سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان خلیج فارس انتشار کتاب «خلیج فارس از اقرار تاریخ تا انکار ارتجاع»

دیده‌بان خلیج فارس

انتشار کتاب «خلیج فارس از اقرار تاریخ تا انکار ارتجاع»

مرکز مطالعات خلیج فارس با همکاری دانشکده فرماندهی و ستاد جنگ ارتش جمهوری اسلامی ایران به تازگی کتاب جدید خود را تحت عنوان «خلیج فارس از اقرار تاریخ تا انکار ارتجاع» به قلم روزبه پارساپور نویسنده، پژوهشگر و مدیرعامل مرکز مطالعات خلیج فارس رونمایی کرد تا به تبیین هرچه بهتر تضاد ایدئولوژی فکری کشورهای مرتجع منطقه و ایالات متحده آمریکا علیه حقانیت تاریخ و هویت ملی و سیاسی ایرانیان در خلیج‌فارس بپردازد. در بخش نخست کتاب به چگونگی پیدایش خلیج فارس از دیدگاه زمین‌شناسان می‌پردازد که شرح شکل‌گیری خلیج‌فارس در حدود ۵۰۰ هزار سال پیش را در کنار دشت‌های جنوبی ایران تشریح می‌کند و به مرور زمان و بر اثر تغییر و تحول در ساختار درونی و بیرونی زمین شکل ثابت کنونی خود را یافته است. خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان به شمار می‌آید که در این کتاب تاریخچه آن و نیز علل تحریف نام خلیج فارس به خلیج ع.ر.ب.ی بر پایه اسناد شرقی و غربی بررسی می‌شود. این کتاب دارای بخش های زیر می باشد:

☑️ چگونگی شکل گیری خلیج فارس
☑️ ریشه یابی نام خلیج فارس
☑️ علل تحریف نام خلیج فارس
☑️ اهمیت راهبردی خلیج فارس
☑️ سیاست های دوگانه ایالات متحده آمریکا
☑️ خلیج فارس بر پایه اسناد شرقی
☑️ خلیج فارس بر پایه اسناد غربی

آنچه برپایه اسناد تاریخی مشخص است نام خلیج فارس بدلیل تمایلات قومیتی توسط مردم ایران انتخاب نشده است بلکه بر اساس شکل گیری و ظهور یک تمدن فراگیر در جهان باستان توسط ملتهای دیگر برگزیده شده و بعدها به نام رسمی و بین المللی این آبراه تبدیل گردید. جغرافی نویسان قدیم در نامگذاری سرزمینها، دریاها، رودها، کوهها و... ریشه‌هایی را در نظر داشتند. مانند اینکه نام بیشتر رودها از رنگ آبها و سرزمینها برگزیده می شد، نام کوهها از همانند بودن آنها به کالبدهای دیگر گرفته شده و نام دریاچه ها و دریاها از ریشه استوارتری پیروی شده و بیشتر آنها به نام کشور و سرزمینی که در نزدیکی و پیرامون آنها قرار گرفته نامیده شده است. مانند خلیج مکزیک، خلیج فارس، دریای چین، اقیانوس هند و دریای کاسپین. بعد از ظهور امپراتوری فراگیر هخامنشی، جغرافیدانان و نویسندگان یونانی نام "پارس" یا Persia را بر سراسر فلات ایران نهادند و از آن پس دریای جنوب ایران به نام دریای پارس شناخته شد و چون در آن روزگار هیچ یک از کشورهای کوچک و بزرگ فعلی جنوب خلیج فارس وجود نداشتند و اگر هم بودند، جزیی از سرزمین پهناور ایران به شمار می رفتند، لذا ایران حرف اول و آخر را در منطقه غرب آسیا میزد و تمدن آن بر ملتهای دیگر نیز تاثیرگذار بود. حتی کشورهای قدرتمند آن زمان چون یونان و رم با اجازه ایرانیان کشتی های خود را وارد خلیج فارس می‌کردند.

همانطور که می‌دانیم در حوزه خلیج فارس مهم‌ترین تمدن های بشری (جیرفت، میان رودان، شوش و پارس) شکل گرفته است، در حقیقت ریشه اصلی نامگذاری پهنه آبی بین ایران و شبهه جزیره عربستان به نام خلیج فارس در قرن ها پیش از میلاد، همین تمدن تاثیرگذار و جهانشمول ایران می باشد که با مولفه های مهمی همچون: یکتاپرستی، سازندگی، همزیستی مسالمت آمیز، ظلم ستیزی و عدالت جویی تاثیر بسزایی بر ملتهای دیگر گذاشته است. برخی‌محققان‌بر این‌باورند که‌قدمت‌تمدن‌حوزه میانرودان‌از سایر تمدن‌ها طولانی‌تر بوده‌و گاه‌پا را فراتر نهاده ‌و معتقدند تمدن‌از این‌سرزمین‌به‌سایر مناطق‌سرایت ‌کرده ‌و تأثیر گذارده ‌است ولی در کاوشهای باستان شناسی اخیر مشخص شده است که تمدن جیرفت در کرمان به حدود 7000 سال قبل باز میگردد. اما مسأله‌مهم، نشان‌دادن‌اشتراک ‌قومی‌و فرهنگی‌ دیرینه اقوام‌ساکن ‌این ‌حوزه جغرافیایی با یکدیگر است‌، نه‌اثبات‌قدمت‌فرهنگی‌یک‌قوم‌یا یک‌سرزمین ‌معین. قرار گرفتن ‌ایران ‌در کانون ‌جغرافیای‌ جهان، همواره‌ باعث‌ برخورد فرهنگ‌های‌جهانی‌در این ‌سرزمین با یکدیگر شده‌ است‌. دولت‌ ایلام که بر پهنه رود کارون ‌شکل ‌گرفت‌، به نظر میرسد اولین‌دولتی ‌است‌ که ‌از هزاره چهارم ‌پیش‌از میلاد وارد تجارت‌بین‌المللی‌شده است و شوش در خوزستان پایتخت‌ ایلام‌ کهن، پیش‌از پیدایش‌فرمانروایی‌های‌هند و ایران، یکی‌از چهارراه‌های‌بزرگ‌و کانون‌های‌بازرگانی‌و اقتصاد جهانی‌به‌شمار می‌آمد.

چنانچه در تاریخ میخوانیم پس از ظهور استعمار انگلستان در خلیج فارس تغییراتی به وسیله ایشان در این منطقه ایجاد گردید درحقیقت سعی انگلیس بر این بود که جنوب ایران را تجزیه نمایند و یا تحت انقیاد درآوردند و زمینه اشغال جزایر خلیج فارس از جمله جزایر سه گانه را فراهم کنند. طی این دوران دولتین ایران علیرغم فقدان قدرت کافی جهت برخورد با زیاده خواهی های انگلیس، تلاش هایی در جهت استیفای حق حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه انجام دادند، تا جاییکه روند تفکیک این جزایر از ایران برای انگلستان امری دشوار تصور می گردید، اما متاسفانه در این میان بحرین به دام اشغالگری و تجزیه بریتانیا گرفتار شد و ادامه سیاست های انگلیسی توسط شیخ نشین های دست نشانده ایشان در حال حاضر دنبال میشود. در این میان تنها عمان است که برخلاف همسایگان خود، همواره روابطی دوستانه با ایران داشته است. عمان تنها کشور ایاضی مذهب جهان است که بدلیل تسلط بر منطقه استراتژیک شبه جزیره «مسندم» و کرانه های جنوبی تنگه ی هرمز، همواره در تامین امنیت تنگه هرمز با ایران همکاری نموده است. عمان همواره نقش بازیگری سازنده و مثبت در سیاست خارجی ایران ایفا نموده و در پروند های مختلف همچون پرونده هسته ای ایران نقش سازنده ای داشته است. این کشور در گذشته برای برقراری امنیت خود و مقابله با شورش ظفار زیر چتر حمایتی ایران قرار گرفته بود و به همین خاطر همواره یک حس احترام و سپاس نسبت به ایران در بین دولتمردان آن کشور وجود دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید