پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خطر تبدیل دیوارهای گلی تیران به تیغه های بتونی/"ثبت ملی" تنها راه نجات باغات تاریخی

یادمان

خطر تبدیل دیوارهای گلی تیران به تیغه های بتونی/"ثبت ملی" تنها راه نجات باغات تاریخی

به گزارش خبرنگار مهر، کوچه باغ های تیران در میان دیگر کوچه باغات از ویژگی های خاصی برخوردار است که حفظ و نگهداری از آنها هویت و میراث گذشتگان را زنده نگه می دارد.

پیچ های پی در پی و باریک از ویژگی های منحصر به فرد این کوچه باغ ها است که در گذشته مردم این شهر به وسیله حیوانات اهلی باربری مانند الاغ بار و محصولات خود را جابه جا می کردند و از این کوچه ها تنها حیوانات و دوچرخه و موتور سیکلت قادر به تردد است اما با گذر زمان و حضور خودرو در زندگی بشر، این کوچه ها برای تردد ماشین ها تعریض شده و کم کم هویت اصلی خود را از دست می دهد.

ساخت و سازها و تغییر دیوارهای گلی به دیوارهای سیمانی تهدیدی است که این آثار تاریخی را نابود و هویت اصلی آن ها از کوچه های خاکی، تنگ و پیچ در پیچ با دیوارهای گلی را به سمت کوچه های بزرگ که گاهی باید آنها را خیابان نام گذاشت با دیوارهای سنگی مشاهده کرد.

مسئولان در انتظار قانون و حمایت قانون از آنها هستند و تنها راه نجات این میراث فرهنگی را ثبت ملی آثار و حفظ آنها بر اساس قانون می دانند.

بافت تاریخی کوچه باغ های تیران ثبت ملی می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون گفت: بافت تاریخی کوچه باغ های تیران بزودی ثبت ملی می شود.

ابراهیم مرادیان با بیان اینکه کوچه‌ باغات شهرستان تیران و کرون در بین سایر کوچه‌ باغ‌های کشور از ویژگی های خاصی برخوردار است، افزود: تنگی کوچه ها، دیوارهای گلی و پیچ و خم های کوچه باغات شهر تیران و وجود درب‌های سنگی از ویژگی‌های منحصر به فرد در بین سایر کوچه‌باغ‌ها و مزارع کشاورزی است که این موضوع در ثبت ملی این آثار موثر بوده است.

وی ادامه داد: برای ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی، میراث فرهنگی، نیازمند فرصت 2 ساله است که این موضوع پیگیری می شود.

حفظ کاربری باغات با تعامل بین میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون با اشاره به اینکه ثبت ملی کوچه باغ های تیران کمک شایسته ای به حفظ هویت فرهنگی این باغات می کند، گفت: با تعامل بین میراث فرهنگی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون، طرح یکپارچه برای بازسازی دیوارها و کوچه باغ‌ها به مالکان داده شود تا اینکه حالت سنتی و منحصر به فرد آن حفظ شود.


وی ادامه داد: حفظ فضاهای تاریخی و سنتی شهرستان ضروری است و باید مردم در حفاظت از آن تلاش کنند.

برخورد قانونی با ساخت و ساز در اراضی کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون نیز در این باره گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف جهاد کشاورزی حفظ کاربری اراضی کشاورزی است که در این مورد همکاری مردم و مسئولین در حفظ کاربری اراضی کشاورزی و جلوگیری از ساخت و ساز در این اراضی لازم است.

بهرام کریمی افزود: در صورت تخلف از قانون و ساخت و ساز بدون مجوز در اراضی کشاورزی به موجب ماده 3 قانون و ماده 7 آئین نامه اجرائی مراجع قضائی، با متخلفین برخورد و ساخت و ساز آنها تخریب می شود.

وی خاطرنشان کرد: در حفظ کاربری باغات و هویت فرهنگی و حفظ بستر میراثی باغ های شهر تیران، مدیریت جهاد کشاورزی با میراث فرهنگی همکاری می کند.

 

کوچه باغ های تیران به فرصت گردشگری برای این شهر تبدیل می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون با اشاره به اینکه با ثبت کوچه باغ های تیران در فهرست آثار ملی این فضاهای تاریخی و میراثی بستری برای جذب گردشگر می شود، گفت: با نصب کف فرش سنگی، مرمت دیوارهای گلی و تعمیر سر درب ها موقعیت گردشگری برای گردشگران فراهم می شود.


ثبت سریع کوچه باغ های تیران یک ضرورت اساسی است

با توجه به ساخت و سازها و تغییرات صورت گرفته در کوچه باغ های تیران حفظ آنها بیش از بیش ضروری است که اقدام برای حفظ آثار به وسیله ثبت ملی یک اقدام مناسب است که مسئولان باید در ثبت سریع این میراث ماندگار، که هویت فرهنگی کشور و منطقه تیران است، تلاش کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه