جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها گزارش مراسم نکوداشت دکتر پرویز اذکایی برگزار شد

مراسم نکوداشت دکتر پرویز اذکایی برگزار شد

حسین زندی


آئین نکوداشت استاد پرویز اذکایی با حضور استادان و علاقه‌مندان به رشته تاریخ در روز سه‌شنبه 30 اردیبهشت‌ماه 1393 از ساعت 16 تا 19 در ساختمان کتابخانه‌ها و اسناد ملی ایران برگزار شد.

دکتر پرویز اذکایی از برجسته ترین پژوهشگران ایرانی است که دربیش از نیم قرن تلاش پر بار، 500 اثر ماندگاردر قالب کتاب، مقاله و رساله خلق کرده است، انجمن ایرانی تاریخ به بهانه تجلیل از تلاش های او مراسمی برگزارکرد که جمعی از مورخان ، دوستان و شاگردان استاد اذکایی هم حضور داشتند.

 

 

دکتر کامران فانی، از دکتر اذکایی با عنوان استاد مسلم اندیشه ایرانی یاد کرد و گفت: چنین استادان برجسته ای را باید هرچه سریعتر به دانشجویان و علاقه مندان عرصه علم شناساند. این عضو هیئت علمی کتابخانه ملی و عضو شورای مرکزی دایرة المعارف بزرگ اسلامی گفت: استاد اذکایی پژوهشگری است که در حوزهٔ کاری بسیار گسترده ای فعالیت می کنند از جمله تاریخ نگاری؛ نسخه شناسی؛ تاریخ علم، مطالعات فرنگی و مهم تر از همه اینکه اندیشه شناسی هستند که بیش از 500 مقاله و 40 کتاب حاصل دوران ارزشمند علمی ایشان است. فانی ،دکتر اذکایی را نظریه پرداز فرهنگ ایرانی و مورخ تاریخ اندیشه در ایران دانست.

 

 

دکتر حسن انوشه سرپرست مولفان دایرةالمعارف فارسی ضمن اشاره به ویژگی های شخصی دکتر اذکایی گفت:استاد اذکایی از شیفتگان زبان و ادب فارسی است و با تالیف کتاب حکیم رازی برای بسیاری از واژه های عربی که دراز قدیم در فلسفه اسلامی بوده  برابر و نهادهء فارسی ساختند، مانند دوگرایی به جای ثنویت و... دکتر انوشه گفت:آقای اذکایی آثاری مانند تاریخنگاران ایرانی دارد که متاسفانه یک جلد از آن چاپ شده است، و آثاری مانند از درگزین تا کاشان و کتاب هایی که به تاریخ همدان می پردازد من امیدوارم استاد اذکایی بازهم کتاب های دیگری به فرهنگ ایرانی اضافه کند.

 

 

دکتر جعفری دهقی مدیر گروه زبان های باستانی دانشگاه تهران در این مراسم گفت:استاد بسیار جامع الاطراف هستند و بحث در هرمورد فکر می کنم که بی اثر نباشد، همانطوری که فرمودند، در تاریخ فلسفه ، ایران شناسی ، تاریخ علم ، زبان های ایرانی و سایر زمینه هایی ایرانشناسی آثار ارزنده ای ارائه کردند و امیدوارم ادامه داشته باشد. همدان سرزمین دانشمند خیزی بوده و من می خواستم فهرستی از بزرگان این شهر تهیه کنم فرصت نشد ، تنها عناوینی را نام می برم ، ابو علی سینا ، خواجه یوسف همدانی ، خواجه رشید الدین فضل الله ، بدیع الزمان همدانی، ابن فقیه همدانی، عین القضات همدانی و برزگانی از این دست کم نبودند و تصور من این است که استاد اذکایی از سلاله همین دانشمندان هستند. این استاد دانشگاه ادامه داد:همدان در دوره باستان به خصوص دوره مادهاهم همین ویژگی راداشته و استاد اذکایی به این نکات در آثارشان  به کرات اشاره می کنند ونظریات استاد در باره زبانشناسی دوران گذشته  و تقسیم بندی زبان ها بسیار مهم است.

 

 

دکتر غلامرضا جمشیدنژاد اول پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: من استاد اذکایی را پیر مغان می نامم ، پیر مغان فرهنگ ایرانی  و اندیشه ایرانی و پیر مغان این روزگار، سخنی برای گفتن ندارم. و با خواندن شعری از حافظ و قرائت پیام محدث زاده ارموی  و محمد ابراهیم ظاهر دوجلد کتاب به دکتر اذکایی تقدیم کرد و از پیام رسانی و اطلاع رسانی این برنامه انتقاد کرد وگفت بسیاری از علاقمندان نتوانستند در این محفل حضور داشته باشند.
استاد جمشیدکیانفر متن پژوه حوزه تاریخ در این مراسم گفت: از برنامه ریزان انتقاد کرد و گفت: دنیای اطلاعات و ارتباطات است و برای برنامه ریزی سری به این فضای مجازی بکنید و بعد برنامه ریزی کنید تا تداخل نداشته باشد.من استاد اذکایی را نمی شناسم ، من ماهی کوچک یک برکه هستم که هنوز اطراف خود را نمی شناسم چه رسد که در مورد نهنگ دریای علمی مانند استاد اذکایی سخن بگویم و چنین جسارتی ندارم اما یک ویژگی از ایشان یاد گرفته ام ، آقای اذکایی در تمام طول عمر خود پخته خوار نبوده وهر آنچه به نام ایشان چاپ شده، ریخته قلم و تراوش ذهن خود ایشان بوده و هر نقدی باشد جوابگو ست درحالی که کمترین نقد را به آثار ایشان دیده ایم و او بزرگترین منتقدآثار دیگران است ، آنچه که در دانشگاه های ما عرف شده و به یک سنت تبدیل شده و قانون وزارت علوم آنرا دامن زده پخته خواری است و بزرگترین لطمه به دانش کشور است.
از دیگر سخنرانان ، میثم کرمی ،دکتر ملک زاده و محمد حسین یزدانی بودند و پایان بخش برنامه خواندن سرودستارگان اقبال لاهوری با صدای گرم دکتر اذکایی بود که احساسات حاضران را برانگیخت:

هستی ما نظام ما
مستی ما خرام ما
گردش بی مقام ما
زندگی دوام ما
دورفلک به کام ما
می نگریم و می رویم
 جلوه گه شهود را
بتکده نمود را
رسم نبود وبود را
کشمکش وجود را
آمدن دیرو زود را
می نگریم و می رویم

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید