پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان چشمه‌هایی برای دیدن،نه فضایی برای شنا و آب خوردن

یادمان

چشمه‌هایی برای دیدن،نه فضایی برای شنا و آب خوردن

چشمه‌ای رنگی باداب سورتچشمه‌های معدنی باداب سورت در یكی از روستا‌های استان مازندران یكی از زیباترین چشمه‌‌های طبیعی است كه بر خلاف تصور رایج، قابلیت شرب نداشته  و چشمه‌ای برای شنا نیست؛بلكه نقاشی طبیعت در خلق حوضچه‌های رنگی است كه فقط نگاه گردشگران را به تماشا دعوت می‌كند.

 


به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه گردشگری ـ پس از عبور از شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست روستایی به نام  سورت قرار دارد.نام چشمه‌های باداب سورت نیز از نام روستا گرفته شده است.

چشمه های باداب سورت شامل دو چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمه پر آب دارای آب بسیار شور و دارای استخری با قطر حدود 15 متر و عمق زیاد است.

چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است، در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته است.

جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچه بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده‌است.

محل قرار گیری چشمه‌‌ها در ارتفاعی مشرف به چشم انداز‌های مملو از پوشش گیاهی انبوه صحنه‌ای بدیع و بكری را به‌ وجود آورده است كه منظره آن به ویژه هنگام طلوع و غروب خورشید و تابش انوار آن بر حوضچه‌های رنگی بسیار دیدنی‌است.

این منطقه از نظر امكانات رفاهی و گردشگری به جز بخش چهاردانگه،فاقد اقامتگاه است و چناچه گردشگران بازدید از این منطقه را انتخاب می‌كنند باید از خانه‌های بومی روستای اورست استفاده كنند كه به خاطر حفظ بافت قدیمی آن،خالی از لطف هم نیست.
سفر به چشمه‌ها باداب سورت از جمله سفرهای كوتاه مدت است كه بسیاری از آژانس‌های مسافرتی معمولا برنامه‌ای یك تا دو روزه در آخر هفته برای آن درنظر می‌گیرند. این سفر كوتاه اما پر بار به طور متوسط هزینه‌ای بین 25 تا 70 هزار تومان را در بر‌می‌گیرد.

این چشمه‌ها در سال 1378 پس از شناسایی و پیگیری گروه کوه نوردی لواسان به عنوان دومین اثر ملی طبیعی ایران به ثبت رسیده اما آثار تخریب و تجاوز به عرصه این تفرجگاه خدادادی، لذت دیدن زیبایی‌های كم نظیر آن را در خاطر دوستداران طبیعت تلخ می‌كند.

این چشمه‌ها با وجود اینكه توسط متولی اصلی صنعت گردشگری در كشور به ثبت رسیده اما هیچ گونه نظارتی بر آن اعمال نشده است.آثار این بی‌توجهی از طریق معدن كاوی‌‌های اطراف چشمه و تخریب منظر این اثر طبیعی و رورد گردشگران نا آشنا با اصول زیست محیطی كه از طریق خودروهای شخصی خود را  تا پای چشمه‌‌ها می‌رسانند مشهود است.به طوریكه این حضور غیر قانونی و بدون نظارت باعث ایجاد آسیب و شكستگی در برخی حوضچه‌های رسوبی این چشمه‌ها شده و اگر فكری برای آن نشود دیگر اثری از حوضچه‌های رنگی با طبقات زرد و نارنجی در منطقه نخواهد بود.

پس از پایان رفت و آمد‌ها،هنگام غروب وقتی از آن همه همهمه مسافر و اصطحكاك چرخ ماشین‌ها با بدنه رسوبات آهكی،تنها صدای وزش نسیم، عبور باد از میان درختان یا آواز پرندگان در  منطقه مانده‌است، زمانی كه چشمه‌ها فرصتی برای نظاره بر آسمان گاه ابری و گاه رنگی ناشی از غروب خورشید پیدا می‌كنند اگر خوب به ندای آنها كه ندای طبیعت است گوش فرا دهیم زمزمه‌ای خواهیم شندید كه:
به سراغ من اگر می‌آیید آهسته قدم بردارید شاید خاطر یك شاپرك خسته، مكدر شود.... 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید