سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مهر تائید میراث فرهنگی بر ساخت و سازهای بازار تهران

یادمان

مهر تائید میراث فرهنگی بر ساخت و سازهای بازار تهران

برگرفته از خبرگزاری مهر

شهردار منطقه 12 در واکنش به اتهامات سازمان میراث فرهنگی مبنی بر سوء مدیریت شهرداری در مورد برخی ساخت و سازها در بازار تهران ‌مدارک و مستندات مربوط به مجوزهای ارائه شده از سوی سازمان میراث فرهنگی را در اختیار خبرگزاری مهر گذاشت.

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان میراث فرهنگی با آمدن پنجمین رئیس اداره میراث فرهنگی به استان تهران در چهار سال اخیر، دوباره یاد زخمهایی افتاد که روی بافت تاریخی بازار تهران دلمه بسته است. به همین منظور تعدادی از خبرنگاران را به بازار تهران برد تا شاهد ساخت و سازهای بازار باشند. در این بازدید محمد ابراهیم لاریجانی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در جمع خبرنگاران گفته بود که بازار تهران به عنوان یکی از بازارهای قدیمی کشور به ثبت ملی رسیده است اما متأسفانه به علت برخی سوء مدیریتها مورد استفاده سودجویان قرار گرفته و پاساژهای جدیدی به جای بافت سنتی بازار در دست احداث است.

وی با بیان اینکه پاساژ مریم یکی از برجهایی است که بدون مجوز میراث فرهنگی در بازار کفاشان تهران ساخته شده است گفت: تخریب دو طاق قاجاری بازار کفاشان تهران به دلیل احداث این پاساژ است.

احمد خوشنویس رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز گفت: سرمایه‌گذاران این پاساژ با سرمایه‌ای که داشتند یکماهه آن را با یک طبقه اضافه و بدون شمایل سنتی ساختند.

به گفته خوشنویس، شهرداری منطقه 12 بدون هیچ مجوزی اقدام به ساخت و ساز در بافت بازار تهران می کند.

در واکنش به این اظهارات  نادر کرمی شهردار منطقه 12 تهران با بیان اینکه دوستان در سازمان میراث فرهنگی ساختمان هفت متری را برج می دانند اعلام کرد که هرگونه ساخت و ساز و مرمتی در بازار تهران با مجوز سازمان میراث فرهنگی انجام شده و می شود.

وی برای تایید اظهارات خود نامه نگاریهای بین شهرداری و محمد بهرام زاده، رئیس وقت اداره میراث فرهنگی تهران درباره ملکی با پلاک ثبتی 635 و 631 در بازار کفاشها (پاساژ مریم) را در اختیار خبرنگار مهر قرار داد.

در نامه دیگری افروند، معاون میراث فرهنگی استان تهران به شهردار منطقه 12 اعلام کرده که مالک این ملک متعهد به اجرای سردر ورودی و نمای مطابق نظر و طرح سازمان (دفتر بافت تاریخی) شود.

کرمی گقت: بحث مطرح در نامه میراث فرهنگی نماهاست. نقشه ساختمانها درباره سازه و نماها نیز همیشه به سازمان میراث فرهنگی نشان داده می شود و سازمان هم آن را تائید می کند.

کرمی این نامه را مصداقی برای اثبات ادعای خود دانست و گفت: مجوزهای دیگر سازمان میراث فرهنگی برای ساخت و ساز در بازار تهران نیز وجود دارد که در صورت نیاز هر کدام از آنها را منتشر کرد.

شهردار منطقه 12 با بیان اینکه نمی خواهد مسئله بازسازی و ساخت و ساز در بازار تهران سیاسی شود تاکید کرد: مسئولان میراث فرهنگی تنها به سیاسی شدن این موضوع فکر می کنند.

نادر کرمی با بیان اینکه اعمال سلیقه مدیران و جابه جایی آنها تنها کاری است که در سازمان میراث فرهنگی به خوبی انجام می شود تصریح کرد: در بازار ساختمان هشت طبقه وجود دارد. چرا در زمان ساخت آن میراث فرهنگی حرفی نزد؟ چرا هر چند وقت یکبار سازمان میراث فرهنگی یاد بازار می افتند.

وی ادامه داد: مطمئن باشید اگر شهرداری در موضع ضعف بود هیچ وقت نمی توانست اینگونه از خود دفاع کند.

با توجه به رویکرد خبرگزاری مهر مبنی بر ضرورت حفظ ، پاسداشت و احیای آثار ملی و تاریخی این خبرگزاری آمادگی انعکاس نظرات مسئولان سازمان میراث فرهنگی در مورد مناقشه مورد بحث را دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه