جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کارشناسان ارشد میراث‌فرهنگی هشدار دادند: باغ‌شهرهای بم، رامسر و میبد در معرض خطر جدی!

یادمان

کارشناسان ارشد میراث‌فرهنگی هشدار دادند: باغ‌شهرهای بم، رامسر و میبد در معرض خطر جدی!

کارشناسان ارشد میراث‌فرهنگی معتقدند شهرسازی‌ نوین و ساخت و ساز‌های گسترده، شهرهایی که از معماری باغ‌شهر برخوردار هستند را به‌شدت در معرض آسیب قرار داده است. آنطور که مهندس مجابی کارشناس ارشد میراث‌فرهنگی می‌گوید: هم‌اکنون سه شهر بم، رامسر و میبد به‌دلیل توسعه خطی واحدهای تجاری در معرض خطر جدی قرار گرفته‌اند.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ الگوی معماری شهر بم، رامسر و میبد درحالی به عنوان باغ شهر مطرح است که این الگو چند سالی می‌شود که به‌دلیل ارزش افزوده زمین‌ و ساخت و سازهای انبوه درحال نابودی است. مهندس مجابی یکی از کارشناسان ارشد سازمان میراث‌فرهنگی محسوب می‌شود که معتقد است توسعه خطی واحدهای تجاری در این‌ شهرها به‌خصوص بم که بزرگترین باغ‌شهر ایران به‌شمار می‌رود باید هر چه سریعتر متوقف شود.
 
او با انتقاد بر اینکه شهرسازی شهرهایی چون بم، رامسر و میبد از حالت سنتی خارج شده‌اند و در طرح‌های تفضیلی جدید کوچکترین توجهی  به الگوی معماری آن‌ها نشده افزود: همانطور که برخی از شهرهای ایران در بیابان ایجاد شده‌اند برخی از شهرها از جمله بم، رامسر و میبد در باغ شکل‌ گرفته‌اند.
 
به‌اعتقاد مهدی مجابی، در شهرهای باغ‌ ـ شهر منظور و هسته اولیه ایجاد یک باغ بوده است. و این شهرها در طول سالیان متمادی خود را باغ‌های میوه و خرما و... وفق داده‌ا و پیوستگی خود را حفظ کرده‌اند اما هم‌اکنون در بم، رامسر و میبد نوع جدیدی از شهرسازی‌ بوجود آمده که با ذات و ماهیت باغ‌شهرها کاملا تناقض دارد.
 
این کارشناس ارشد میراث‌فرهنگی می‌گوید: باغ‌شهرها به‌دلیل ارزش افزوده زمین تخریب می‌شوند و فضاهای تجاری جای‌ آن‌ها را می‌گیرد بدون آنکه مردم و مسئولان شهری متوجه باشند که معماری شهرهای آن‌ها دارد از معماری سنتی فاصله می‌گیرد.
 
در حال حاضر کمتر پیش می‌آید که مردم و مسافران در خیابان‌های اصلی شهر بم با الگوی باغ‌شهر مواجه شوند. کارشناسان می‌گویند در شهرهایی که سیستم باغ‌شهر در آن‌ها حاکم بوده هم‌اکنون از الگویی استفاده می‌شود که در شهرهای بیابانی رایج بوده است. چنانچه وقتی در خیابان‌ها و میادین اصلی شهر قدم می‌زنیم به‌هیچ‌وجه احساس نمی‌کنیم که در باغ‌شهر زندگی می‌کنیم و این موضوع کاملا طبیعی است چراکه هیچ منظری جز ساختمان‌های چند طبقه مشاهده نمی‌شود. 
 
این درحالی است که لازم است پشت بدنه‌های خیابان‌ها باغ و مناظر زیبایی باشد اما متاسفانه حوادث طبیعی از جمله زلزله بم سبب شده که شهرسازی‌های فعلی به‌هیچ وجه این ضابطه را رعایت نکنند. مجابی می‌گوید: ساخت و سازهای شهری چون بم به‌قدری نابسامان و غیر اصولی است که وقتی در بم حرکت می‌کنیم تصور می‌کنیم که در محله‌های تهران قدم می‌زنیم.
 
او می‌گوید:رامسر هم نمونه دیگری از این شهرها است که ساخت و سازها و بدنه‌سازی‌های غیراصولی خیابان‌ها جایی برای منظر طبیعی این شهر باقی نگذاشته‌اند.
 

مجابی با اشاره بر اینکه بدنه‌سازی‌های نفوذناپذیر طرفین خیابان‌ها ارزش‌های باغ‌شهرها را مورد تهدید قرار داده است تاکید کرد: پیش از این پشت بدنه‌سازی‌های نفوذپذیر خیابان‌ها باغ و بافت باارزش شهری بوده است اما در حال‌حاضر توسعه خطی واحدهای تجاری سبب شده که مجتمع‌ها و پاساژها مانع از دید منظره‌های طبیعی شهر شوند این توسعه خطی که هم‌اکنون یکی از تهدیدات جدی ارزش‌های باغ‌شهرها می‌شود هر چه سریعتر باید متوقف شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید