پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شهرداری مدیریت فرهنگ‌سراها را به سمن‌ها بسپارد

یادمان

شهرداری مدیریت فرهنگ‌سراها را به سمن‌ها بسپارد

مراسم رونمایی پرونده‌ی ثبتی خانه‌ی «معین‌التجار بوشهری»

 

عضو کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران در مراسم رونمایی پرونده ثبتی خانه معین التجار بوشهری:
شهرداری مدیریت فرهنگ‌سراها را به سمن‌ها بسپارد

در مراسم رونمایی پرونده‌ی ثبتی خانه‌ی «معین‌التجار بوشهری» که عصر نهم مهرماه 1391 در خانه‌ی تاریخی «نان و نمک فخرالملوک» (بهره‌مند) در محله‌ی عودلاجان تهران با حضور نماینده‌ی شهردار تهران برگزار شد، علیرضا افشاری، عضو کمیته پیگیری خانه های تاریخی تهران به انتقاد از شیوه‌ی اداره شدن مراکز فرهنگی شهر تهران پرداخت و این که مدیران این مراکز نه تنها خود نگاهی فرهنگی ندارند بلکه مانع اصلی فعالیت‌های فرهنگی در شهر تهران هستند. او افزود: شهرداری همان‌گونه که شعار مردمی شدن کارها را می‌دهد، مدیریت فرهنگ‌سراها را به سمن‌ها بسپارد.

به‌گزارش ایران‌بوم، در این مراسم که اسدالله محمدپور، رئیس دفتر حوزه ریاست معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و رئیس موزه ملی ایران؛ آتوسا مومنی، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ محمد حسین فراهانی، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران؛ احمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم)؛ مازیار علوی، نماینده‌ی شهردار تهران در هیأت‌های امنای اماکن تاریخی، موزه‌ها و میراث فرهنگی؛ و احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران حضور داشتند و هر یک سخنانی درباره‌ی لزوم توجه به میراث معنوی و بافت تاریخی گفتند از مهین بهره‌مند (خیر و مالک خانه‌ی تاریخی بهره‌مند)، سیداحمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم ایران و پژوهشگر)، داریوش مصوری (بهره‌بردار خانه بهر‌ه‌مند، هنرمند و پژوهشگر) محمد نکوئی (مرمت‌گر)، مریم اطیابی (خبرنگار حوزه‌ی میراث فرهنگی‌)، علیرضا عالم‌نژاد (فعال عرصه‌ی گردشگری تهران قدیم)، سجاد عسکری (دبیر کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران)، مازیار علوی (نماینده‌ی شهردار تهران در هیأت‌های امنای اماکن تاریخی، موزه‌ها و میراث فرهنگی)، احمد مسجدجامعی (عضو شورای شهر تهران)، محمدحسین فراهانی (مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران)، محمدنژاد (شهردار منطقه 12) و مشکیان (مدیر سایت میراث آریا وابسته به سازمان میراث فرهنگی) تجلیل شد. همچنین از اعضای کمیته‌ی پی‌گیری خانه‌های تاریخی تهران شامل سمیه ایمانیان، مریم اطیابی،‌ علیرضا افشاری، ‌ترانه یلدا، اکرم و نسترن غلامی از دفتر نماینده شهردار تهران، با اهدای لوح، تقدیر شد.

آتوسا مومنی هنگام رونمایی از پرونده‌ی ثبتی «خانه‌ی تاریخی معین‌التجار بوشهری» توضیح داد: این پرونده هر چهار معیار شئون ملی را دارد. به همین دلیل، در فهرست میراث ملی به ثبت رسید. کمیته‌ی پیگیری خانه‌های تاریخی، بخصوص دبیر این کمیته، پرونده‌ی این بنا را در حد کار معاونت میراث فرهنگی تهیه کرد.

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی از کمیته‌ی پیگیری خانه‌های تاریخی تهران خواست پرونده‌ی میراث معنوی منطقه‌ی تاریخی عودلاجان را برای بررسی در ششمین همایش میراث ناملموس که چند ماه دیگر در سمنان برگزار می‌شود، تهیه کند. مومنی همچنین در زمان تجلیل از دبیر کمیته‌ی پیگیری خانه‌های تاریخی ـ عسکری ـ از او خواست تا پرونده‌ی ثبت معنوی «تکیه‌ی سادات اخوی» را نیز به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین تکیه‌های تهران تهیه کند.

مراسم رونمایی پرونده‌ی ثبتی خانه‌ی «معین‌التجار بوشهری»

 

به گزارش ایران‌بوم، احمد مسجدجامعی در این مراسم در سخنانی کوتاه به تخریب پارک استاد سیدمحمد محیط طباطبایی ـ پژوهشگر تاریخ و روزنامه‌نگار ـ که در این محله قرار داشت اشاره و بیان کرد: متأسفانه آن پارک خراب شد، اما بهتر است با برگزاری مراسمی محلی، مکانی فرهنگی به نام او نامگذاری شود.

در مراسم تجلیل از اعضای کمیته، علیرضا افشاری، دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز، همچنین با توجه به تاکیدی که مدیران حاضر سازمان میراث فرهنگی بر روی فرهنگ‌سازی داشتند به آنها پیشنهاد داد تا برای کتاب‌های درسی مدارس بخش آشنایی با میراث فرهنگی را تهیه کنند. او افزود: بخش ارتباط با سازمان‌های دوستدار میراث فرهنگی در آن سازمان ـ به عکس شعارهایی که داده می‌شود ـ سال‌هاست که فعالیتی ندارد یا اگر دارد محدود به گروهی خاص است.

همچنین دکتر ترانه یلدا ـ معمار و عضو کمیته‌ی پیگیری خانه‌های تاریخی ـ توضیح داد: هفته‌ی پیش توسط تعدادی از اساتید دانشگاه تهران، دو جوی آب برای محله‌ی عودلاجان طراحی شد که شهرداری تهران قول داده است، این دو جوی و سه میدان که در مسیر جوی‌ها قرار دارند، سامان‌دهی شوند. با باز شدن این جوی‌ها امیدواریم بتوانیم قنات‌های خشک‌شده در این منطقه را احیا کنیم. این کار مستلزم اختصاص بودجه توسط سازمان زیباسازی و شهرداری منطقه‌ی 12 تهران است.

به گزارش ایران‌بوم، خانه‌ی «نان و نمک» (بهره‌مند)، که این مراسم افتتاحیه‌ای برای آن به شمار می‌رفت، نخستین خانه‌ی تاریخی بهره‌برداری‌شده در محله‌ی تاریخی عودلاجان است که کاربری مرکز ترویج فرهنگ، آیین‌ها و خوراکی‌های ایرانی را خواهد داشت.

 

در اين راستا:

شناسایی خانه نخستین نویسنده کتاب خلیج‌فارس

یک هفته پس از روز ملی خلیج فارس - کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران خواهان ثبت ملی خانه‌ معین‌التجار بوشهری شد

خانهٔ معین‌التجار بوشهری به پنجمین همایش ثبت آثار تاریخی رسید

همزمان با نخستين روز اجلاس ثبت؛ خانه پدر معنوی خلیج فارس در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت

آتوسا مومنی: تمام خانه‌های تاریخی لاله زار باید ثبت شود

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید