جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ثبت ملی چشمه‌سارهای «قصر یعقوب» خرمبید فارس

زیست بوم

ثبت ملی چشمه‌سارهای «قصر یعقوب» خرمبید فارس

برگرفته از روزنامه اطلاعات، شماره 25908، یکشنبه 8 تیر 1393

خبرنگار اطلاعات: چشمه‌سارهای روستای قصر یعقوب شهرستان خرمبید فارس به عنوان یکی از میراث‌های طبیعی ارزشمند در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس گفت: با توجه به ارائه پرونده و مستندات و پیشنهاد ثبت مجموعه چشمه‌سارهای روستای گردشگری قصر یعقوب به سازمان مرکزی و پس از بحث و بررسی در جلسات شورای ثبت، این مجموعه منحصربه‌فرد در حافظه میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.

عبدالرضا نصیری با اشاره به این مطلب که این اقدام برای حفاظت و صیانت از جلوه‌های طبیعی ویژه استان انجام می‌پذیرد که چشمه‌سارهای روستای هدف گردشگری قصر یعقوب شرایط لازم را جهت ثبت در این فهرست دارد، گفت: چشمه‌سارهای روستای قصر یعقوب که شامل پنج چشمه‌بند، جمجه، مراد، چشمه‌گری و قصر یعقوب است، دارای اهمیت فوق‌العاده تاریخی، مردم‌شناسی و طبیعی است که از دوران باستان تاکنون مورد احترام و تقدس مردم محلی بوده‌اند.

نصیری اضافه کرد: این چشمه‌سارها که از پرآب‌ترین چشمه‌های فارس نیز هستند سرچشمه رودهای کهن در این نقطه از استان به شمار می‌آیند.

پیش از این جاذبه‌های آبشار فدامی داراب، چنار کهن سال رستاق، چنار کهن‌سال برفدان داراب و چنار تیرونجان استهبان از آثار طبیعی فارس در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه