پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخت جمشید بارانی غرق در آب

یادمان

تخت جمشید بارانی غرق در آب


آب گرفتگی در تخت‌جمشید

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ باران که می‌بارد تخت‌جمشید در آب فرو می‌رود و گردشگران در فکر چرا که گذری برای عبور پیدا نمی‌کنند. این درحالی است که گفته می شود تجمع آب های باران در گذرها و اطراف ستون ها مجموعه جهانی تخت جمشید را به دلیل نداشتن استحکام و مقاومت اولیه دچار فرسایش می کند.

به گزارش :chnاینکه تخت جمشید به عنوان اولین شهر تاریخی محسوب می‌شود که دارای سیستم فاضلاب بوده است و هم اکنون نیز برخی از آبراه های هنوز کاربردشان را حفظ کرده‌اند. اما درحال حاضر به دلیل مسدود شدن برخی از آبراه ها، بارش باران و تجمع آب ها به حدی می‌رسد که مانع تردد و عبور گردشگران می شود. به طوری که کارگران با ریختن سنگ ریزه هم نمی توانند مانع آب گرفتگی شوند.  

یکی از بازدید کنندگان حاضر در تخت جمشید که گرفتار باران شده بود می گوید: با ورود به مجموعه تخت جمشید متوجه شدم که قبل از ورود و بازدید از این اثر ثبت شده جهانی حتما باید از وضعیت آب و هوا مطلع باشم چون درغیر این صورت امکان بازدید وجود ندارد. وی که تا بالای مچ پا در آب فرو رفته بود ادامه داد: من بعد از سالها فرصت پیدا کردم که از تخت جمشید دیدن کنم اما متاسفانه امکان بازدید از بخش های مختلف به دلیل آب گرفتگی وجود ندارد.

مهران محمدی دبیرکل انجمن حافظ شناسی که یکی از بازدید کنندگان تخت جمشید بارانی بود نیز به خبرنگار CHNگفت: با توجه به اینکه تخت جمشید در دامنه کوه رحمت قرار گرفته و در آن زمان به دلیل بارش های باران از بالا سیلاب داشته است با کف سازی که انجام داده اند تا کاخ را بر آن بسازند، فاضلاب و آبراه هایی را نیز احداث کرده اند که با تخریب و هجوم های صورت گرفته کاربری و شکل خاص خودش را ازدست است. همچنین بسیاری از متخصصان معتقدند بخشی از تخریب ها بواسطه مسدود شدن شریان ها و آبراه ها صورت گرفته است.

مهران محمدی با بیان اینکه تخریب ها گریبانگر تمام آثار تاریخی است و تنها مختص مجموعه تخت جمشید نیست ادامه داد: درحال حاضر آثار تاریخی بسیاری مورد تعرض و تخریب قرار می گیرند در این میان بحث هایی درخصوص نگهداری از آثار تاریخی وجود دارد به طوری که باید پیش بینی روزهای بارانی و جلوگیری از تجمع آب انجام شود حتی اگر کاربری گذشته را نداشته باشد.

وی افزود: ما همانطور که نگران گلسنگ های تخت جمشید هستیم باید نگران سیلاب و زلزله هم باشیم درواقع پیش بینی، آسیب شناسی وپیشگیری مقوله های مهمی هستند که باید از آنها استفاده کرد.

مصطفی فاطمی هم  که از شهر یزد برای بازید از تخت جمشید آمده بود می گوید: همواره به عنوان کسی که به دنبال حفظ میراث فرهنگی بوده ام تا به الان فکر می کردم وضعیت آثار و بناهای تاریخی یزد بسیار آسیب پذیر است اما الان که با این وضعیت تخت جمشید مواجه شدم  سکوت کردم در مقابل آثار در معرض تهدیدی که از درجه پایینتری از مجموعه ثبت جهانی تخت جمشید قراردارند.
چند سال پیش عکس فتوشاپی و غیر واقعی بر روی اینترنت مبنی بر زیرآب رفتن پاسارگاد قرار گرفت اما با این روندی که وجود دارد دور از انتظار نیست که اینبار تخت جمشید به صورت واقعی به زیر آب رود.

وی با اشاره به اینکه اگر آبراه های 2000 ساله تخت جمشید نبود معلوم نبود چه اتفاقی می افتاد ادامه داد: قسمت عمده ای از تخت جمشید به دلیل وجود آبراه ها نجات پیدا کرده به طوری که آب ها از راه های انحرافی خود را به آبراه ها می رسانند اما درحال حاضر تجمع آب به حدی است که دیگر آبراه ها که بسیاری از آنها مسدود شده اند جوابگوی واقعیت غرق شدن تخت جمشید نیست.

این اتفاق در حالی می‌افتد که معاونت میراث فرهنگی و پژوهشی در شیراز و در نزدیکی تخت جمشید مستقر هستند.
گزارش؛ مریم جلیلوند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه