جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان عرض شهرداری به حریم مقبره شیخ علی نقی اسطهباناتی

یادمان

عرض شهرداری به حریم مقبره شیخ علی نقی اسطهباناتی



مقبره شیخ علی نقی اسطهباناتی
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ بیش از یکسال از تخریب دیوار حائل مقبره عارف صوفی شهرستان اسطهبان می‌گذرد که شهرداری اسطهبان با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی طی اقدامی غیرمنتظره به عقب نشینی یک متر از حریم بنا می‌پردازد. این تعرض ها درحالی شدت می‌گیرد که پیش از این مسئولان شهرداری خبر از ساماندهی دیوار حائل مقبره داده بودند.

به گزارش CHN؛ با اینکه مقبره شیخ علی نقی اسطهباناتی ازجمله آثارثبت ملی به شمارمی‌رود و موردتوجه و احترام مردم این شهرستان اما هربار مسئولان بنا به دلایلی از جمله تعریض خیابان درحریم این مقبره به دخل و تصرف می‌پردازند. به طوری که آبان ماه سال 88 شهرداری به تخریب دیوار پرداخت و اعتراض دوستداران و فعالان میراث فرهنگی تنها منجر به وعده هایی از سوی شهرداری شد که هیچگاه عملی نشد.

محمد فرزانه دبیرانجمن فرزندان خورشید ضمن بیان این مطلب به CHN گفت: بیش از یکسال است که دیوار حائل و حریم مقبره شیخ علی نقی اسطهباناتی توسط شهرداری تخریب شده و دیگر ساماندهی نشد وبا اینکه اهالی محل درخواست کرده اند که هرچه سریعتر حریم مقبره ساماندهی شود اما هنوز هیچ اتفاقی نیافتاده است.

به گفته فرزانه، شهرداری اسطهبان با اصرار و پافشاری درخواست عقب نشینی و کوچک سازی حریم مقبره به شعاع 2 متر را کرده است که با عدم موافقت میراث مواجه شده بود اما پیگیری های اخیر انجمن فرزندان خورشید از رئیس سازمان میراث فرهنگی شهرستان اسطهبان مشخص شد که تا یک متر حریم این مقبره کوچک شود.

این درحالی است شیخ علی نقی اسطهباناتی از علما، حکما و عرفای قرن 12 ه.ق است. وی که در بین عرفای عصرخویش یگانه بود. در زمان حیات به مدت 18 سال به تربیت و ارشاد اشتغال داشت. تا اینکه در حدود سال 1126 ه.ق در شهراسطهبان درگذشت و در وسط خانقاهش به خاک سپرده شد هرچند به نوشته ی«صاحب تذکرالقبور» وفات شیخ علی نقی به سال 1129ه.ق دراصفهان اتفاق افتاد و در بقعه ی آقا رضی به خاک سپرده شد اما آثار و بقایای قبر، گنبد و بارگاه در محله تیرونجان اسطهبان واقع در کوچه پری کوی وجود دارد که گفته می شود متعلق به شیخ علی نقی است.

مستحدثات شیخ تا قرن 13 هجری پا برجا بوده است که در اثر عدم نگهداری و مرمت آثار مزبور درقرن 14 روبه ویرانی می گذرد تا اینکه احمد شیخ الاسلام معروف به شیخ المحققین که از علمای بزرگ علوم بوده به همراه آقا میرزا حسین درزیر مقداری خاک آثار مستحدثات سنگ لوحه ی قبر شیخ علی نقی پیدا کرده و در سال 1245 ه.ق از روی پی های موجود و آثار باقیمانده بنای مقبره و ایوان اطراف و حیاط عمومی و مسجد را بازسازی می کند.

درحال حاضر مقبره شیخ علی نقی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست به طوری که آرامگاه تاریخی «شیخ علی نقی اسطهباناتی» عارف قرن 12 هجری قمری به دلیل بی توجهی مسؤولان به متروکه ای برای ریختن نخاله ها تبدیل شده است. بقعه شیخ علی نقی اسطهباناتی به صورت چار طاقی است و تعدادی آب انبار و یک حسینیه قدیمی نیز در جوار این بقعه قرار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه