جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کرمان زیستگاه 334 گونه جانوری

زیست بوم

کرمان زیستگاه 334 گونه جانوری

برگرفته از روزنامه اطلاعات، شماره 25908، یکشنبه 8 تیر 1393

خبرنگار اطلاعات: استان کرمان زیستگاه 334 گونه جانوری معادل 25 درصد از مجموع گونه‌های جانوری کشور است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان همچنین 800 گونه گیاهی معادل 17 درصد گونه‌های گیاهی کشور در این منطقه وجود دارد.

محمود صفرزاده ،یوزپلنگ، خرس سیاه، گورخر آسیایی و هوبره را مهمترین گونه‌های جانوری استان کرمان اعلام کرد و یادآور شد: 75 تا 100 قلاده یوزپلنگ در کل کشور زیست می‌کند که 7 تا 8 قلاده آن در استان کرمان مشاهده شده است.

وی همچنین گفت: زیستگاه خرس سیاه آسیایی در استان کرمان شامل زریاب، دهبکوی، بحر آسمان، مارزقلعه‌گنج و کوه شیر است و 15 تا 20 قلاده از این گونه جانوری در کرمان حفاظت می‌شود.

او درباره گورخر آسیایی نیز یادآور شد: آخرین زیستگاه این جانور 30 سال پیش در باغ پهلوان راور بوده است.

صفرزاده با اشاره به اینکه نسل گورخر آسیایی در کرمان رو به انقراض بود، افزود: به منظور حفظ این گونه جانوری و معرفی آن به طبیعت، 6 راس گورخر از استان یزد به پارک ملی خبر منتقل شد و اکنون جمعیت آن در استان به 10 راس رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان با اشاره به وجود 38 چالش اساسی زیست محیطی در کشور گفت: از این تعداد دو چالش خشکسالی و کاهش منابع آب در استان کرمان نگران‌کننده است.

صفرزاده درباره 16 نقطه بحرانی تولید ریزگردها در استان کرمان اعلام کرد: فرسایش سریع بیابان‌ها و بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان و نیز بادهایی که از سمت یزد وارد استان می‌شود، تولید ریزگردها را افزایش می‌دهد.

به گفته وی اگر میزان ریزگردها بالای 100میکرون و آلودگی هوا بالای 150 میکرون باشد وضعیت هشدار دهنده‌ای ایجاد می‌شود که در طول سال یک یا دو روز در استان کرمان شاهد این پدیده هستیم.

او جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط‌زیست و حفاظت از منابع حیاتی (آب، هوا و خاک) را اولویت اصلی سازمان حفاظت محیط‌زیست دانست و گفت: حفاظت از عرصه‌های زیست‌محیطی استان کرمان در چهار سال اخیر از 10 درصد به 2/13 درصد رسیده است که سعی داریم این میزان را به 14 درصد برسانیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه