پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آفتی تاریخی که به آذربایجان غربی هم رسید

یادمان

آفتی تاریخی که به آذربایجان غربی هم رسید

هر چند بیش از 50 درصد خانه‌ی قاجاری را گذر زمان و بی‌توجهی‌ها تخریب کرده است، اما باقی مانده‌های بنا، از سردر گرفته تا جداره‌هایی که هنوز نای نفس کشیدن دارند، سرپا هستند و منتظر...

nike air force 1 low uv | high heels made of nike shoe , nike sb check solarsoft price guide list for girls , Where To Buy , A01599C , nike tiempo legend camo besotted friday sale amazon Abutting Love Lift High White

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، خانه‌ی قاجاری «سرحدی» یکی از بناهای تاریخی قرار گرفته در بافت تاریخی شهرستان «تکاب» در استان آذربایجان غربی به مساحت حدود 800 متر مربع و در دو طبقه امروز بیش از 50 درصد از بخش‌های اصلی خود را از دست داده است،‌ اما توجه به بخش‌های باقی مانده‌ی این بنای تاریخی، می‌تواند بخشی از تاریخ این شهرستان را زنده نگه دارد.

خانه‌ی «سرحدی» که فقط سردر و جداره‌ی اصلی بنای آن باقی مانده و مالکا‌نش چشم طمع به تخریب بخش‌های باقی مانده از خانه دارند تا بتوانند برج رویاهایشان را در آن بالا ببرند، در ابتدای ساخت در اواخر دوره قاجار متعلق به یکی از مالکان و زمین‌داران شهرستان تکاب بود،‌ اما پس از انجام اصلاحات ارضی در سال 42 مالک دیگری پیدا کرد و تا سال 78 بنا به اظهارات همسایگان مسکونی بود، اما پس از آن به مرور متروکه شد و سرانجام در اثر اختلاف بین وراث به وضعیت کنونی درآمد.

وجود درصد زیادی از عناصر و تزئینات معماری ایرانی مانند آجرکاری در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف در این بنا که نیمی از بافت خود را از دست داده، در کنار سردر بنا که کاملا سالم است اهمیت زیادی دارد.

امیر مطلوبی، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی، اما با تاکید بر اینکه این خانه در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده و حدود 70 درصد آن تخریب شده است، به خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا می‌گوید: فقط بخشی از سردر بنا باقی مانده است که احساس می‌کنیم، باید آن سردر را حفظ کنیم.

وی با تاکید بر بررسی‌های در حال انجام توسط معاونت میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی برای ثبت این سردر تاریخی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر ورثه‌ی این بنا اصرار به تخریب و تفکیک زمین دارند، چون معتقدند موقعیت قرارگیری بنا ارزش مالی خوبی برایشان به دنبال دارد.

به گفته‌ی مطلوبی؛ میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی تاکید دارد تا زمانی که ثابت نشود این بنا ارزشمند است یا خیر‌ و تاییدیه برای ثبت شدن یا نشدن آن در فهرست میراث ملی تصویب نشود، اجازه‌ی تخریب بنا را به مالکان آن نمی‌دهد.

او همچنین درباره وضعیت بافت تاریخی شهرستان تکاب و قرار گرفتن چند عنصر شاخص در این بافت اظهار کرد: سعی می‌کنیم این بافت را به طور کامل حفظ کنیم، حتی در توافق با شهرداری و شورای شهر تاکیدات و ضوابط لازم برای حفظ این بافت تاریخی به تصویب رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید