جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف نقش برجسته مردی با پاهای ماهی شکل - سارقان در کمینند

یادمان

کشف نقش برجسته مردی با پاهای ماهی شکل - سارقان در کمینند

نقش برجسته‌ای از مردی خوابیده با پاهایی به شکل ماهی، چندی پیش توسط یکی از باستان شناسان کشف شد اما با وجود ارسال پرونده ثبتی آن به سازمان میراث فرهنگی هنوز این اثر تاریخی متعلق به دوره ایلماییان یا اشکانیان ثبت ملی نشده است.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | Sb-roscoffShops - An Ode to The Air Jordan 11: The Greatest Hoop Sneaker of the 90s - nike zoom kobe vi hollywood 3d printing machine

به گزارش خبرنگار مهر، نقش برجسته برد ماهی، چندی پیش توسط ایوب بختیاری یکی از باستان شناسان استان خوزستان کشف و پرونده تکمیلی آن برای ثبت در فهرست میراث ملی تهیه شد اما هنوز هیچ اقدامی برای بررسی و ثبت ملی آن انجام نشده است.
 
این نقش برجسته با ابعاد دو در یک و نیم متر از سنگهای رسوبی تشکیل شده است که در کنار زمین های کشاورزی یکی از مناطق تاریخی استان خوزستان رها شده و نقش مردی را نشان می دهد که خوابیده و پاهایی به شکل ماهی دارد. از آنجا که این نقش شبیه به نقش برجسته های تنگ سروک، سوز تینا و چوزه است احتمال می رود با تطبیق این اثر با آنها، متعلق به دوره ایلماییان که همزمان با دوره اشکانیان بوده، باشد.

 

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با اعلام این مطلب به خبرنگار مهر گفت: کشف این نقش برجسته نشان می دهد که به احتمال زیاد در اطراف آن نیز آثار تاریخی دیگری وجود دارد؛ بنابراین کاوش این منطقه بسیار ضروری به نظر می رسد.

مجتبی گهستونی بیان کرد: قرارگیری این منطقه در کنار زمین های کشاورزی باعث می شود تا شخم زدن و آبیاری زمین های زراعی، باعث تخریب میراث مدفون در خاک شود.

 

وی با بیان اینکه به تازگی حفاری های غیر مجازی در اطراف این منطقه دیده شده است گفت: با وجود اینکه برد ماهی از مقاومت بسیار مناسبی برخوردار است و تا کنون سالم مانده اما هیچ حفاظتی از آن نمی شود و هر لحظه احتمال سرقت و یا تخریب آن وجود دارد.

این فعال میراث فرهنگی گفت: اطلاعات تاریخی موجود درباره دوره ایلماییان بسیار کم است اما بررسی و کاوش روی این نقش برجسته می تواند به کامل کردن این اطلاعات کمک کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید