پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها خبر همزمان با روز ملی خلیج فارس - «آواز دریانوردان خلیج فارس» منتشر می‌شود

همزمان با روز ملی خلیج فارس - «آواز دریانوردان خلیج فارس» منتشر می‌شود

«آواز دریانوردان خلیج فارس»، عنوان آلبومی پژوهشی از محسن شرایفیان است که به کارآواهای دریانوردان و لنج‌سازان خلیج فارس می‌پردازد. این مجموعه همزمان با روز ملی خلیج فارس، 10 اردیبهشت منتشر می‌شود.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | Nike Air VaporMax for Men & Women - nike free tr fit squiggle shoes - IetpShops - Buy Online

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه فرهنگ و هنر- نی مه، گونه ای کارآوا در جنوب ایران و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس است و به ترانه هایی گفته می شود که دریانوردان و لنج سازان به هنگام کار بر دریا می خوانند. نی مه ها امروز در حال فراموش شدن هستند چراکه شرایط زندگی و کار در بوشهر نیز چون نقاط دیگر ایران تغییر کرده و این دگرگونی موجب از بین رفتن بسیاری از کارآواها از جمله نی‌مه می شود از این‌رو محسن شریفیان، پژوهشگر موسیقی بوشهر برآن شده تا به گردآوری نی‌مه ‌ها بپردازد.
 
آن‌گونه که شریفیان، گردآورنده آلبوم «آواز دریانوردان خلیج فارس» می‌گوید: آواها و نواهای نی‌مه، نقش مهمی  در تهییج روحیه‌ کارکنان کشتی دارد؛ این نغمه‌ها در گذشته از تنوع بیشتری برخوردار بوده‌اند، به گونه‌ای که برای هر کدام از فعالیت‌های ماهیگیری و دریانوردی، نغمه‌ ویژه‌ای خوانده می‌شده است.
 
به گفته سرپرست گروه موسیقی لیان، ماهیت و مضامین نی مه‌ها ملهم از اسلام و آیات و احادیث و ادعیه است و گونه‌های مختلفی چون نی‌مه گلافی، اوشار، شستن لنج، می‌داف و... را دربرمی گیرد؛ ریشه بسیاری از انواع مختلف موسیقی بوشهر، چون یزله ‌خوانی را در نی‌مه‌ها می‌توان جست و جو کرد.

محسن شریفیان: نی مه، آواز دریانوردان خلیج فارس است که به خاطر تغییر شرایط زندگی و کار فراموش می شود

 


نی مه خوانی در بوشهر بدون ساز است اما در گذشته با دایره و دمام همراه بوده. نی‌مه خوانی بر اساس بداهه نوازی است.
 
نی‌مه ها، نغمه‌هایی هستند که رفته رفته از یاد می‌روند و لازم است گردآوری و منتشر شوند. با تغییر ادوات صید و دریانوردی و مکانیکی شدن صیادی امروزه نه نیازی به کارهای طاقت فرسای است که در گذشته انجام می‌شد  و نه نیازی به ایجاد هماهنگی در بین ماهیگیران و لنج سازان برای انجام کاری گروهی. از این روست که آواز روح دریا به فراموشی سپرده می‌شود. موسیقی که خواندن آن حرکات رقص گونه دست و بدن را در شرایط سخت به زیبایی تمام به نظم می کشد.
 
«آواز دریانوردان خلیج فارس»، عنوان آلبومی پژوهشی از محسن شریفیان است که از سوی برگزارکنندگان همایش ملی خلیج فارس و با همکاری حوزه هنری استان بوشهر منتشر می‌شود. از محسن شریفیان پیش از این هم دو مجموعه پژوهشی صوتی با عنوان« خیام خوانی در بوشهر» و « شروه‌خوانی» منتشر شده بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید