پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم زبانه‌های خشم دماوند، سه استان را می‌بلعد - تخریب 10هزار کیلومتر اراضی زراعی با فوران دماوند

زیست بوم

زبانه‌های خشم دماوند، سه استان را می‌بلعد - تخریب 10هزار کیلومتر اراضی زراعی با فوران دماوند

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان گفت: در صورت وقوع آتشفشان در دماوند 10 هزار کیلومتر از زمین‌های زراعی و کشاورزی مازندران تخریب می‌شود و احتمال آلوده شدن هوای تهران نیز وجود دارد.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | nike roshe jacquard print shoes , Kids Air Jordan — IetpShops

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محسن مرتضوی در سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین و توسعه پایدار که امروز در دانشگاه آزاد اسلامی ساری برگزار شد، در خصوص آخرین دستاوردهای علمی آتشفشان گفت: دماوند آتشفشان خفته‌ای است که در گذشته فعالیت داشته و در آینده نیز فعالیت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه جریان گدازه از جمله مخاطرات آتشفشان دماوند است که می‌تواند تمام شهرهای مازندران را تحت تاثیر قراردهد، گفت: جریان گدازه‌ها خانه‌های 35 هزار نفر واقع در دامنه دماوند را تخریب می‌کند.

مرتضوی ادامه داد: مسائل آتشفشان از جمله مخاطرات محیطی است که قابل پیش بینی است و برای جلوگیری از تخریب اماکن طبیعی باید اقدامات پیشگیرانه هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان شناسایی خرده لرزه‌ها، گراوی متری، ایجاد شبکه GPS و بررسی داده‌ها را از مهمترین اقدامات در حوزه پیش بینی آتشفشان دماوند اشاره کرد و افزود: نمونه برداری از آب و گازهای آتشفشانی برای پیش بینی از وقوع آتشفشان در دماوند می‌تواند موثر باشد.

مرتضوی با بیان اینکه تخصص لازم برای پیش بینی وقوع آتشفشان در کشور وجود ندارد، گفت: در این زمینه باید اطلاعات لازم را از مراکز معتبر دنیا در اختیار بگیریم.

وی یادآور شد: آتشفشان دماوند برای سه استان سمنان، مازندران و گلستان چالش‌هایی را در بر دارد و در این راستا مسؤولان باید بودجه لازم و مناسب را برای پیش بینی وقوع آتشفشان اختصاص دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان ادامه داد: میزان اعتبار مورد نیاز برای پیش بینی دقیق آتشفشان دماوند در حال حاضر پنج میلیارد تومان است که این رقم برای جلوگیری از حوادث کافی است و در برابر هزینه‌هایی که کشور متحمل می‌شود، ناچیز است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه