پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ده‌ها شیر سنگی، تپه تاریخی و اثر باستانی منطقه بیرگان در انتظار غرق شدن

یادمان

ده‌ها شیر سنگی، تپه تاریخی و اثر باستانی منطقه بیرگان در انتظار غرق شدن

با آغاز به کار طرح انتقال آب کارون از«تونل سوم کوهرنگ» که سومین و عظیم ترین طرح انتقال آب از سرچشمه کارون است ده ها شیر سنگی، تپه و گورستان تاریخی و اثر باستانی به زیر آب رفته و برای همیشه نابود خواهند شد. با تکمیل و احداث این پروژه قرار است روزانه صدها متر مکعب از آب رودخانه کارون کاسته و برای مصارف کشاورزی به دشتهای اصفهان منتقل شود.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike air zoom strong black rose gold

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث: بیرگان نام یکی از دهستان های شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال بختیاری است و بر اساس آخرین سرشماری های انجام شده دارای 21 آبادی و 1670 تن سکنه است. مردم این منطقه از  قوم بختیاری و تیره هفت لنگ هستند. بیرگان در شـرق زردکوه بختیاری و شـمال شهرستان اردل قرار دارد.
 
شیر در میان بختیاری‌ها نماد شجاعت است. ساکنان بیرگان نیز مانند همه بختیاری های دیگر قرن هاست به نشانه احترام به  رفتگان قوم خویش بر روی مزار آنها شیرهای سنگی می گذارند، شیر سنگی مجسمه هایی از جنس سنگ است که اهالی این قوم در استان چهارمحال و بختیاری و شمال استان خوزستان به نشانه شجاعت، دلاوری و ویژگی‌هایی چون هنرمندی در شکار و تیراندازی در جنگ و مهارت در سوارکاری ، بر آرامگاه بزرگان قوم خود قرار می دهند.
 
 
شیرسنگی در یکی از گورستان های منطقه بیرگان

 
 در بسیاری از گورستان های منطقه بیرگان شیرهای سنگی تاریخی نصب شده است، با این وجود با توجه به نزدیک شدن مراحل اجرایی طرح انتقال آب کارون از«تونل سوم کوهرنگ» و خالی شدن روستاهای این منطقه از سکنه این آثار تاریخی به حال خود رها شده و به زوری به زیر آب خواهند رفت. تا کنون از سوی مسئولان اداره میراث فرهنگی استان نیز هیچ طرحی برای انتقال شیرهای سنگی گورستان های این منطقه اعلام نشده است.
 
آثار تاریخی منطقه بیرگان تنها به همین شیرهای سنگی خلاصه نمی شود چرا که، این منطقه به لحاظ آثار تاریخی و باستانی نیز جزو مناطق غنی در چهارمحال و بختیاری است، یکسال پیش و در شهریور ماه سال 90 بود از سوی سرپرست تیم فصل بررسی و شناسایی چهارمحال و بختیاری این خبر اعلام شد:" در بررسی باستان‌شناختی شهرستان کوهرنگ در بخش شرق دهستان بیرگان 177 محوطه تاریخی با قدمت هزاره پنجم پیش از میلاد تا سده‌های متاخر دوران اسلامی کشف شد. "
 
 
شیر سنگی در منطقه بیرگان

 
 با این همه اما چندی دیگر این منطقه زیبا و غنی با همه ارزش های میراثی و طبیعی اش برای پروژه انتقال آب به زیر آب رفته و نابود خواهد شد. اگر چه تا کنون بخش زیادی از ساکنان روستا در ازای دریافت پول از وزارت نیرو خانه و زمین های خود را فروخته و رفته اند، اما تعدادی از ساکنان این روستا همچنان در بیرگان مانده اند و با اجرای طرح مخالفت می کنند.
 
مساله اصلی که باعث شده است این روستائیان نتوانند از منطقه اجدادی خود دل کنده و بیرون بروند وابستگی های عاطفی و تاریخی این مردم به سرزمینشان است، گورستان های بیرگان محل دفن پدران و پدربزرگان این مردم است و با اجرای طرح این گورستان ها به زیر آب خواهند رفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید