یکشنبه, 09ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان چهارمین بنای بزرگ هخامنشی در انتظار نیم ‎نگاه مسوولان

یادمان

چهارمین بنای بزرگ هخامنشی در انتظار نیم ‎نگاه مسوولان

برگرفته از فر ایران

سرپرست ایرانی‎ هیات باستان شناسی کاوش‌های منطقه‌ی نورآباد ممسنی فارس گفت: با توجه به این‌که پژوهش‌های باستان‌شناسی در این منطقه دستاوردهای تمدنی خواهند داشت، توسعه‌ی پژوهشی منوط به توجه بیشتر سازمان میراث فرهنگی است که اگر این امر صورت نگیرد، مجبوریم کار را محدود کنیم. علیرضا عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت:
در ارتباط با محور تاریخی فرهنگی تخت جمشید (پارسه) ـ شوش اگر به حوزه‌ی جنوب غرب کشور توجه کنیم، می‌بینیم که از سه‌هزار سال پیش از میلاد تا کمابیش 500 سال پس از آن، یعنی دست کم حدود سه‌هزار سال، این محدوده مورد توجه بوده است. در این محور، پایگاه‌های مهم باستان‌شناسی مانند شهر شوش از دوره‌ی ایلامی، شهر افشان در فرآیند فرهنگ ایلامی و هم‏چنین آثار متعددی از ایلامی‌ها مانند هفت‌تپه، چغازنبیل (دوراونتاش)، محوطه‌ی بهبهان، ارجان و رامهرمز شکل گرفته‌اند.
در دوره‌ی هخامنشی و در چارچوب ساختار سازمان جهانی هخامنشیان، در این محور راه شاهی ساخته شد و در الواح تخت جمشید (پارسه)، از 26 شهر در این محدود نام برده می‌شود. در دوره‌ی ساسانی نیز در این محور، شهر جندی‌شاپور، شوش، نیشابور و نقش‌برجسته‌هایی درست شده‌اند که حکایت از پی‎گیر بودن روند ارتباطی این محور سه‌هزار ساله دارند ...
خوش‏بختانه حجم گسترده‌ی اطلاعات باستان‌شناسی و اسناد تاریخی، فرضیه‌های گذشته را تایید می‌کنند و نشان می‌دهند که محور تخت جمشید (پارسه) ـ شوش به‌عنوان کهن‌ترین و مهم‌ترین محور تاریخی کشور مطرح است.
با توجه به این‌که استان خوزستان و فارس خاستگاه امپراطوری ایلام، و شاهنشاهی هخامنشی و ساسانی است، بسیاری از تحولات فرهنگی و سیاسی کشور در این محور اتفاق افتاده‌اند. بنابراین فراهم کردن ابزارهای شناخت این محور تاریخی در سرمایه‌گذاری، توسعه و رونق آن مفید و به شناخت بیشتر تاریخ منجر خواهد شد.
پژوهش‌هایی که سال گذشته در منطقه‌ی نورآباد ممسنی انجام شدند، یکی از طرح‌های بزرگ مربوط به دوره‌ی هخامنشی بودند که در این‌باره دکتر ارفعی ـ زبان‌شناس ـ اشاره کرده است که شهر لیدوما با آثار هخامنشی به‌دست آمده از منطقه‌ی نورآباد تطبیق دارد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در منطقه‌ی ممسنی فارس و توجه به آثار منطقه ایجاب می‌کرد که مردم منطقه‌ی ممسنی از معاون رییس جمهور درخواست توجه ویژه را به این منطقه داشته باشند.

به گفته‌ی او به همین دلیل حدود دوماه پیش، توماری به دفتر رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فرستاده شد و فرستندگان تومار هنوز منتظر دریافت پاسخ‌اند. در این تومار درخواست شده است که در منطقه‌ی نورآباد ممسنی افزون بر موزه، پایگاهی نیز ایجاد شود، تا پژوهش در این محور بیشتر مورد توجه قرار گیرد و توسعه یابد.
به گزارش ایسنا، فصل نخست کاوش در منطقه‌ی نورآباد ممسنی از بهمن‌ماه سال گذشته به سرپرستی علیرضا عسگری از ایران و پروفسور دانیل پاتس از دانشگاه سیدنی آغاز شد و اسفندماه به‌پایان رسید.
در این فصل کاوش، محوطه‌های باستانی سروان کاوش شدند و یکی از بناهای مهم دولتی شناسایی شد. از این بنا، پایه‌ستون‌های متعددی به سبک هنر هخامنشی به‌دست آمده‌اند. پایه‌ستون‌های کشف‌شده به نقش گل‌های هشت‌پر (نیلوفرآبی) و شیارهای به شکل برگ خرما مزین‌اند.
ابعاد پایه‌ستون‌ها برابر کاخ صدستون تخت جمشید (پارسه) و قطر هر پایه‌ستون بیش از یک متر است. ضخامت دیوارهای بزرگ این بنا و قطر پایه‌ستون‌های آن نشان می‌دهند که این ساختمان 15 متر ارتفاع داشته است.
براساس گفته‌ی عسگری، این ساختمان از نظر ابعاد ساختمانی چهارمین بنای بزرگ هخامنشی پس از بناهای شوش، پاسارگاد و تخت جمشید (پارسه) است.
 

 

جهانگردان در جستجوی ارتش گمشده هخامنشیان

جهان‎گردانی که به گردش در بیابان‎های مصر می‎پردازند، ممکن است به حل یکی از معماهایی کمک کنند که سال‎ها ذهن باستان‎شناسان را به خود مشغول کرده است: که بر سر ارتش 50 هزار نفری کمبوجیه چه آمده؟
به گزارش شبکه خبری دیسکاوری، شرکت جهانگردی آکوا‎سان دیزرت، با راه‎اندازی پروژه کمبوجیه، با دریافت مبلغی، جهانگردان را سوار بر جیب‎های پرقدرت می‎کند و آن‎ها را به جستجوی بقایای ارتش کمبوجیه، که به نوشته هرودوت مورخ یونانی، در سال 524 پیش از میلاد در صحرا‎های مصر زیر توفان شن مدفون شد، به جای‎جای صحرا‎های وسیع مصر می‎فرستد. هشام نسیم، مدیر این پروژه می‎گوید:
این پروژه به تصویب وزارت جهان‎گردی و اداره آثار باستانی مصر رسیده است و مطابق توافقات به عمل آمده، کلیه یافته‎های این پروژه به مقامات مربوطه گزارش خواهدشد.
این سفر‎های اکتشافی که میان 10 تا 22 روز به طول می‎انجامند، در مسیر‎های خاصی در صحرای غربی‎مصر، یکی از زیبا‎ترین و غیرقابل سکونت‎ترین صحرا‎های جهان، انجام می‎شود.
تمرکز این سفر‎های اکتشافی، به نقطه‎ای در نزدیکی واحه‎ی سیوا در نزدیکی مرز لیبی معطوف خواهد شد، محلی که چهار سال پیش گروهی از زمین‎شناسان مصری به بقایای فلزی و استخوان‎هایی برخوردند که شاید به ارتش گمشده کمبوجیه تعلق داشته است.
این کشف که در ابتدا باعث حیرت کارشناسان شد، بعد‎ها با شک و تردید مواجه شد. سلیما اکرام، مصر‎شناس دانشگاه قاهره درباره این کشف می‎گوید:
از آن‎جایی که هیچ تصویر و یا اطلاعات دقیقی درباره این کشف منتشر نشده است، نمی‎توانیم با اطمینان بگوییم که این بقایا به ارتش ایران تعلق دارند یا خیر. تا وقتی که تحقیقات دقیق باستان‎شناسی در محل انجام نشود و اشیا و شواهد دیگری به دست نیاید، نمی‎توان چنین ادعایی را مطرح کرد.
به نوشته‎ی هرودوت، پس از رفتن ایرانیان به مصر در سال 535 پیش از میلاد، کمبوجیه، فرزند کوروش کبیر 50 هزار نفر، متشکل از 50 هزار سرباز به سوی لیبی فرستاد که البته باید گفت شمار سپاهیان نمی‎تواند درست باشد.
سپاه ایران پس از هفت روز راه‏پیمایی در صحرا، به واحه الخارجه می‎رسد، تا از آن جا و از طریق واحه‎های داخلا و فرافرا، به سیوا برسد. اما پس از خروج از واحه الخارجه، دیگر هیچ‎کس سپاه پنجاه‎هزار نفری ایران را ندید.هرودوت می‎نویسد:
هنگامی که سپاه ایران قصد اتراق برای غذای نیمروزی خود را داشت، باد‎هایی نیرومند و مرگبار از سوی جنوب به هوا برخاست. این باد‎ها که ستون‎هایی از شن‎های صحرا را با خود به هوا بلند کردند، سپاه ایران را به زیر شن مدفون کرد.
به گفته هشام نسیم، طرح کمبوجیه به مدت 5 سال ادامه خواهد داشت. نسیم می‎گوید:
اگر جهانگردان چیزی پیدا کنند، بزرگ‎ترین پیدایش سده خواهد بود.
 

 

پیدایش 56 گور فراهخامنشی در پشت سد سلمان‎ فارسی

نخستین فصل کاوش‎های باستان‎شناسی در شهر ساسانی مدفون در محدوده‎ی دریاچه‎ی سد سلمان‎فارسی، با بازگشایی 56 گور فراهخامنشی تا دوره‎ی ساسانی و مراکز صنعتی ساسانیان در بخش شرقی شهر، به کار خود پایان داد.
سرپرست هیات کاوش‎های باستان‎شناسی پشت سد سلمان‎فارسی در این باره به خبر‎نگار ما گفت:

در زمان کاوش‎های باستان‎شناسی تعدادی گور که البته قبلا غارت شده شناسایی و باز شد. البته تعدادی از آنها هم به زمانی مربوط می‎شود که ساخت سد سلمان‎فارسی آغاز شده بود که گویا بومیان منطقه به آن دست‎برد زده‎‏اند. «علی‎رضا جعفری»، اشیای باقی مانده از این گورها را دلیلی بر ارتباط زیاد این منطقه از استان ‎فارس با خلیج‎فارس عنوان کرد وی گفت: تعداد بی‎شماری گردن‎بند‎های تزیینی با صدف‎های ساحل خلیج‎فارس در برخی از این گورها به دست آمده است و بر روی یکی از صدف‎ها نقش چهره‎ انسانی وجود دارد که متعلق به دوره‎ی فراهخامنشی‎ است.
البته نمونه‎ای از این صدف در سال‎های دهه‎ی 60 یا 70 میلادی در محوطه‎ی باستانی «شمی» در خوزستان به دست آمده است.
همه‎ این گورها کم‎عمق بوده و به صورت صخره‎ای حفر شده‎اند. شیوه‎ی تدفین در این 56 گور به این صورت بوده که اول حفره‎ای در صخره‎ای ایجاد می‎کردند و پیش از دفن جسد در حفره، کمی گچ در سطح حفره می‎ریختند و جسد را روی آن قرار می‎دادند و حفره را از سنگ پر می‎کردند و بعد با گذاشتن سنگ‎های کوچک و بزرگ محل گور را مشخص می‎کردند.

بیشتر غارت‎های انجام شده در این گورستان مربوط به 10 تا 12 سال اخیر بوده است. سرپرست هیات کاوش‎های باستان‎شناسی پشت سد سلمان‎فارسی گفت:

با ادامه‎ی کاوش‎ها در این منطقه ما با کارگاه‎های صنعتی ذوب فلز و پخت سفال مواجه شدیم. همچنین، 3 کوره پخت سفال و ذوب فلز کشف کردیم که ساختمان‎های منظم و راه‎روهای شیب‎داری دارند و برای عبور آب از آنها استفاده می‎شده است. با پایان یافتن اولین فصل کاوش‎های باستان‎شناسی در پشت سد سلمان‎فارسی، قرار است در شهریور ماه سال جاری کاوش در شهر مدفون ساسانی ادامه یابد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه