جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خانه اولین نماینده شهرستان سراب در مجلس شورای ملی با خاک یکسان شد

یادمان

خانه اولین نماینده شهرستان سراب در مجلس شورای ملی با خاک یکسان شد

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ خانه‌ای تاریخی با قدمت بیش از 130 سال در شهرستان سراب تخریب شد. این خانه متعلق به حیدرآقا شفیعی، اولین نماینده سراب در مجلس شورای ملی بوده است.
 
خانه تاریخی شفیعی در خیابان امام خمینی روبه‌روی موزه عشایر آدربایجان واقع است. این خانه از معدود آثار تاریخی ـ مسکونی سراب است. این خانه طی سالهای گذشته نظر سازمان میراث فرهنگی و استان را جهت تملک و ثبت به خود جلب کرده که تا به امروز به نتیجه نرسیده است.
 
پروین‌دخت شفیعی، نوه حیدرآقا شفیعی و مالک فعلی خانه تاریخی شفیعی به CHN گفت:‌ «عدم ثبت یک بنا توسط سازمان میراث فرهنگی نمی‌تواند و نباید دلیلی بر حذف یگانه اثر تاریخی ـ مسکونی سراب از چیدمان شهری باشد. »
 
به گفته وی این اثر تاریخی با توجه به مستندات موجود در سرستونها و نوع معماری حداقل 130 سال قدمت دارد که این قدمت تاریخی در کنار معماری و نوع بنا ضرورت حفظ را بشتر می‌کند.
 
شفیعی تصریح کرد: «متاسفانه طی روزهای گذشته شهرداری سراب بدون هماهنگی وراث به‌صورت غیرقانونی و بدون اخذ مجوز دادستانی اقدام به تخریب بخش اعظمی از این خانه کرده است. اکنون  قسمت بیرونی، خانه با خاک یکسان شد و تنها بخش‌هایی از اندرونی آن سالم باقیمانده است.»
 
وی همچنین در پاسخ به اینکه مسئولان شهرداری اذعان دارند که از دادستانی برای تخریب خانه مجوز داشته‌اند، گفت: «دادستانی برای تخریب یک دیوار 4 متری و بازسازی آن مجوز داده است نه کل خانه. اما شهرداری با مجوز بازسازی یک دیوار 4 متری کل خانه را تخریب کرده است.»
 
به گزارش CHN؛ شنیده‌ها حاکی از آن است خانه تاریخی شفیعی مانعی برای صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی در اطراف آن به شمار می‌رفته است.
 
پروین دخت شفیعی در پایان یادآور شد: «بنده به عنوان امین اموال قانونی وارث آمادگی کامل برای همکاری با سازمان میراث فرهنگی برای ثیت این اثر ملی را دارم.»  

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه