شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تپه باستانی چند هزارساله زیر کشت گندم و صیفی جات رفت

یادمان

تپه باستانی چند هزارساله زیر کشت گندم و صیفی جات رفت

محوطه باستانی تل گپ در استان کهگیلویه و بویر احمد با تاریخچه‌ای مربوط به هزاره پنجم تا هزاره یکم پیش از میلاد که زمانی که بزرگترین استقرارگاه باستانی منطقه بود به زمین کشاورزی و باغداری تغییر کاربردی داده است!

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Grailify - nike roshe run gpx premium sz 13 girls High OG Ochreous Chill UNC - nike sb gato white gold black women youtube 2016

به گزارش خبرنگار مهر، محوطه باستانی مشهور به تل گپ یا تپه گپ در پنج کیلومتری شمال شرق شهر دهدشت استان کهگیلویه و بویر احمد تپه ای تقریبا بیضی شکل و چهار هکتاری است که بزرگترین استقرارگاه باستانی در منطقه کهگیلویه به شمار می رود.

در بررسیهای مقدماتی باستان شناسی که در این محوطه انجام شده، آثار مهمی از هزاره پنجم تا هزاره یکم پیش از میلاد و دوره های لپویی، بانش و کفتری یافته شده است.

با وجود اینکه تل گپ سال 81 با شماره 6283 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، اما طی سال های اخیر سرتاسر سطح این تپه باستانی درختکاری شده است.

کشت درختان لیمو روی سطح تپه به منظور انجام فعالیت های باغداری در 1381 انجام شد. همچنین در ضلع جنوب شرقی تل گپ ساختمان یک مرغداری احداث شده و اطراف تپه که بخش زیادی از آن جز عرصه باستانی است نیز به طور کامل زیر کشت گندم و صیفی جات رفته است.

تل گپ یک محوطه مهم پیش از تاریخی است و بقایای معماری مدفون در آن از جنس خشت و چینه هستند و در برابر انجام فعالیتهای باغداری و کشاورزی و در برابر آسیب ناشی از رشد ریشه درختان بسیار آسیب پذیر است.

این درحالی است که طبق قوانین میراث فرهنگی کشور هرگونه ساخت و ساز یا هر نوع فعالیتی در عرصه باستانی آثار و محوطه های باستانی ممنوع است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید