جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شناسایی 70 معدن باستانی در سمنان

یادمان

شناسایی 70 معدن باستانی در سمنان

برگرفته از خبرگزاری مهر

باستان شناس پژوهشکده باستان شناسی کشور گفت: در استان سمنان نزدیک به 70 معدن باستانی تاکنون شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر در گرمسار، کوروش روستایی صبح دوشنبه در نشستی با فرماندار گرمسار گفت: تپه حسن ایوانکی در شهرستان گرمسار تاریخی و قدیمی ترین منطقه شناسایی در این شهرستان است.

وی اضافه کرد: قدیمی ترین تپه تاریخی گرمسار به دلیل قرار گرفتن در محدوده کشاورزی باعث آسیب شدید این مکان شده است.

وی با اشاره به اینکه این منطقه هنوز از نظر باستانشناسی مانند مناطق دامغان و شاهرود مورد کاوش و شناسایی قرار نگرفته است، گفت: تنها عملیات نجات بخشی در سالهای دور در این منطقه صورت گرفته است.

به گفته وی، بررسی و کاوشهای منسجمی در این منطقه تاکنون صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس سفالهای به دست آمده از روی تپه، این منطقه از معدود روستاهای باستانی مربوط به سکونت بشر و آغاز روستانشینی در جنوب دامنه البرز است.

باستان شناس پژوهشکده باستان شناسی کشور تصریح کرد: این تپه تاریخی نیاز به معرفی فرهنگی دارد و باید توسط نهادها به عنوان سرمایه های ملی مورد حمایت قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان نیز در این نشست با اشاره به سابقه قریب هشت هزار سال تپه حسن ایوانکی گفت: جاذبه های علمی و فنی این منطقه هنوز معرفی نشده است.

حمید یزدانی با بیان اینکه این منطقه از معدود مناطق ایران است که هنوز به درستی معرفی نشده است، گفت: کمبود اعتبارات از دلایل اصلی معرفی نشدن این منطقه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حفاظت ویژه‌ای از این منطقه به صورت محسوس و نامحسوس توسط یگان حافظت اداره کل و با همکاری نیروی انتظامی صورت می‌پذیرد که نیاز به حراست از آن بیشتر از گذشته وجود دارد.

یزدانی خاطرنشان کرد: این منطقه نیاز به حمایت ویژه فرمانداری گرمسار دارد و با وجود تمام معضلات، میراث فرهنگی نیز سعی خود را برای شناسایی، حفظ و حراست از این منطقه می‌کند. 
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه