جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان جستجوی تاریخ تحولات جوامع انسانی 3500 ساله دشت سلمقان در منطقه ریوی

یادمان

جستجوی تاریخ تحولات جوامع انسانی 3500 ساله دشت سلمقان در منطقه ریوی

 

سرپرست تیم کاوش منطقه باستانی ریوی گفت: تاریخ تحولات جوامع انسانی 3500 ساله دشت سلمقان را می‌توان در منطقه ریوی جستجو کرد.

دکتر «محمد جواد جعفری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وجود تپه باستانی ریوی در شهرستان مانه و سملقان افزود: ریوی یک سایت باستانی است که دارای ویژگی‌های مختلفی است که می‌توان آثار مختلفی را از دوره مفرغ در سه هزار و 500 تا چهار هزار سال گذشته تا دوره اشکانی و ساسانی به آن دست یافت.

وی ادامه داد: طی کاوش‌های انجام شده با گروه باستان‌شناسی آلمان در این محوطه تاریخی، تاکنون موفق به کشف هفت گور شده‌ایم که بررسی بر روی این گورها می‌تواند تحولات فرهنگی که با آسیای میانه وجود داشته را نشان دهد.

جعفری خاطرنشان کرد: علاوه‌بر گورها، موفق به کشف ظروفی از جنس سفال شده‌ایم که این آثار مربوط به دوره آهن بوده است.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین آثار کشف شده در این محوطه باستانی مربوط به دوره هخامنشی است، تصریح کرد: از بقای کشف شده از دوره هخامنشی می‌توان فهمید که در این منطقه شهری از دوره هخامنشی وجود داشته که در آن مکانی بزرگ بایگانی و کاخ وجود داشته است.

سرپرست تیم کاوش منطقه باستانی ریوی افزود: پس از دوره هخامنشی، افرادی از دوره اشکانی و ساسانی نیز حضور داشته‌اند اما نمی‌توان به طور شفاف پاسخ داد که چه اتفاقی بعد از دوره ساسانی افتاد که تمرکز جمعیتی در این منطقه از میان رفته است.

وی با اشاره به این‌که تاکنون شش فصل کاوش با همکاری کشور آلمان در این منطقه شده است و هنوز چند فصل دیگر باقی مانده است که باید انجام شود، گفت: در چشم‌انداز منطقه باستانی ریوی هم مطالعه و هم بحث گردشگری دیده شده است.

جعفری با بیان این‌که برای ایجاد یک سایت موزه ایده‌آل در این منطقه حدود 10 سال زمان نیاز است، افزود: اما از امسال ایجاد این سایت موزه در دستور کار قرار گرفته به طوری که قرار بر این شده تا از امسال دو ترانشه را برای موضوع گردشگری حفظ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تا 10 سال آینده با مرکز باستان‌شناسی آلمان در این منطقه فعالیت خود را ادامه خواهیم داد.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید