پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان خلیج فارس احتمال بروز فاجعه زیست‌محیطی در خلیج فارس

دیده‌بان خلیج فارس

احتمال بروز فاجعه زیست‌محیطی در خلیج فارس

برگرفته از همشهری آنلاین

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان محیط‌زیست ایران در گفت‌وگو با مهر با تأیید فرسودگی و وجود آلودگی ناشی از نشت لوله‌های نفتی در خلیج‌فارس،گفت:
سالانه 1.5 میلیون بشکه نفت در خلیج‌فارس ریخته می‌شود و برای پیشگیری از حوادث مشابه خلیج مکزیک در خلیج‌فارس، وزارت نفت باید به تعهداتش در مورد تعویض و استانداردسازی خطوط لوله نفت ظرف 5 تا 10 سال آینده عمل کند.

محمدباقر نبوی با تاکید بر اینکه سال‌هاست در مورد نشت مواد نفتی هشدار می‌دهیم، افزود: این آلودگی به‌دلیل موقعیت این خلیج به‌لحاظ استراتژیکی امری طبیعی است؛ به‌طوری‌که فعالیت انسانی در بنادر و وجود سایت‌های صنعتی و نفتی و مهم‌تر از همه تردد نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری، خلیج‌فارس را آلوده کرده است.

وی با اعلام اینکه خلیج‌فارس از سال گذشته به‌عنوان منطقه ویژه دریایی از سوی مراجع بین‌المللی شناخته شده، گفت: در یکسال اخیر از ورود کشتی‌های نفتی فرسوده به خلیج‌فارس جلوگیری می‌شود و این بزرگ‌ترین کمک به خلیج‌فارس است؛ اگرچه در مرزهای ایران سایت‌های صنعتی مانند عسلویه و بوشهر عامل اصلی آلودگی خلیج‌فارس هستند.

نبـــوی مشکـــلات محیط‌زیست خلیج‌فارس را بسیار زیاد دانست و اظهار داشت: بر اثر تردد زیاد کشتی‌های نفتکش و باری و وجود هزاران کیلومتر لوله انتقال نفت در بستر دریا، این حجم از آلودگی طبیعی است اما اکنون پایش در دریا روزانه انجام می‌شود و آلودگی مهیبی در خلیج‌فارس وجود ندارد.

مسئولان هشدارها را جدی بگیرند

از سوی دیگر مدیر گروه بیولوژی دریایی دانشگاه علوم و فنون خرمشهر نیز با ابراز نگرانی از آلودگی‌های خلیج‌فارس به خبرنگار مهر گفت: ما مدت‌هاست نگران  فاجعه در خلیج‌فارس هستیم زیرا آلودگی‌های نفتی در خلیج‌فارس چه از سوی ایران و چه از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس چه‌بسا بیشتر از آلودگی‌های نفتی خلیج مکزیک است.

دکتر احمد سواری تاکید کرد: مسئولان باید هشدارها را جدی بگیرند و برای تعویض و ایمن‌سازی‌ خطوط لوله و اسکله‌های نفتی در خلیج‌فارس اقدام کنند. اگر چه نشانه‌های بزرگی مبنی بر احتمال بروز فاجعه در خلیج‌فارس وجود ندارد اما نباید از حجم آلودگی‌های نفتی در این خلیج به‌سادگی گذشت.

این کارشناس محیط‌زیست دریایی با اشاره به اسکله خارک و وجود انواع آلودگی‌های نفتی آن اضافه کرد: تصادم‌های نفتکش‌ها، سرریز نفت از بارکش‌ها، چکه‌کردن نفت از خطوط لوله‌های فرسوده و از همه بدتر وارد شدن آب توازن کشتی‌ها و انتقال انواع آلودگی‌های نفتی به خلیج‌فارس باید جدی گرفته شود.

توجه به بروز پدیده کشند قرمز

سواری به مقاومت خلیج‌فارس اشاره کرد و افزود: باید خوشحال بود که خلیج‌فارس با این حجم از تهدید آلودگی همچنان مقاومت کرده است اما یک‌روز این مقاومت به پایان می‌رسد. برای نمونه باید به بروز پدیده کشند قرمز در خلیج‌فارس حساس بود؛ چراکه شکوفایی فیتوپلانکتون‌ها در خلیج‌فارس متاثر از وجود آلودگی‌های متعدد است.

همچنین معاون محیط دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار مهر به برداشت و انتقال 60 درصد نفت خام دنیا از خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: تردد در خلیج‌فارس زیاد است و نگرانی‌ها برای بروز فاجعه‌ای مشابه خلیج مکزیک وجود دارد اما از سال گذشته که خلیج‌فارس به‌عنوان منطقه ویژه معرفی شد، جلوی ورود کشتی‌های فرسوده به منطقه گرفته شد که می‌تواند به کاهش خطرات احتمالی و آلودگی بیشتر کمک کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه