سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان یک رباط سلجوقی در زلزله‌ی خراسان جنوبی آسیب دید

یادمان

یک رباط سلجوقی در زلزله‌ی خراسان جنوبی آسیب دید

سرپرست اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان قائنات گفت: در زلزله‌ی اخیر رخ‌داده در نزدیکی شهرستان قائنات در خراسان جنوبی، رباط تاریخی «زردان» حدود 50 درصد آسیب دید.

shock drop air force 1 full uv reactive | FitforhealthShops - The Ultimate all festive nike running shop coupon code FAQ

علی صرافیان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که در شهر قائنات هیچ اثر تاریخی وجود ندارد،‌ ادامه داد: در شهرستان زیرکوه از توابع قائنات، هفت بنای تاریخی قرار دارند که به‌جز رباط «زردان»، شش اثر تاریخی دیگر آسیب‌های بسیار جزیی مانند ریختن بخش کوچکی از سقف داشتند.


وی با اشاره به این‌که رباط «زردان» به مرور زمان دچار برخی آسیب‌های جزیی شده بود، اظهار کرد: در سه سال گذشته، از طرف اداره‌ی میراث فرهنگی قائنات برخی اقدامات مرمتی در این بنا انجام شده بود؛ ولی به مرمت بیشتری نیاز داشت که متأسفانه در زلزله‌ی اخیر علاوه بر ریزش برج‌های نگهبانی، سقف‌ها و دیوارهای رباط نیز دچار آسیب شدند.


او با اشاره به لزوم اختصاص 40میلیون تومان برای مرمت این رباط، بیان کرد: تصاویر مربوط به تخریب این بنا به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور فرستاده می‌شود تا اعتبار لازم برای مرمت آن اختصاص یابد.


به گفته‌ی صرافیان، شش بنای تاریخی دیگر قرارگرفته در مرکز زلزله، مزار «چهار گنبد» در بخش «زهان»، مسجدجامع‌، آسیاب آبی و قلعه کوه روستای «اسین» و قلعه کوه «زردان» هستند که یا ‌آسیب‌ ندیده یا آسیب‌هایی جزیی دیده‌اند.


رباط «زردان» باقی‌مانده از دوره‌ی صفوی - سلجوقی است که پنجم آذرماه 1380 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این رباط روی خرابه‌های آتشکده‌ای زرتشت بنا شد و در گذشته، در مسیر فرعی جاده‌ی ابریشم و راه ارتباطی کاروانیان و تاجرهایی بود که در مسیر هرات به شهرهای مرکزی ایران در رفت و آمد بودند.


به گزارش ایسنا،‌ ساعت 20:40 شب گذشته (15 آذرماه) زلزله‌ی 5/5 ریشتری، بخش زهان از توابع قائنات در استان خراسان جنوبی را لرزاند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید