سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خطر در یک قدمی؛ پهلوی خانه دایی جان ناپلئون زخم می‌خورد

یادمان

خطر در یک قدمی؛ پهلوی خانه دایی جان ناپلئون زخم می‌خورد

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی – گودبرداری در مجاور خانه دایی جان ناپلئون برای ساخت مجتمع تجاری آغاز شده است. لاله‌زار بار دیگر خود را برای عزای یکی دیگر از بناهای ارزشمند خود آماده می‌کند. دوستداران میراث فرهنگی هشدار می‌دهند که در صورت ادامه این ساخت و سازها نه تنها این خانه بلکه بسیاری از لکه‌های تاریخی لاله‌زار برای همیشه از بین می‌روند.
 

 

گفته می‌شود، پارکینگی که اکنون برای ساخت مجمتع تجاری ساخته می شود، زمانی سینما فردوسی سابق را در دل خود جای داده بود و برو بیایی داشته است. با این همه، این خانه تاریخی برای گودبرداری و ساخت متجمع تجاری آمده می‌شود. این همه در حالی اتفاق می‌افتد که در طرح تفضیلی 90_91 شهرداری آمده است که هرگونه اقدامی در بافت تاریخی باید با طبق قوانین و ضوابط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شود.
 
«کاوه کاغذچی»، یکی از فعالان حوزه میراث فرهنگی به CHN می‌گوید:«هرچند خانه دایی جان ناپلئون 22 مرداد سال جاری از فهرست میراث فرهنگی ایران با شکایت به دیوان عدالت اداری خارج شد با این حال، این خانه شامل طرح تفضیلی شهرداری می‌شود و ساخت و ساز در عرصه آن مغایر با این طرح است.»
 
 
به گفته او، ابهامات زیادی در مورد این ساخت و ساز وجود دارد، چون به نظر می‌رسد که شهرداری مجوز ساخت این مجتمع را زمانی که خانه دایی جان ناپلئون هنوز در فهرست میراث فرهنگی قرار داشت، صادر کرده است.

 

چندی پیش 100 نفر از خبرنگاران در نامه‌ای به قالیباف خواستار رسیدگی به وضعیت خانه دایی جان ناپلئون و نجات آن از خطر تخریب کامل شده‌اند.


 
تماس با مسئولان سازمان میراث فرهنگی استان تهران به دلیل در ماموریت بودن رییس این سازمان امکان پذیر نمی‌شود اما برخی از کارشناسان میراث فرهنگی بر این باورند که برای دادن مجوز ساخت و ساز در این پارکینگ هیچ گونه استعلامی از این سازمان  گرفته نشده است. مسئولان شهرداری اما همچنان بر هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی تاکید می‌کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه