پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم دولت چاره ای جز پلمب جاده پارک ملی گلستان ندارد

زیست بوم

دولت چاره ای جز پلمب جاده پارک ملی گلستان ندارد

به تازگی دانشجویان فعال محیط زیست در دانشگاه تهران طی یک تجمع و خواستار اجرای مصوبه دولت و خروج این جاده از پارک شدند. باز شدن دوباره فایل پلمب جاده پارک ملی گلستان پس از تصادف یک ماده پلنگ در جاده اتفاق افتاد.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Jordan 22 OG Chicago PE - nike victory elite 2 for cheap sale price - 002 - 317141

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- چندی پیش یک پلنگ مادر در جاده پارک ملی گلستان در یک تصادف جاده ای کشته شد. توله های پلنگ هرگز پیدا نشدند. این اتفاق موجب شد فایل بستن جاده پارک ملی گلستان که از مصوبه های دولت قبل بود، دوباره باز شود. فعالان محیط زیست می گویند اگر مردم بخواهند و طی تجمعاتی مانند آن چه در دانشگاه تهران انجام شد این خواسته را نشان دهند، دولت ناگزیر است به خواست آن ها تن بدهد.
 
از زمانی که جاده پارک ملی گلستان در آستانه ساخت بود فعالان محیط زیست در مورد پیامدهای ناشی از ساخت آن هشدار دادند با این حال جاده ساخته شد و از آن زمان نه تنها وضعیت حیات وحش بابت دو تکه شدن پارک تحت الشعاع قرار گرفت بلکه تعداد زیادی از حیوانات این پارک در نتیجه تصادف جاده ای تلف شدند.
 
در دو دولت پیشین مساله تغییر مسیر و خروج جاده از پارک ملی گلستان و ایجاد مسیر جایگزین در هیات دولت تصویب و ابلاغ شد. با این حال هنوز اقدامی در این مورد صورت نگرفته است.
 
پس از ماجرای اخیر کشته شدن ماده پلنگ در این جاده «معصومه ابتکار»، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تشکیل یک کارگروه در معاونت منابع طبیعی برای پیگیری پلمب این جاده اقدام کرد.
 
«محمد درویش»، رییس دفتر مشارکت مردمی و آموزش سازمان حفاظت محیط زیست در مورد روند اجرای مصوبه و اراده سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: «پس از کشته شدن ماده پلنگ کارگروهی از سوی خانم ابتکار مامور بررسی دقیق و مطرح کردن دوباره آن در هیات دولت شد.»
 
به گفته او، با توجه به این که مسیری جایگزین در بالادست پارک ملی گلستان تعیین شده است، سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می کند این مصوبه را اجرایی کند. مسیر آشخانه – گلیداغ – کلاله، مسیر جایگزین است.
 
اما با وجود پافشاری سازمان حفاظت محیط زیست در بستن همیشگی جاده پارک ملی گلستان، درویش معتقد است چیزی که بیش از همه روند پلمب جاده را تسریع می کند، خواست مردم است با این توضیح که: «به عقیده من عامل بسیار موثرتر از استدلال های علمی، خواست مردم است. اگر گردهمایی ها و تجمعات نظیر آن چه در دانشگاه تهران برگزار شد بیشتر شود، دولت ناچار می شود به خواست مردم در پلمب جاده تن بدهد.»
 
او عقیده دارد مشابه این مورد در دریاچه ارومیه اتفاق افتاد به این صورت که اعتراض های مردمی سبب شد سازمان حفاظت محیط زیست بودجه ای را به احیای دریاچه اختصاص دهد که به مراتب از بودجه معمول این سازمان بیشتر بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه