پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها خبر برنامه‌های «روز سعدی» اعلام شد

برنامه‌های «روز سعدی» اعلام شد

موضوع برنامه‌های روز سعدی در سال 91، «معارف اسلامی و فرهنگ ایرانی در آثار سعدی» است.

کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز سعدی‌شناسی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، عنوان کرد: مرکز سعدی‌شناسی سال‌های 1385 تا 1395 را دهه‌ی سعدی‌شناسی نام‌گذاری کرده است و در هر سال به گونه‌ای تخصصی به بررسی آثار سعدی می‌پردازد. در سال‌های 1385 تا 1390، موضوع‌های دوران‌شناسی سعدی، زندگی، اندیشه و زبان و شخصیت سعدی، گلستان، بوستان، غزلیات و قصاید، مجالس و قطعات سعدی مورد بررسی سعدی‌پژوهان قرار گرفته است و در سال 1391 با موضوع «سعدی، معارف اسلامی و فرهنگ ایرانی»، نشست‌های علمی، فرهنگی و هنری سعدی‌شناسی در اول اردیبهشت‌ماه در شیراز برگزار خواهد شد.

او در ادامه گفت: بی‌تردید سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار زبان و ادب فارسی است و شعر و نثر او شکوهمندانه در فرهنگ امروز می‌درخشد. سعدی به فرهنگ‌های زمان خود اعم از فرهنگ ایرانی و اسلامی تسلط داشته و کلیات او نمادی پرشگون از فرهنگ اسلامی و ایرانی است. قرآن کریم و احادیث نبوی، سرگذشت عارفان و علما و فیلسوفان جهان اسلام و سرزمین‌های عربی و فرهنگ مردم شیراز در آن روزگار، تنها بخشی از مآخذ و منابع سعدی در آفرینش آثار ماندگارش بوده است.

کمالی سروستانی افزود: شاید یکی از دلایل مانایی و جاودانگی نام بلندآوازه‌ی سعدی و آثار بی‌نظیر وی، همین ویژگی جامع‌الاطراف و چندبعدی بودن اوست. او تجربه‌ی جامعه‌ی انسانی خود را در کلیاتش به تصویر کشیده و ما را از این معارف برخوردار ساخته‎؛ معارفی که پس از گذر قرن‌ها برای تمامی نسل‌های بشری تازگی دارد و دغدغه‌ی جامعه‌ی انسانی آن‌هاست. او با در اختیار داشتن فرهنگ اسلامی و توأمان ساختن آن با روح و بینش ایرانی، فارغ از هر نوع نگاه و اندیشه‌ی سطحی، بنای رفیعی را برافراخته که بر فراز آن انسان‌ها از هر رنگ و نژاد و با هر نوع باور و آیینی می‌توانند به رستگاری حقیقی دست یابند.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی گفت: دوران زندگانی سعدی، دوران هجوم مغول و تاتار به ایران و حکمرانی ایلخانان و اتابکان سلغری در فارس است؛ یعنی دورانی که توأم با آشفتگی و متلاشی شدن مراکز بزرگ سیاسی و فرهنگی و نیز فقر و ناامیدی و نابسامانی اجتماع است؛ اجتماعی که مردمانش به واسطه‌ی این پریشانی خاطر، افتخارات ملی، باورها و اعتقادات خویش را از دست داده‌اند و هویت و فرهنگ ایرانی دست‌خوش اضمحلال است. در چنین شرایطی سعدی بزرگ، هوشمندانه و حکیمانه با تکیه بر داشته‌ها و یافته‌های خویش از فرهنگ غنی اسلامی و تلفیق آن با هویت و ذوق ایرانی، حماسه‌ی احیای فرهنگ این سرزمین را برپا می‌کند؛ از زبان اسطوره‌ها سخن می‌گوید، پادشاهان نام‌آور ایرانی را با خصایص ارزنده‌ی عدالت و مردمداری به یاد مردمان می‌آورد، از قرآن و حدیث نقل می‌کند، قصص انبیا و اولیا را در لابه‌لای حکایاتش می‌گنجاند، سرگذشت تلخ ستمکاران و ظالمان فرمان‌روا را به شعر و نثر می‌کشد تا با تکیه بر این همه، واقعیات حیات انسانی را از گذشته تا اینک در قالب سفرها و حضرها بدانان یادآور شود. او با برخورداری از این دو فرهنگ غنی، داستان‌های شگفت‌انگیز ایستادگی، شکست، رنج و پیروزی، امید و عشق انسان را در مسیر بی‌‌پایانش بازگو می‌کند.

کمالی در پایان عنوان کرد: برنامه‌های علمی یادروز سعدی در روزهای 29 و 30 فروردین‌ماه به همت بخش فرهنگی شهر کتاب و با همکاری مرکز سعدی‌شناسی در تهران با عنوان «سعدی و پوشکین» برگزار خواهد شد و در روز 31 فروردین‌ماه، سعدی‌پژوهان در شیراز معارف اسلامی و فرهنگ ایرانی را در آثار سعدی مورد بررسی قرار خواهند داد.

به گزارش ایسنا، علاوه بر برنامه‌های ذکرشده، در برخی از شهرهای ایران و جهان نیز برنامه‌های دیگری به مناسبت اول اردیبهشت‌ماه، یادروز سعدی، برگزار خواهد شد که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس، اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس،بنیاد فارس‌شناسی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شهر کتاب تهران و برخی دیگر از نهادهای فرهنگی در آن‌ها مشارکت دارند. جزییات این برنامه‌ها بعدا اعلام خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید