پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها خبر نشست تخصصی همایش بین‌المللی خلیج فارس در بوشهر برگزار شد

نشست تخصصی همایش بین‌المللی خلیج فارس در بوشهر برگزار شد

نشست علمی – تخصصی همایش بین‌المللی خلیج فارس با حضور دانشمندان و پژوهشگران داخلی و خارجی صبح امروز (نهم اردیبهشت‌ماه) در بوشهر آغاز به کار کرد.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike shoes with zoomx black friday night

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در ابتدای این همایش گفت: این همایش فرصتی برای هم‌اندیشی و تعامل برای بررسی محورهای مطرح‌شده در نشست‌های گذشته و همکاری بیشتر در حوزه‌ی خلیج فارس است.

منوچهر جهانیان با اشاره به برگزاری حدود هفت همایش ملی درباره‌ی خلیج فارس در طول چند سال گذشته، اظهار کرد: این اقدامات می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای بین‌المللی شدن فرصت‌های سرمایه‌گذاری، توسعه‌ی اقتصادی در حوزه‌ی گردشگری و معرفی ظرفیت‌های 1780 مترمکعب مرز آبی در حوزه‌های اقتصادی و بین‌المللی باشد.
او برگزاری این همایش‌ها را سبب تعامل بهتر میان هم‌اندیشان دانست و ادامه داد: یکی از ایرادهایی که در عرصه‌ی بین‌المللی به این قضیه می‌توان وارد کرد، نبودن شناخت و معرفی در زمینه‌ی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها در سطح کشور است.
جهانیان با اشاره به افزایش بیش از شش برابری استقبال از گردشگری دریایی در نوروز امسال در بوشهر، بیان کرد: این امر، نتیجه‌ی نگاهی است که نوروز به بحث توسعه‌ی گردشگری دریایی شده بود.
در ادامه‌ی این همایش، رییس بنیاد ایران‌شناسی استان بوشهر در سخنانی با اشاره‌ای کوتاه به تاریخچه‌ی بوشهر از دوران باستان تا امروز، گفت: در منابع تاریخ باستان تا امروز، همیشه نام بوشهر در میان خطوط کتاب‌ها وجود داشته است.

عبدالکریم مشایخی افزود: با توجه به موقعیت کنونی بوشهر در جنوب کشور، گفت: می‌خواهیم روز ملی خلیج فارس هر سال در بوشهر برگزار شود. همچنین دبیرخانه‌ی دائمی خلیج فارس در بوشهر تأسیس شود.

در ادامه‌ی این مراسم، دبیر همایش خلیج فارس در سخنانی با اشاره به نام‌های خلیج فارس، اظهار کرد: نام‌های جغرافیایی بی‌شباهت با موجودات زنده نیستند. آن‌ها با توجه به موقعیت‌های جغرافیایی خلق می‌شوند و به مروز زمان به‌عنوان جزو لاینفک یک مکان محسوب می‌شوند. پس تبلوری از تاریخ‌، فرهنگ و هویت هر مکان به‌شمار می‌روند.

دکتر کیانوش کیانی افزود: از آنجا که خلیج فارس دریایی بسته در دل سرزمین پارس بوده، به نام «خلیج فارس» نامیده شده است.
او ادامه داد: انبوهی از اسناد، کتیبه‌ها و نسخ خطی از هزاران سال پیش، مهر تأیید بر این نام زده‌اند. وقتی استعمار انگلیس در منطقه‌ی خلیج فارس رو به زوال رفت، با تحریک چند شیخ منطقه، نام جدیدی برای این منطقه گذاشته شد، غافل از این‌که خلیج فارس یک هویت است، نه فقط یک اسم.
وی بیان کرد: از سال 1384 به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، 10 اردیبهشت‌ماه به نام «روز ملی خلیج فارس» نامیده شد که اکنون یک سمبل است.
کیانی شناختن منطقه را از جمله اهداف مورد نظر دانست و گفت: باید از پژوهش‌ها و کارهای دقیق علمی در این حوزه استفاده کرد. سال‌هاست در دایرة‌المعارف بزرگ فارسی در حال تدوین دانش‌نامه‌ی هشت جلدی خلیج فارس هستیم و انتظار توجه و حمایت بیشتری برای انجام این کار از مسؤولان دولتی داریم.
به گزارش ایسنا، در ادامه‌ی مراسم افتتاحیه‌ی این همایش، پروفسور کردوانی ـ استاد دانشگاه، کویرشناس و طبیعت‌گرد ـ به ارائه‌ی توضیح‌هایی درباره‌ی پیدایش زمین و خلیج فارس پرداخت.
براساس این گزارش، پنل‌های تخصصی همایش بین‌المللی خلیج فارس در حال بررسی مقالاتی مانند تاریخچه‌ی پزشکی خلیج فارس، جابه‌جایی جمعیت در تاریخ خلیج فارسو تأثیر نفت در گردشگری خلیج فارس است. از امروز بعدازظهر نیز سه پنل‌ تخصصی با موضوع‌های مختلف در حوزه‌ی گردشگری و ضرورت توسعه‌ی آن در بخش سرمایه گذاری برگزار می‌شود.


برگرفته از تارنمای دایرة المعارف بزرگ اسلامی به نقل از ایسنا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید