جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بی‌مهری سازمان میراث فرهنگی به طولانی‌ترین دیوار خشتی جهان

یادمان

بی‌مهری سازمان میراث فرهنگی به طولانی‌ترین دیوار خشتی جهان

برگرفته از جام جم آنلاین


دوستداران میراث فرهنگی كشور همچنان منتظرند تا ببینند بر سر طولانی‌ترین دیوار خشتی جهان چه خواهد آمد، دیوار دفاعی گرگان كه بعد از دیوار چین و دیوار لیمز سومین دیوار طولانی جهان است، قرار است با اجرای پروژه راه‌آهن از گرگان به «اینچه‌برون» به دو‌نیم شود.

این دیوار تاریخی كه حدود 200كیلومتر طول دارد در متون تاریخی به مار سرخ معروف است و در سال 1378 به ثبت ملی رسیده و قرار بود پرونده این دیوار تاریخی برای ثبت جهانی نیز تهیه شود، اما به نظر می‌رسد با احداث این راه‌آهن، ثبت جهانی دیوار خشتی گرگان نیز به خطر می‌افتد.

هر چند روز گذشته معاون میراث فرهنگی كشور طی اظهار نظری اعلام كرد كه نحوه‌ ادامه اجرای پروژه راه‌آهن در محل تقاطع با دیوار تاریخی گرگان، مسأله‌ای است كه باستان‌شناسان باید درباره‌ آن نظر دهند و این‌كه پس از بررسی گزارش باستان‌شناسی، موضوع در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی مطرح می‌شود تا درباره‌ چگونگی ادامه‌ پروژه‌ راه‌آهن تصمیم‌گیری شود.

به نظر می‌رسد این اثر مهم تاریخی كشور كه قدمت آن به اواخر دوره‌ ساسانی بازمی‌گردد سال‌هاست كه به جای بازسازی مورد بی‌مهری قرار گرفته است و سال‌های گذشته بخش‌های بسیاری از آن بر اثر عوامل طبیعی و انسانی از بین رفته است و بسیاری از مردم به دلیل اطلاع‌رسانی نكردن درست درباره اهمیت و ارزش این اثر تاریخی خشت‌های آن را برای فروش و حتی ساخت خانه جدا كرده‌اند و اكنون نیز قرار است با عبور خط‌آهن پیكره این دیوار قدیمی به لرزش در آید و دو نیمه شود.

سخنانی كه از سوی مسوولان مطرح می‌شود نشان می‌دهد كه صرف تاریخی بودن و داشتن عنوان سومین دیوار دفاعی جهان برای آن كه عبور خط ‌آهن را از میان این دیوار به طور كل منتفی كند، وجود ندارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید