سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تبدیل شهر هخامنشی در خراسان شمالی به سایت موزه طی بازه سه ساله

یادمان

تبدیل شهر هخامنشی در خراسان شمالی به سایت موزه طی بازه سه ساله

ایسنا / خبرنگار حسین قاضی‌زاده



خراسان شمالی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از تبدیل شهر هخامنشی در این استان به سایت موزه طی بازه سه ساله خبر داد.

علی مستوفیان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه طی کاوش های به عمل آمده از تپه باستانی ریوی در شهرستان مانه و سملقان بقایای معماری یک شهر دوران هخامنشی و اشکانی به مساحت 110 هکتار به دست آمد، اظهارکرد: تاکنون هفت فصل از کاوش ها در این منطقه با همکاری باستان شناسان آلمانی صورت گرفته است و در کاوش های انجام شده در سال جاری نیز دوباره موفق به پیدا کردن آثاری از دوره های مذکور شدیم.

وی افزود: بر همین اساس به دنبال آن هستیم تا سایت موزه ای را به منظور استفاده و بازدید عموم از این منطقه ایجاد کنیم و باید برای ایجاد سایت موزه مذکور اقداماتی همچون ساماندهی فضایی، طراحی محیطی، اصلاح مسیرهای دسترسی، ورودی و خروجی منتهی به سایت و نصب تابلوهای اطلاع رسانی در مسیر جاده آسیایی صورت گیرد.

مستوفیان ادامه داد: در همین راستا طرح در دست بررسی و تهیه توسط مشاور است و برای تهیه طرح باید رقم 30 میلیون تومان هزینه شود.

وی اظهارکرد: به دنبال آن هستیم تا با ایجاد این سایت موزه، تپه باستانی ریوی تبدیل به یکی از نقاط عطف گردشگری شرق به غرب کشور شود.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر این اداره کل به دنبال آن است تا در مسیر جاده آسیایی(از پارک ملی گلستان تا خراسان رضوی) هفت تا 10 سایت موزه ایجاد کند که با این امر کمک زیادی در ماندگاری مسافران به این استان می کند.
وی بیان کرد: برای ایجاد این سایت موزه ها می توان از آثار تاریخی آتشکده اسپاخو، تپه باستانی ریوی، رباط قره بیل، شهر تاریخی بلقیس و ... استفاده کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی توضیح داد: البته تعدادی از این آثار تاریخی همانند شهر تاریخی بلقیس در جاده قدیم ابریشم قرار دارند.

وی گفت: اجرایی شدن این امر نیازمند یک بازه پنج ساله است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید