پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب 16 هکتار از بافت تاریخی سمنان

یادمان

تخریب 16 هکتار از بافت تاریخی سمنان

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: با معرفی بافت و بخش‌های تاریخی سمنان، باید از تخریب یا مخروبه شدن بیشتر آن‌ها جلوگیری کنیم.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | Air Jordan 1 Bubble Gum Atmosphere DD9335 - SBD - 641 Release Date - pallet of nike shoes for women

محمدحسین بحرالعلومی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که تا کنون 16 هکتار از 42 هکتار بافت تاریخی استان سمنان تخریب یا مخروبه شده است، اظهار کرد: برای جلوگیری از تخریب دیگر بخش‌های بافت تاریخی باید در زمینه‌ی احیا و معرفی آن تلاش کنیم.

او مسجدجامع «فرومد» در سمنان را از جمله بناهای تاریخی با ارزش دانست که ظرفیت ثبت شدن در فهرست میراث جهانی را دارد‌ و ادامه داد: ایجاد زیرساخت برای جذب گردشگر باید مورد توجه قرار گیرد، شهر سمنان به‌دلیل داشتن ارزش‌های تاریخی و بافت‌های ارزشمند، به زیرساخت‌های گردشگری نیاز دارد.

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در برخی مناطق نمونه‌ی گردشگری به‌دلیل وجود برخی مشکلات متوقف شده است،‌ گفت: این استان آثار تاریخی زیاد و حدود 100 هزار کیلومترمربع وسعت دارد که در باریکه‌ای از این مساحت، امکان زندگی وجود دارد. از سوی دیگر، آثار تاریخی در سطح استان پراکنده‌اند، مثلا مسجدجامع «فرومد» از نظر تزیینات معماری جزو آثار شاخص است، اما به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و دوری‌اش از شهر، مهجور مانده است.

بحرالعلومی همچنین با تأکید بر اهمیت «جنگل ابر» برای جذب گردشگر، اظهار کرد: این جنگل در حال حاضر هیچ زیرساخت گردشگری ندارد و باید برای تهیه و آماده‌سازی زیرساخت‌ها تلاش کرد.

او همچنین با اشاره به وجود «تپه حصار»، «چشمه‌علی» و مسجد «تاریخانه»‌ در دامغان، بر لزوم جذب گردشگر به این مکان‌ها با معرفی کامل آن‌ها تأکید کرد.

وی با یادآوری این‌که استان سمنان در مسیر زیارت حرم امام رضا (ع) قرار دارد، ادامه داد: با معرفی خوب این استان و مسیرهای زیارتی آن، 20 میلیون نفر زائری را که سالانه از جاده‌ی سمنان می‌گذرند می‌توان جذب کرد تا دست کم یک شب در سمنان اقامت داشته باشند.

او همچنین به وجود یکسری قلعه‌های تاریخی مانند امیریه (امیرآباد) در این استان اشاره کرد که هنوز مردم در آن‌ها زندگی می‌کنند و بیان کرد: متأسفانه تا کنون این مجموعه‌ها به‌خوبی به مردم معرفی نشده‌اند. در صورتی که این کار انجام شود، می‌توان از ظرفیت ورود گردشگران به استان سمنان استفاده‌ی مناسب کرد.

وی با تأکید بر این‌که صنایع دستی مانند نمدمالی یا خورجین‌بافی در این استان در حال منسوخ شدن است، گفت: اگر از نظر صنایع دستی قدری به این استان توجه می‌شد، اکنون جزو استان‌های پردرآمد از نظر داشتن صنایع دستی و همچنین گردشگری بود.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به این‌که دامغان پس از شهر رفسنجان در استان کرمان، از نظر تولید پسته رتبه‌ی بعدی را دارد، افزود: اگر سرمایه‌گذاری خوبی در این منطقه شود، می‌توانیم علاوه بر کمک معیشتی به کشاورزان با برگزاری جشنواره‌هایی مانند پسته در کنار جشنواره‌های انار و انگور، به جذب گردشگر در منطقه کمک کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید