشی جهان شوک بزرگی وارد کرد. این رشته یکی از کهن‌ترین رشته‌های ورزشی است که در ایران هم علاقه‌مندان بسیاری دارد و با حذف آن، یکی از شانس‌ها مدال ما در المپیک از دست می‌رفت. پس از انتشار این خبر بود که کشتی دوستان سراسر دنیا با اقدامات فراوانی IOC را مجاب کردند تا از تصمیم خود بازگردد و به این ترتیب، کشتی بار دیگر در جمع ۲۶ رشته ورزشی المپیک ‌ماند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه