پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کسی مسئولیت تخریب خانه های سیمین شهر را به عهده نمی گیرد - خانه‌های تاریخی قارقی هم غزل خداحافظی می‌خوانند

یادمان

کسی مسئولیت تخریب خانه های سیمین شهر را به عهده نمی گیرد - خانه‌های تاریخی قارقی هم غزل خداحافظی می‌خوانند

خبرگزاری میراث فرهنگی _ گروه میراث فرهنگی: همه چیز در این شهر کوچک که در معنای فارسی به شهر نقره‌ای تعریف می‌شود مانند شهرهای کوچک ترکمن نشین است، چز چند خانه زیبای تاریخی که البته امروز به ویرانه ای تبدیل شده‌اند.محله قارقی، یکی از سه محله تشکیل دهنده شهری است که درست در میانه راه فرعی آق قلا به گمیش تپه قرار دارد و یکی از شهرهای شهرستان گمیشان به حساب می‌آید. خانه محمدی، خانه عظیمی و خانه بشارت سه خانه باقی مانده از چهار اثر ثبت شده در این محله است. خانه هایی که امروز به شکل قابل توجهی بر سرعت تخریبشان اضافه می‌شود و نه نمایندگی اداره میراث فرهنگی گمیشلان و نه شهرداری هیچ یک مسئولیت تخریب و نابودی آن را قبول می‌کنند و این میان خانه‌های قارقی هستند که غزل خداحافظی می‌خوانند.
 
عاشور محمد قزل، مسئول نمایندگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گمیشان که سیمین شهر هم جز حوزه استحفاظی آن حساب می‌شود در خصوص وضعیت بحرانی خانه های تاریخی سیمین شهری و در پاسخ سوال های chn می‌گوید: « خوب، چه می‌شود کرد؟»
 
او  باید پاسخ دهنده به این سوال باشد نه پرسشگر آن، ادامه می‌دهد: «نکته اول اینکه ما اداره نیستیم و تنها نمایندگی هستیم بنابراین محدودیت‌های زیادی داریم. ما پیشتر هم عکس‌های زیادی تهیه کردیم و برای اداره کل فرستادیم و در حال حاضر باید منتظر تخصیص اعتبارات سال آینده باشیم تا بتوانیم اقدامی انجام دهیم.»

قزل در مورد این نگرانی که تا زمان تخصیص احتمالی اعتبارات، خانه های قارقی، به ویژه خانه عظیمی به طور کامل نابود می‌شوند، می‌گوید:« تا زمانی که اعتبار نداشته باشیم کاری از ما بر نمی اید.»
 
او همچنین درمورد تجاوز به حریم فنی این خانه‌ها که توسط ساخت و سازهای هم جوار انجام شده می‌گوید: « برای استعلام‌هایی که از ما می‌شود، ما آن را به استان ارجاع می‌دهیم و هر چه که گفته شد را به شهرداری یا سازندگان ابلاغ می‌کنیم و آن‌ها موظف به ساخت خانه هایشان با رعایت موازین میراث فرهنگی هستند.»

این موضوع در حالی است که خانه‌های ساخته شده در مجاورت خانه‌های تاریخی سیمین شهر حتی پروانه ساخت ندارند و بر خلاف گفته مسئول نمایندگی میراث فرهنگی و ادعایی مبنی بر این که گروه همشهری حتی خانه‌ها را ندیده است، بازدید میدانی گروه همشهری حکایت دیگری از این موضوع را نقل می‌کند. خانه های ساخته شده نه تنها در حریم فنی خانه های بشارت، عظیمی و محمدی ورود کرده اند، بلکه حتی از لحاظ نماسازی و پوشش بام هم به حفظ هارمونی و همجواری با یک اثر تاریخی وفادار نبودند.
 
مسئول واحد شهرسازی شهرداری سیمین شهر با تایید خبر غیر قانونی بودن سازه هایی که درمجاورت خانه‌های تاریخی سیمین شهر ساخته شده‌اند می‌گوید: « بله نه تنها این خانه‌ها بلکه بسیاری از خانه های دیگر هم پروانه ساخت ندارند. به این دلیل که پرداخت عوارض تامین اجتماعی بسیار گران‌تر و بیشتر از عوارض شهرداری بود، بسیاری از مردم به این کار روی آوردند و ترجیح می‌دادند مشمول ماده 100 و تخلفات باشند تا آن عوارض را پرداخت کنند. خوشبختانه نزدیک به یک ماه است که با کاهش حق تامین اجتماعی به 15 درصد کل عوارض شهرداری این مسئله حل شده است. اما خانه هایی که در مجاورت خانه های تاریخی سیمین شهر ساخته شده‌اند جز سازه‌های متخلف و ماده صدی هستند.»
 
این عضو کمیسیون ماده 100 شهرداری سیمین شهرخود یکی از وراث این خانه های تاریخی است. او می‌گوید: «خانه‌های ما ثبت شده‌اند اما تا این لحظه میراث فرهنگی برای آنها کوچک‌ترین اقدامی نکرده است. من خودم یک بار به همه اعضای فامیل خودم و خانواده محمدی در مورد این خانه‌ها اخطار دادم. گفتم مبادا بگذاریم آن‌ها ویران شوند. اما در حال حاضر هرکس شرایط این خانه‌ها را ببیند رای به تخریب آن می‌دهد، چرا که دارد روی سر مردم خراب می‌شود. من از طرف خودم و مالکان خانه های دیگر می‌گویم اگر میراث تسهیلات در اختیار ما قراردهد و خودش هم پای کار بایستد ما هم داوطلب مرمت این خانه‌ها هستیم این خانه‌ها هویت ماست.»
 
قربان عباسی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز می‌گوید که تا این لحظه هیچ گزارشی از سیمین شهر یا گمیشان مبنی بر شرایط خاص خانه‌های قارقی دریافت نکرده‌اند و این در حالی است که نماینده این اداره در گمیشان می‌گوید، مامور یگان حفاظت هر روز یا یک روز در میان به این خانه‌ها سرکشی می‌کند و آن‌ها را در جریان گزارش روزانه قرار می‌دهد و آنها هم این گزارش را به استان منتقل می‌کنند.
 
آنچه که مشخص است اینکه خانه‌های تاریخی سیمین شهر هم مانند بسیاری از میراث دیگر در میان صحبت‌های مسئولان و شهروندان روزهای آخر را می‌گذراند. زمستان امسال بخش های زیادی از  خانه هایی را تخریب کرد که برخی کارشناسان معتقد هستند دارند به روش دستی تخریب می‌شوند. چند سال پیش خانه چهارمی هم در کنار این خانه‌ها وجودداشت که امروز از بقایای آن به اندازه صد آجر هم نمانده است. انگار این سرنوشت محتوم خانه های قارقی است.


گزارش: ستاره حجتی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه