جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حساسیت یونسکو به مرمت‌های آرامگاه کوروش بزرگ

یادمان

حساسیت یونسکو به مرمت‌های آرامگاه کوروش بزرگ

مرمت آرامگاه کوروش بزرگخبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ درحالی موضوع حفاظت و مرمت محوطه باستانی پاسارگاد، به عنوان پنجمین محوطه فرهنگی تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو مورد بحث رسانه‌ها و انجمن‌های تاریخی قرار گرفته که از یک سو مدیران این مجموعه اخبار منتشره را شایعه‌ای بیش ندانستند و از سوی دیگر انجمن‌های تاریخی شیراز مدعی هستند که سال‌هاست با نحوه حفاظت و مرمت آرامگاه کوروش مخالفت شده اما هیچ گوش شنوایی نیست. گفته می‌شود که این عوامل دست به دست هم دادند تا سازمان یونسکو بار دیگر هیاتی از کارشناسان را برای بازدید از عملکرد سازمان میراث فرهنگی روانه پاسارگاد کند.
 
«سامان خسروانی»، مدیر بنیاد پاسارگاد در این‌باره بهCHN  گفت: «انجمن‌های تاریخی سال‌هاست که با نحوه حفاظت و مرمت پاسارگاد مخالفت کرده‌اند چراکه به جای استفاده از مرمت‌گران ماهر، از افراد بومی در مرمت آرامگاه کوروش استفاده می‌شود که آموزش‌های لازم را ندیده‌اند».
 
وی افزود: «مرمت پاسارگاد به دلیل بازتاب‌های جهانی بسیار عجولانه و در مدت زمان کوتاهی انجام شد. به طوری که برنامه زمانی مرمت بیشتر از 6 ماه  طول نکشید و با اینکه این موضوع اعتراض‌های انجمن‌های تاریخی را به دنبال داشت اما متولیان میراث فرهنگی حتی به وعده نشستی که قرار بود با  موسسات و انجمن‌های تاریخی داشته‌باشند عمل نکردند».
 
خسروانی با تاکید این موضوع که طبق قانون و اصول مرمت باید مرمت‌های ادواری مشخص باشد و بیننده با مشاهده آن پی به مرمت‌های انجام شده ببرد ادامه داد: «هم‌اکنون در مرمت آرامگاه کوروش از مصالحی استفاده شده که در برابر آب و هوا و بارندگی‌ها مقاومت ندارد و مواد مرمتی، همجنس با سنگ‌های آرامگاه نیست. همین امر باعث شده که آرامگاه از جلوه مناسبی برخوردار نباشد.»
 
این‌ در حالی‌است که پیش از این بنیاد پژوهشی پارسه و پاسارگاد اعلام کرده بود که زمستان سال گذشته (1389) علی‌رغم بارندگی‌های شدید که با بارش برف هم همراه بوده، آب از بخش‌های مرمت شده آرامگاه کوروش نفوذ نکرد و داخل این آرمگاه خشک باقی‌ماند.
 
خسروانی درباره حساسیت یونسکو به نحوه مرمت پاسارگاد گفت: «البته  ما در جریان متن نامه یونسکو به سازمان میراث فرهنگی نیستیم اما می‌دانیم که سازمان یونسکو حساسیت ویژه ای نسبت به مرمت پاسارگاد دارد به‌طوری که گفته می‌شود هیاتی قرار است برای بازرسی به ایران بیایند و از عملکرد میراث فرهنگی بازدید کند؛ چراکه وضعیت آن بسیار نگران کننده است».
 
این درحالی است که مدیران مجموعه پاسارگاد با بیان این که چنین نامه‌ای به دست آنها نرسیده اعلام کردند که مرمت‌های صورت گرفته تحت نظر یونسکو بوده‌است.
 
گفته می‌شود که هم اکنون تفاهم نامه‌ای با دانشگاه بولونیا ایتالیا بسته شده و مرمت‌های انجام شده در آرامگاه کوروش تحت آزمایش قرار دارد و تاکنون نیز مورد خاصی دیده نشده‌است
 
گفته می‌شود تمام مرمت‌های پارسه و پاسارگاد دارای طرح مرمتی است که کارشناسان زبده میراث فرهنگی آن را به تصویب رسانده‌اند. همچنین گزارش‌های ادواری که به گفته مدیران این مجموعه  به یونسکو داده شده حاکی از آن است که اخبار مندرج بر مرمت غیراصول آرامگاه کوروش نادرست بوده و از آنجایی که بسیاری از افراد با اصول مرمت و منشورهای بین المللی آشنایی ندارند چنین شایعه‌هایی را منتشر می‌کنند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه