پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بارش‌های اول پاییز، موجب ریختن بخشی از سقف برج آزادی شد؛ نماد قدیمی تهران در میان بی‌توجهی‌ها در حال فرو ریختن است

یادمان

بارش‌های اول پاییز، موجب ریختن بخشی از سقف برج آزادی شد؛ نماد قدیمی تهران در میان بی‌توجهی‌ها در حال فرو ریختن است

ریزش بخشی از سقف کاذب برج آزادی در اثر بارندگی های چند روز اخیر تهران، موجب شده تا کارکنان این برج احساس ناامنی در فضای کاری خود کنند. آنها از تخریب بخشی از سقف این مجموعه و نشست آب باران به داخل مجموعه خبر دادند و گفتند، اگر قرار باشد، به وضعیت این برج رسیدگی نشود، احساس امنیت نمی کنیم، زیرا هر لحظه امکان ریزش سقف روی سرمان وجود دارد.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | IicfShops , leather green nike sneaker for heaven boots sale , BLACKPINK Jennie Stuns in CK x Heron Preston

برج آزادی در بارش های چند روز پیش، باز هم دچار ریزش سقف شد. این خسارات به برج آزادی که از چند سال گذشته آغاز شده تا به امسال ادامه دارد و این در حالی است که هنوز در آغاز فصل بارش ها قرار داریم و هیچ تضمینی نیست که با ادامه بارندگی ها ـ آن هم در سالی که به گزارش سازمان هواشناسی، سال سرد و پربارشی خواهد بود ـ چه اتفاقات ناخوشایند دیگری برای نماد شهر تهران بیفتد.

به گزارش «تابناک»، ریزش بخشی از سقف کاذب برج آزادی در اثر بارندگی های چند روز اخیر تهران، موجب شده تا کارکنان این برج احساس ناامنی در فضای کاری خود کنند. آن ها از تخریب بخشی از سقف این مجموعه و نشست آب باران به داخل مجموعه خبر دادند و گفتند، اگر قرار باشد، به وضعیت این برج رسیدگی نشود، احساس امنیت نمی کنیم، زیرا هر لحظه امکان ریزش سقف روی سرمان وجود دارد.

غلامحسین شاه علی، مدیر مجموعه نیز بر این باور است که از چند ماه قبل، پیش بینی این ریزش را می کرده و بارها برای تسریع در روند بازسازی آن اقدام کرده، ولی نتیجه ای نگرفته است. بازسازی این مجموعه از بهمن پارسال آغاز شد و آن طور که مسئولان شهرداری قول داده بودند، باید این کار تا قبل از 22 بهمن تمام شود اما متأسفانه کارها با کندی پیش می رود.

علی سلطانی، مدیر اجرایی برج آزادی نیز در این باره گفته است: سقف کاذب این برج ریخته است. برج آزادی سقف بتنی دارد. سقف کاذب زیر این سقف قرار گرفته است، ولی در اثر بارش باران از زیر چراغ روشنایی، آب به داخل مجموعه نشت کرد و از آنجا که سقف کاذب پایدار نیست، بخشی از آن فرو ریخته است.

سال گذشته با جلساتی که با حضور علیرضا جاوید، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، چند تن از اعضای شورای شهر و مسئولان سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، مقرر شد تا مرمت برج آزادی تا پیش از 22 بهمن سال 94 به پایان برسد؛ اما با روند کندی که این بازسازی در پیش گرفته، انتظار تعمیر این برج تا بهمن امسال رویایی بیش نیست.

پس از جلسات قرار شد تا شهرداری طرح های مرمت را برای سازمان میراث فرهنگی ارسال کند اما مسئولان میراث فرهنگی گفته‌اند که شهرداری طرح‌های مرمت را در اختیار مسئولان میراث فرهنگی قرار نداده و پس از مکاتبات و تماس های فراوان این سازمان با شهرداری به نتیجه نرسیدند.

اسفند سال 93 پس از برگزاری جلسه ای پیرامون مرمت برج آزادی، قرار بود شهرداری طرح‌های مرمت را به میراث فرهنگی بفرستد و اداره کل میراث فرهنگی استان آن را بررسی کند و نظرش را بدهد؛ اما به رغم این اتفاقات، طرح ها با تأخیر فراوان به سازمان میراث فرهنگی رسید.

حتی کارشناسان میراث فرهنگی به معاونت عمرانی شهرداری مراجعه کردند تا این طرح ها را دریافت کنند، ولی به آنها طرحی داده نشد. برای این موضوع ناظری نیز به برج آزادی معرفی شد تا این هماهنگی ها انجام شود، ولی آن هم بی فایده بود. حتی کارشناسان میراث فرهنگی تهران برای بازدید به برج آزادی مراجعه کردند تا از روند مرمت بازدید کنند؛ اما آنطور که مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان تهران گفته، کارشناسان به داخل برج آزادی اجازه ورود پیدا نکردند.

اداره کل میراث فرهنگی استان تهران؛ نامه‌هایی را که به شهرداری تهران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران ارسال کرده بود، در اختیار رسانه ها قرار داد تا نشان دهد، از سوی این اداره کل بارها برای مرمت برج آزادی اقدام کرده؛ اما شهرداری تهران به آن بی توجه بوده است.

این در حالی است که در این زمینه همه، شهرداری تهران را مقصر می دانند، ولی در تماس‌های تابناک با مجید غمخوار، معاون فنی و عمرانی منطقه 9 تهران، او حاضر به پاسخگویی در این مورد نشد و مجید غمخوار عنوان کرد که شهرداری منطقه 9 تهران هیچ گونه دخالتی در این پروژه ندارد.

شهرداری کاملا آشکار از زیر بار مسئولیت مرمت برج آزادی شانه خالی می‌کند، زیرا در جلسات برگزار شده برای تعمیر این برج، مجید غمخوار که در همه آنها حضور داشته، هم اکنون و با اتفاقات ناخوشایندی که برای برج آزادی افتاده و پیش بینی می شود، باز هم این وقایع در روزهای آینده رخ دهد، خود را کاملا ناآگاه از این قضیه نشان می دهد.

اما علیرضا جاوید، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این باره به تابناک گفت: از آغاز سال جاری فعالیت‌های اجرایی مرمت برج آزادی آغاز شده و برنامه زمانبندی اولیه تا پایان سال بود و قرار بود، همزمان با دهه فجر بازسازی بخش عمده ای از محوطه  برج به پایان برسد، ولی امکان این اتفاق تا بهمن ماه نیست و همکاران ما در حال بررسی هستند با پیمانکار مربوطه و مشاورین که در صورتی که مقدور بود اجرای پروژه تا پایان سال به پایان برسد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ادامه داد: فکر نمی کنم  در ادامه سال، مورد خاصی برای برج آزادی پیش آید. در مورد ریزش سقف آزادی در بارندگی روزهای گذشته هم هنوز گزارش دقیقی دریافت نکرده ایم، انشاءالله پس از دریافت گزارش، میزان خسارت برآورد خواهد شد و بررسی می کنیم تا مشخص شود، آیا خسارت وارده در حد سال گذشته است یا اینکه یک ریزش معمولی است؛ اما به نظر نمی رسد که حادثه خاصی از این به بعد برای این برج اتفاق بیفتد.

جاوید درباره اختیارات شهرداری تهران درمورد برج آزادی گفت: شهرداری تهران در مورد مرمت خود برج آزادی دخالتی ندارد، مگر اینکه سازمان زیباسازی با توافقاتی که در آینده با میراث فرهنگی خواهد داشت به آن بپردازد.

او ادامه داد: شهرداری تهران فعلا فقط موارد اجرایی محوطه اطراف برج را در دست اقدام دارد، طبیعتا هر برنامه ای که برای مرمت برج آزادی تدارک دیده شود، چه شهرداری و چه سازمان های دیگری که بخواهند در آن ورود یابند باید با هماهنگی میراث فرهنگی باشد؛ هرچند اکنون هم تعامل بسیار خوبی بین شهرداری و سازمان میراث فرهنگی برقرار است.

علیرضا جاوید درباره مسأله مدیریتی برج آزادی گفت: شهرداری تهران در حال حاضر هیچ ورود مدیریتی در برج آزادی ندارد. مدیریت برج آزادی در اختیار بنیاد رودکی است و شهرداری تهران با این بنیاد همکاری می کند تا بهره برداری مطلوب تری را از برج آزادی داشته باشند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه