جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان خلیج فارس خلیج فارس و جام جهانی 2022 - 1

دیده‌بان خلیج فارس

خلیج فارس و جام جهانی 2022 - 1

گزینش شیخ‌نشین قطر به عنوان میزبان جام‌جهانی فوتبال 2022، اگر به دور از فضای تنش‌زای تغییر هویت خلیج همیشگی فارس باشد، برای ما به عنوان همسایه‌ای كه شماری از شهروندانش ساكن آن شیخ‌نشین هستند و امكان تماشای بازی‌ها را از نزدیك برای‌مان در پی خواهد آورد دلنشین و افتخارآمیز است. اما تجربه و پیشینه‌ی چند سال اخیر شوربختانه چنین دورنمایی را نشان نمی‌دهد. از این‌رو، با توجه به پیش‌بینی‌ای كه درباره‌ی تبلیغات فراگیر و گسترده‌ی نامی جعلی برای خلیج فارس می‌شود، از همه‌ی ایرانیان و ایران‌دوستان گرامی خواهشمندیم در این‌باره دست به قلم برده و پیشنهادهای اجرایی‌شان را برای ما بفرستند.

نوشتار زیر فتح بابی است در این موضوع. شایسته توجه است كه تصویری هم در راستای سیاست‌های ایران‌ستیزانه‌ی یادشده – و بر پایه شعار «خلیج همیشگی فارس» ایرانیان -  بر روی شبكه‌ی اجتماعی فیس‌بوک نهاده شده است.

جام جهانی در «خلیج عَر...» !

مهرداد ایران‌مهر*
 

طبق قانون جاری در فیفا، میزبانان هر دورۀ جام جهانی، 7 سال پیش از برگزاری، از میان نامزدها گزینش می‌شوند. بدین گونه که برای نمونه، جام جهانی 2014 برزیل، کمتر از یکسال پس از برگزاری جام جهانی 2006 آلمان به این کشور داده شد. و یا اینکه، جام جهانی 2018 روسیه، همین چند روز پیش که 7 سال تا برگزاری آن جام زمان خواهد بود، به این کشور واگذار گردید.

اما نکتۀ شگفت‌انگیزی که برای نخستین بار طی 80 سال برگزاری جام‌های جهانی در سرتاسر جهان به چشم خورد، اینست که کشور عربی «قطر»، میزبانی این جام را، 11 سال پیش از برگزاری به دست آورد!!

شاید در نگاه نخست، این گزینش خیلی هم چالش‌برانگیز به نظر نرسد. اما هنگامی که بدانیم این کشورِ به ظاهر دوست(!)، از دشمنانِ سرسخت ایران و نیز از مدافعان، مبلغان و هزینه‌کنندگان اصلی و میلیاردی نام جعلی و ساختگی «خلیج عَر...!» می‌باشد، آنگاه 11 سال فرصت برای تبلیغات «جام جهانی 2022 در خلیج عَر...!»، دستکم هر ایرانی میهن‌دوستی را به فکر فرو برده و اندیشه‌اَش را خواهد آزرد.

آری، همانند چند دهۀ گذشته، باز هم پول‌های بادآوردۀ نفتی کار خودش را کرد و 11 سال زمان به یک کشور عربی داد تا به کمک دیگر اعراب و نیز حمایت‌های غربیان، بر حاکمیت نام ایرانی «خلیج همیشه فارس» برین پهنه بتازند.
بی‌گمان کشور استرالیا (رقیب قطر برای میزبانی جام)، از هر دید شایستۀ میزبانی جام 2022 بود. زیرا چندین دهه پیشینۀ روشن در ورزش فوتبال داشته، و نیز از لیگ و بازیکنان سرشناسی در جهان برخوردار است. هم‌چنین تاکنون میزبان جام جهانی نبوده، و وسعت و پیشرفتگی شهرهای میزبان آن، از استانداردهای بالایی برای برگزاری جام جهانی فوتبال برخوردار هستند. اما دیدیم که پول‌های نفتی- عربی و نیز حمایت‌های غربی چه کرد ، و کشور «قطر» را 11 سال پیش از برگزاری، میزبان جام نمود.

و اما ما؛ همۀ سختی‌هایی که تاکنون کشیده‌ایم و کوشش‌هایی که برای پا بر جا ماندن نام دیرینۀ «خلیج فارس» کرده‌ایم، به یک کنار و این 11 سال و یک دهۀ پس از آن به کناری دیگر. زیرا از همین چند هفتۀ دیگر، همۀ جهانِ واقعی و مجازی، پر خواهد شد از پرده و پوستر و پلاکارد و شادباش و ...، با عنوان «جام جهانی2022 در خلیج عَر...!»، و از طرفی نیز چند میلیارد مردم جهان که از حاکمیت ایران برین دریا بی‌خبر بوده و از درگیری‌های این چند دهه میان ما و اعراب آگاهی ندارند، و هم‌چنین تنها به عشق فوتبال و بازی‌های زیبا در این جام، این نام جعلی را در خاطره‌هاشان ثبت و ضبط کرده؛ و ازین رهگذر، تنها خاطرۀ خوشی از این جامِ برگزار شده در «خلیج عَر...!» برایشان به جا خواهد ماند.

و بدین گونه، ما ایرانیان بار دیگر به پیکار و نبردی مردافکن فراخوانده شده‌ایم، که فرجامش نشان خواهد داد، آیا هنوز هم ما فرزندانِ همان سر بر آسمان ساییدگانیم که هزاره‌ها بر جهان فرمان می‌راندند، یا خیر!!

طرح از یاسمین مجتهدپور
طرح از یاسمین مجتهدپور

پس به پا خیزیم و از «خِرَد ایرانی» جامۀ رزم ساخته، و هم‌چون هشت سال دفاع مقدس، جهانیان را انگشت بر دهان نگاه داریم.

* پژوهشگر در فرهنگ ایران

دیدگاه‌ها   

0 #1 Guest 1389-09-23 09:17
:oops: باتشکراز مطلب خوبتان
کاری است که شده.
حال تکلیف ماایرانیان است که چون گذشته به جای آه وافسوس به چاره اندیشی در پرتوخرد جمعی نشسته ودفاع مناسبی را در برابر این تهاجم درپیش بگیریم.
ازآوردن مقامدراین دوره مسابقات تاهرتدبیر دیگر
موفق وسربلندایران ما
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید